0 654 visningar

6 svar

Är detta en Mandelkremla?

Johan Arlebrink

12 sep 2006 kl. 18:34

En art som jag försöker lära mig i år är mandelkremlan, kan detta vara en sådan? Den smakade inte skarpt men jag kunde inte känna ngn tydlig mandelsmak.

0

IreneA

12 sep 2006 kl. 19:08

Jag tycker också att de ser ut som mandelkremlor. Så väldigt tydlig smak av mandel kanske den inte har. Jag minns inte riktigt, det var så länge sen jag smakade på någon själv. Mild och god smak ska den i alla fall ha.

0

Johan Arlebrink

12 sep 2006 kl. 19:12

Så du är inte säker då?
Hoppas på en säkrare bestämning men tack i alla fall.

0

Mandelkremla

IreneA

12 sep 2006 kl. 19:28

Jodå - skivorna som bryts till “mandelflarn”, de tydliga tväråsarna mellan skivorna, färgerna på kremlan + din egen utsago att den är mild, gör mig tillräckligt säker.

0

Johan Arlebrink

12 sep 2006 kl. 19:30

Kul för det finns massor i skogen!

0

hur tillreder man den bäst?

Johan Arlebrink

12 sep 2006 kl. 22:50

Nu när jag fått bekräftat att jag har skogen full med mandelkremla undrar jag naturligtvis vad jag ska göra med den. Finns det någon som har ett gott recept? Ska man ta bort skivorna, de går ju sönder och blir bara små flagor.

0

hur tillreder man den bäst?

Ann

13 sep 2006 kl. 08:17

Jag brukar inte ta bort skivorna men skinnet brukar jag ta bort för det följer så lätt med när man börjar dra i nån ände.. annars tycker jag dom smakar bäst stekta i smör med salt och peppar…men jag brukar bland i annan svamp med kremlorna tex kantareller och karl-Johan för mandelkremlor kan bli lite smaklöst annars tycker jag… smaklig måltid!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone