Fin gyllenbrun färg på hatten, lite avsmalnande fot med samma nyans som hatten, växte i granskog, luktar Ja! piss-skaldjur-sill?? Inte vet jag…
Vit saft från skivorna som blivit lite gråaktig när den torkat..
Vad kan man förväxla mandelriska med?
Jag kan absolut INGET om dessa.
Vad gör man med dem förutom att kolla larvangrepp? Är det Ok att skivorna är bruna - ska det bort, har man med alla delar av svampen (inkl skivor) när man lagar i ordning.
Såg nåt om dillstuvad, vad finns mer i fall det är mandelriska jag hittat??
Jag äter inte förrän jag är 100% säker på vad det är!!!
Spännande det här! ;-)
Jo nedersta delen av foten är urholkade på 3 av 4 av inneboende. Sen är det lite borrhål i hatten men jag får städa dem ordentligt och syna så ska jag nog våga smaka sen… (huu- lite nervigt är det allt att prova nya svampar, tror ju allt är giftigt)
Jo då Boman - en gick bort men de övriga 3 verkar helt ok, fasta o fina. Jag har inte lagat till dem än. Hoppas de överlever natten ute på altanen i en handduk, rensade o klara för pannan i morgon förmiddag… och kladdet finns absolut med enligt beskrivning :-)
Kul att hitta nya matsvampar, särsilt när man minst anar det…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.