0 5906 visningar

54 svar

Giftig gul kantarell??

Åke

12 sep 2006 kl. 19:23

Gula kantareller ska förvällas - eller hur? Och vattnet ska hällas bort efteråt för att däri finns giftet.

-Om man i stället upphettar svampen i stekpanna så att vattnet ångar bort - finns inte giftet kvar i svampen då medan vattnet förångats?

Med andra ord är förångning av vattnet en olämplig metod?

0

Eehh???

Stella

12 sep 2006 kl. 19:39

Inte är väl kantareller giftiga på en fläck??? Du har inte blandat ihop det med murklor?

0

Åke

12 sep 2006 kl. 19:44

Mycket tydliga råd i en aktuell svampbok anger att förvällning är nödvändigt pga giftighet.

-Minns inte vilken bok - jag har läst många och har plockat svamp av olika arter i 40 år.

0

Stella

12 sep 2006 kl. 19:45

Sorry! Det har jag aldrig hört talas om.

0

Va!!!

Maggan

12 sep 2006 kl. 19:47

Vilken bok är detta? Om det stämmer måste det väl ändå vara fråga om feltryck. Enligt min svampbok, och den har några år på nacken, och enligt svampguidens databas så är den gula kantarellen en god matsvamp som inte behöver förvällas (avkokas). Jag har ätit gula kantareller många gånger och jag mår då hur bra som helst…tror jag iaf ;))

0

Åke

12 sep 2006 kl. 19:52

Jag läste om giftigheten ungefär vid samma tid som det blev klart för alla att murklan är giftig.

-Var hittar jag den databas du nämnde?

0

(?)

CharinaJ

12 sep 2006 kl. 19:53

Driver du med oss?!
Vilken skitbok är det du har??

0

Databasen

Maggan

finns i länklistan till vänster. Skriv in kantarell i sökfältet så får du upp alla kantareller.

0

Helena

Databasen hittar du i menyn till vänster på denna sida.

0

Åke

12 sep 2006 kl. 19:56

I databasen anges ingenting om giftigheten - vare sig det ena eller det andra.

0

Helena

12 sep 2006 kl. 19:58

Antagligen av den anledningen att den inte är giftig.
Skulle vara intressant om du kunde komma på vilken usel svampbok du läst.

0

Giftighet

Maggan

12 sep 2006 kl. 19:59

anges bara om svampen är giftig. Står det ingenting är den heller inte giftig. Behöver svampen avkokas/förvällas innan förtäring är det angivet. Eftersom kantarellen är markerad med matsvamp och inte har någon markering på akokning så behövs det alltså inte. Jag har sedan barnsben fått lära mig att kantareller kan ätas råa!

0

Giftighet

Åke

12 sep 2006 kl. 20:02

Även jag har sedan barnsben lärt mig att kantarellen inte kräver förvällning och ingen blir gladare än jag om det jag läst är fel.

Jag driver verkligen inte med er utan hoppas att någon som har rätt kunskaper kan få mig att förstå att jag har läst något som inte stämmer - jag gillar kantareller och varför skulle jag krångla till det hela och ev. koka bort smak om jag inte behöver.
Vem har säker och korrekt information??

0

Giftighet

Karin Hedén

12 sep 2006 kl. 20:04

Hej Åke!
Läs in symbolerna som används i databasen. Dom finnshär: http://svampguiden.com/databasen.asp
Det verkar som om Du blivit lika vilseförd som min bror när han var barn. Pappa hade sagt att det stod en man med röd flagga vid kräftans vändkrets så dom visste var dom skulle vända. Det trodde han på länge…

0

Åke!

Stella

12 sep 2006 kl. 20:05

Ursäka mig, men jag var helt säker på att du skämtade!

Tro mig, på detta forum finns det mängder av svampgalningar som äter kantaraller dagligen under höstarna och (med största sannolikhet) så är vi alla övertygade om att kantarellen är helt ogiftig!

Man kan däremot reagera överkänsligt mot i princip alla svampar (helt enkelt vara svampallergisk) inklusive kantarell men det är individuellt och något helt annat, där hjälper inga avkok!

0

Han driver med oss!

.

.

0

Giftighet

Helena

Alla vi som svarat dej plus databasen här på sidan.
Det är bara att konstatera att du missuppfattat eller drömt att kantarellen skulle vara giftig.

0

Giftighet

Åke

12 sep 2006 kl. 20:14

I databasen anges att kantarellen är en utmärkt matsvamp - vilket jag kan intyga. Jag har dessutom under flera decennier ätit dessa svampar utan förvällning. Men för ca 15 år sedan lästa jag en till synes seriös beskrivning av att det faktist inte är nyttigt att äta kantarellen utan att förvälla först. Jag minns tydligt att jag inte gillade vad jag läste men har sedan dess alltid förvällt innan jag äter

Det anges inte i databasen att förvällning inte krävs. Det vore intressant att höra av någon som VET hur det ligger till.

0

Inget är nyttigt

Maggan

12 sep 2006 kl. 20:19

i för stora mängder och det gäller förmodligen även kantareller. Jag tror dock att man kan stoppa i sig ganska stora mängder utan att det börjar bli ohälsosamt. Jag tror dock inte att det är fråga om förgiftning man drabbas av utan snarare att man blir dålig i magen. Jag läste för inte alltför länge sedan att även champinjoner man köper i affären ska förtäras med måtta, men som sagt gäller det ju i stort sett allt.

Som jag skrev tidigare så står det angivet om en svamp behöver kokas innan man äter den. Se tex:

Pepparriska: http://svampguiden.com/art/visa/Lactarius_rufus
Skäggriska: http://svampguiden.com/art/visa/Lactarius_torminosus

Leta gärna upp några murklor också, systemet är detsamma.

Finns det bara en markering “Matsvamp” utan info om avkokning så behövs det inte…

0

Giftighet

per d

12 sep 2006 kl. 20:58

förvälla eller steka har väl samma effekt, för inte har du väl ätit råa kantareller ? till skillnad från karl johan så smakar inte råa kantareller speciellt gott tycker jag i alla fall !

0

Slutdiskuterat

Daniel Persson

12 sep 2006 kl. 21:33

Åke: Du behöver inte förvälla kantareller. Du kan till och med äta dem råa. Den allmänna uppfattningen är nog att de blir godast att steka dem i smör, salt och peppar.

Man kan inte i en databas ange allt som INTE ska göras med en svamp för att den ska kunna ätas.

Därför står det inte i databasen att förvällning INTE krävs. Fler exempel på vad du INTE behöver göra med kantarellerna för att de ska gå att äta: Snurra dem motsols, klappa dem varsamt eller spela svensktoppslåtar för dem.

0

Affe

12 sep 2006 kl. 21:54

Vänta nu lite här….
Giftig gul kantarell….
Finns ju liksom fortfarande inte gul kantarell… Alltså inget gift för den delen heller.

0

Inte snurra motsols... :D

Ina, sydost om Borås

12 sep 2006 kl. 22:02

Man behöver inte heller snurra dem medsols… ;D

0

Färguppfattning?

Maggan

12 sep 2006 kl. 22:09

Är de “vanliga” kantarellerna inte gula? Då är jag nog färgblind… och varför står det då i databasen att de är gula:

“• Hela fruktkropppen gul.”

Fast giftiga är de väl inte i vilket fall, oavsett färg…

0

Svea Silver....

Birgitta

12 sep 2006 kl. 23:21

Jag tror nog att Sveas bror varit framme igen.

0

krögaren

12 sep 2006 kl. 23:30

Om du har plockat svamp i 40 år…....så är väl frågan lite konstig? Eller??

0

Åke...

Mamma Mu

13 sep 2006 kl. 00:46

Skulle vara väldigt spännande att få veta vilken svampbok du läst och vad det stod exakt…..Själv tror jag Åke bara dravlar med alla här…  Tjoflöjt

0

Slutdiskuterat

hanzzon

13 sep 2006 kl. 06:47

kantarellen är INTE giftig!!!
punkt slut.
mvh

0

Slutdiskuterat

Gammal

13 sep 2006 kl. 07:16

Vänta lite nu…Jag minns detta oxå fast i samband med Tjernobyl…var inte det typ 20 år sedan nu…då vet jag att rekommendationen var att inte äta svamp från Östra Sverigekusten och förvälla från resten av landet…

0

Slutdiskuterat

Tommy K

13 sep 2006 kl. 08:17

Rätta mig om jag har fel, men kantarell var väl en av de svampar som klarade sig från cesium efter Tjernobyl, eftersom det är en mykorrhiza-svamp.

0

Maya Käck Ivarsson

13 sep 2006 kl. 08:17

Jag har flera svampböcker, och det står ingenting om att det ska finnas nåt gift i kantareller. Har plockat och ätit kantareller i mer än 50 år, och har aldrig mått dåligt av det.

0

Totte

13 sep 2006 kl. 08:22

0

lilla my

13 sep 2006 kl. 08:29

Inget kul skämt tyckte jag, men du har nog rätt i din teori totte, det är klart att en sån historia ställer till det länge efteråt…

0

Tommy K

13 sep 2006 kl. 08:43

Att sånt här publiceras beror till 99 procent på aningslöshet och okunnighet hos tidningssredaktioner. Kunskapen om natur är i regel minimal där.
En klassisk insändare (som brukar sändas runt som “cirkulärbrev” till tidningar av teknologer är den om det livsfarliga preparatet
“diväteoxid” som av villaägare hejdlöst sprids i trädgårdarna. Diväteoxid vållar årligen många dödsfall i Sverige konstateras i insändaren som kräver totalförbud mot preparatet.
Okunniga redaktörer publicerar och lyckliga teknologer jublar!

0

Slutdiskuterat

Lena M

13 sep 2006 kl. 09:08

” gammal ” har rätt ! P.g.a. Tjernobyl katstrofen avråddes det att plocka svamp / bär där nedfallet var som störst. ( b.l.a Gävle ), likaså var vilkött otjänligt som föda och det är inte bra ännu.
Vissa arter av svampar tog upp mer gifter än andra, men nu kommer jag inte ihåg vilka.

0

I plastkassar

Charina J N-län

13 sep 2006 kl. 09:22

blir även den läckraste Kantarell el Karl-Johan giftig när de kånkats omkring i skogen i värmen en hel dag.
Kan nog förklara en hel del illamående!
Plocka svampen i korg!!!

0

Tommy K

Stella

13 sep 2006 kl. 14:38

Hi hi hi!

Den var ju jättekul (diväteoxiden)!!! Och rätt så sann också... ;-)

0

Giftig eller inte giftig gul kantarell?

Åke

13 sep 2006 kl. 19:54

Förklaringen från Lena M är naturligtvis möjlig och jag hoppas att det är den korrekta förklaringen
-I så fall hur står det till idag med giftigheten pga strålning?

0

Giftig eller inte giftig gul kantarell?

IreneA

13 sep 2006 kl. 20:58

I de områden som nedfallet skedde, är halterna fortfarande höga (västra Uppland i ett stråk från Gävle och nedåt, större delen av Medelpad och Västerbotten). Kantarellen hör inte till de arter som tar upp allra mest radioaktivt cesium, det gör istället rimskivling och sandsopp.

0

Birgitta D

13 sep 2006 kl. 21:32

Äntligen det enda vettiga inlägget i denna debatt.

0

Birgitta D

Charina

13 sep 2006 kl. 21:40

Vad hade du att tillföra då??
Ingenting efter vad jag kan se.

0

Birgitta D

Ole Högberg

13 sep 2006 kl. 23:18

Kantarell innehåller, liksom vit flugsvamp, amatoxiner. Se Faulstich & Cochet-Meilhac (ref. i Ammirati, Traquair, Horgan 1985, 81). Emmellertid är halten låg, 1/25 000 del av koncentrationen i vit flugsvamp. Men skulle man äta så där ett och ett halvt ton kantareller så ... “Inte fysiologiskt aktiv”, säger min text.

0

Ida i svampskogen

14 sep 2006 kl. 05:25

Gul kantarell är det någon ny sort? Vad jag vet så är kantarellen inte giftig. Men Gul kantarell verkar vara en farligt sort. Hur ser den ut? Jag gissar att den är gul, men övrigt är mig en gåta.

0

Rasmus Olsson

14 sep 2006 kl. 19:34

Hej!
Det där med att gula kantareller skulle vara giftiga tror jag inte en sekund på.
Jag har käkat dom i 20 års tid(både råa och tillagade och jag har inte dött än), har inte äns fått ont i magen.
Dom är bland dom bästa matsvampar som finns.

0

Ras J

14 sep 2006 kl. 19:38

Diväteoxid ja! Höhöhöhöhöhöhöhööhöhöhöhöhöhöhöhöhöhöhööhöhöhöhö.... :)

0

OT - i klass med diväteoxiden...

Ina, sydost om Borås

14 sep 2006 kl. 20:14

Under min gymnasietid var det en av mina klasskamrater som i skolmatsalen drev med folk från en annan linje som ville ha ett saltkar från vårt bord. Varningen löd “Vi är klara med saltet så du kan ta det, men ta inte för mycket av det - dom i labb-klassen har lagt natriumklorid i det…” Det var vi som var labb-klassen… ;o)

0

Nikke nybörjare

14 sep 2006 kl. 23:28

Tror jag ska börja sprida ut hemmavid oss att dom har kommit fram till att kantarellen är jätte giftig och inte bör plockas och absolut inte bör ätas så får jag hela svampskogen för mig själv… *ler*

0

Det mesta är farligt...

anki

15 sep 2006 kl. 00:50

i för stora mängder.. Kommer ihåg att man blir full av mjölk.. Om man dricker 10 000 liter på en gång.. Man kan få cancer om man äter mkt lakrits.. ca 1kg/dag.. Potatis chips kan ju oxå leda till canser i stora mängder.. Tydligen ska man ju inte heller dricka för stora mängder av kranvattnet heller längre..
Tror det gäller att välja vad man vill tro på annars kan ingen äta, dricka eller andas längre.. Hur ska vi då kunna leva?
I och med alla utsläpp så är kantareller lika giftiga som luften vi andas, men jag ser ingen som går med gasmask för det.. Hade nog varit en syn annars.. :D

0

Charina

Otto

15 sep 2006 kl. 06:37

Ta en tablett!

0

Korven

1 okt 2017 kl. 20:37

Släng svampen om du är det minsta osäker för din säkerhet det säger jag bara.

0

totto

1 okt 2017 kl. 22:31

Gul kantarell är inte giftig. Hade den varit det hade jag med många fler i min omgivning varit döda för lääänge sedan. Brukar plocka unga exemplar och ha råa i sallader, blir en härlig pepprig kantarellsmak av dom. ;)

0

Anna W

10 okt 2019 kl. 12:24

Jag tänker att boken kanske syftar till att de microorgansimer som finns i marken där svampen växter kan vara giftiga för oss människor och att det är därför man behöver upphetta svampen innan man äter den. Frågan jag då ställer mig är hur mycket svampen behöver upphettas och hur blir det med microorganismerna efter torkning?

0

Ingemar N

11 okt 2019 kl. 01:30

Intressant diskussion det här..Ovanstående inlägg verkar mest logiskt.,men då gäller det väl inte bara Kantareller, utan all svamp som anses vara ätbar? 
Vad anser de sakkunniga om denna teori??

0

mumrik

11 okt 2019 kl. 08:59

Tråden är gammal, men ändå intressant.

Nej, jag tror på Tjernobylteorin. Kantareller är en av de arter som är bra på att ta upp cesium. Och avkokning minskar innehållet betydligt. Det står det om i flera svampböcker, bl.a. Nyléns Svampar i skog och mark (mitt ex från 2012).

Det stämmer också med att OP skulle ha läst om det för 15 år sedan när han skrev. Tjernobyl smällde 86.

0

mumrik

11 okt 2019 kl. 09:03

Står även i Nya svampboken.

Tråden blev nog förvirrad därför att OP pratade om gift och giftig, som om kanterell skulle innehålla ett svampgift.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone