0 642 visningar

8 svar

Är detta mandelriska??

zingo

15 sep 2012 kl. 18:34

Fin gyllenbrun färg på hatten, lite avsmalnande fot med samma nyans som hatten, växte i granskog, luktar Ja! piss-skaldjur-sill?? Inte vet jag…
Vit saft från skivorna som blivit lite gråaktig när den torkat..
Vad kan man förväxla mandelriska med?
Jag kan absolut INGET om dessa.
Vad gör man med dem förutom att kolla larvangrepp? Är det Ok att skivorna är bruna - ska det bort, har man med alla delar av svampen (inkl skivor)  när man lagar i ordning.
Såg nåt om dillstuvad, vad finns mer i fall det är mandelriska jag hittat??

Jag äter inte förrän jag är 100% säker på vad det är!!!

0

Jan A, Uppsala

15 sep 2012 kl. 18:41

Javisst! Kolla tidigare mandelrisktrådar här på Svampguiden så förstår duu snart att det inte finns ngn verklig förväxlsvamp.
Grattis!

0

zingo

15 sep 2012 kl. 18:45

Åh vad roligt om det är så..
det är lustigt att man plötsligt reagerar på vissa svampar när man ser dem i skogen -fast man inte vet vad det är och inte försökt lära sig heller… det registreras tydligen ändå i ens minnesbank när man sitter och bläddrar i forumet.. :-)

0

zingo

15 sep 2012 kl. 18:48

Men tar man med allt vid tillagning?  Typ bruna skivor?

0

Är detta mandelriska??

Atio

15 sep 2012 kl. 19:03

Jag brukar skära bort skivorna på större exemplar, mest för att det är svårt att se vad som är smuts och vad som är missfärgning.

0

Jan A, Uppsala

15 sep 2012 kl. 19:07

Inte om det är så - utan att det är så!
Skivorna blir bruna av intorkad saft,“mandelmjölk”. Jag tar med allt som är friskt och det är nästan allt på mandelriskan. Bara nedersta fotdelen är ibland-ofta hemsökt av knäpparlarver och annan ohyra!

0

zingo

15 sep 2012 kl. 19:14

Spännande det här! ;-)
Jo nedersta delen av foten är urholkade på 3 av 4 av inneboende. Sen är det lite borrhål i hatten men jag får städa dem ordentligt och syna så ska jag nog våga smaka sen… (huu- lite nervigt är det allt att prova nya svampar, tror ju allt är giftigt)

0

Boman

15 sep 2012 kl. 22:57

De där var ju inte i bästa skick, men är de fasta och larvfria så testa. Definivt mandelriska, den har du nu koll på. Har du smakar på “mjölken” ska ha en mild mandelaktig smak. Och kladdar som tusan, även i stekpannan. Gör sig bäst stuvad eller i sås, enligt mig.

0

zingo

15 sep 2012 kl. 23:19

Jo då Boman - en gick bort men de övriga 3 verkar helt ok, fasta o fina. Jag har inte lagat till dem än. Hoppas de överlever natten ute på altanen i en handduk, rensade o klara för pannan i morgon förmiddag… och kladdet finns absolut med enligt beskrivning :-)
Kul att hitta nya matsvampar, särsilt när man minst anar det…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone