Gula kantareller ska förvällas - eller hur? Och vattnet ska hällas bort efteråt för att däri finns giftet.
-Om man i stället upphettar svampen i stekpanna så att vattnet ångar bort - finns inte giftet kvar i svampen då medan vattnet förångats?
Med andra ord är förångning av vattnet en olämplig metod?
Vilken bok är detta? Om det stämmer måste det väl ändå vara fråga om feltryck. Enligt min svampbok, och den har några år på nacken, och enligt svampguidens databas så är den gula kantarellen en god matsvamp som inte behöver förvällas (avkokas). Jag har ätit gula kantareller många gånger och jag mår då hur bra som helst…tror jag iaf ;))
anges bara om svampen är giftig. Står det ingenting är den heller inte giftig. Behöver svampen avkokas/förvällas innan förtäring är det angivet. Eftersom kantarellen är markerad med matsvamp och inte har någon markering på akokning så behövs det alltså inte. Jag har sedan barnsben fått lära mig att kantareller kan ätas råa!
Även jag har sedan barnsben lärt mig att kantarellen inte kräver förvällning och ingen blir gladare än jag om det jag läst är fel.
Jag driver verkligen inte med er utan hoppas att någon som har rätt kunskaper kan få mig att förstå att jag har läst något som inte stämmer - jag gillar kantareller och varför skulle jag krångla till det hela och ev. koka bort smak om jag inte behöver.
Vem har säker och korrekt information??
Hej Åke!
Läs in symbolerna som används i databasen. Dom finnshär: http://svampguiden.com/databasen.asp
Det verkar som om Du blivit lika vilseförd som min bror när han var barn. Pappa hade sagt att det stod en man med röd flagga vid kräftans vändkrets så dom visste var dom skulle vända. Det trodde han på länge…
Ursäka mig, men jag var helt säker på att du skämtade!
Tro mig, på detta forum finns det mängder av svampgalningar som äter kantaraller dagligen under höstarna och (med största sannolikhet) så är vi alla övertygade om att kantarellen är helt ogiftig!
Man kan däremot reagera överkänsligt mot i princip alla svampar (helt enkelt vara svampallergisk) inklusive kantarell men det är individuellt och något helt annat, där hjälper inga avkok!
I databasen anges att kantarellen är en utmärkt matsvamp - vilket jag kan intyga. Jag har dessutom under flera decennier ätit dessa svampar utan förvällning. Men för ca 15 år sedan lästa jag en till synes seriös beskrivning av att det faktist inte är nyttigt att äta kantarellen utan att förvälla först. Jag minns tydligt att jag inte gillade vad jag läste men har sedan dess alltid förvällt innan jag äter
Det anges inte i databasen att förvällning inte krävs. Det vore intressant att höra av någon som VET hur det ligger till.
i för stora mängder och det gäller förmodligen även kantareller. Jag tror dock att man kan stoppa i sig ganska stora mängder utan att det börjar bli ohälsosamt. Jag tror dock inte att det är fråga om förgiftning man drabbas av utan snarare att man blir dålig i magen. Jag läste för inte alltför länge sedan att även champinjoner man köper i affären ska förtäras med måtta, men som sagt gäller det ju i stort sett allt.
Som jag skrev tidigare så står det angivet om en svamp behöver kokas innan man äter den. Se tex:
Pepparriska: http://svampguiden.com/art/visa/Lactarius_rufus
Skäggriska: http://svampguiden.com/art/visa/Lactarius_torminosus
Leta gärna upp några murklor också, systemet är detsamma.
Finns det bara en markering “Matsvamp” utan info om avkokning så behövs det inte…
Åke: Du behöver inte förvälla kantareller. Du kan till och med äta dem råa. Den allmänna uppfattningen är nog att de blir godast att steka dem i smör, salt och peppar.
Man kan inte i en databas ange allt som INTE ska göras med en svamp för att den ska kunna ätas.
Därför står det inte i databasen att förvällning INTE krävs. Fler exempel på vad du INTE behöver göra med kantarellerna för att de ska gå att äta: Snurra dem motsols, klappa dem varsamt eller spela svensktoppslåtar för dem.
Att sånt här publiceras beror till 99 procent på aningslöshet och okunnighet hos tidningssredaktioner. Kunskapen om natur är i regel minimal där.
En klassisk insändare (som brukar sändas runt som “cirkulärbrev” till tidningar av teknologer är den om det livsfarliga preparatet
“diväteoxid” som av villaägare hejdlöst sprids i trädgårdarna. Diväteoxid vållar årligen många dödsfall i Sverige konstateras i insändaren som kräver totalförbud mot preparatet.
Okunniga redaktörer publicerar och lyckliga teknologer jublar!
” gammal ” har rätt ! P.g.a. Tjernobyl katstrofen avråddes det att plocka svamp / bär där nedfallet var som störst. ( b.l.a Gävle ), likaså var vilkött otjänligt som föda och det är inte bra ännu.
Vissa arter av svampar tog upp mer gifter än andra, men nu kommer jag inte ihåg vilka.
I de områden som nedfallet skedde, är halterna fortfarande höga (västra Uppland i ett stråk från Gävle och nedåt, större delen av Medelpad och Västerbotten). Kantarellen hör inte till de arter som tar upp allra mest radioaktivt cesium, det gör istället rimskivling och sandsopp.
Kantarell innehåller, liksom vit flugsvamp, amatoxiner. Se Faulstich & Cochet-Meilhac (ref. i Ammirati, Traquair, Horgan 1985, 81). Emmellertid är halten låg, 1/25 000 del av koncentrationen i vit flugsvamp. Men skulle man äta så där ett och ett halvt ton kantareller så ... “Inte fysiologiskt aktiv”, säger min text.
Under min gymnasietid var det en av mina klasskamrater som i skolmatsalen drev med folk från en annan linje som ville ha ett saltkar från vårt bord. Varningen löd “Vi är klara med saltet så du kan ta det, men ta inte för mycket av det - dom i labb-klassen har lagt natriumklorid i det…” Det var vi som var labb-klassen… ;o)
i för stora mängder.. Kommer ihåg att man blir full av mjölk.. Om man dricker 10 000 liter på en gång.. Man kan få cancer om man äter mkt lakrits.. ca 1kg/dag.. Potatis chips kan ju oxå leda till canser i stora mängder.. Tydligen ska man ju inte heller dricka för stora mängder av kranvattnet heller längre..
Tror det gäller att välja vad man vill tro på annars kan ingen äta, dricka eller andas längre.. Hur ska vi då kunna leva?
I och med alla utsläpp så är kantareller lika giftiga som luften vi andas, men jag ser ingen som går med gasmask för det.. Hade nog varit en syn annars.. :D
Gul kantarell är inte giftig. Hade den varit det hade jag med många fler i min omgivning varit döda för lääänge sedan. Brukar plocka unga exemplar och ha råa i sallader, blir en härlig pepprig kantarellsmak av dom. ;)
Jag tänker att boken kanske syftar till att de microorgansimer som finns i marken där svampen växter kan vara giftiga för oss människor och att det är därför man behöver upphetta svampen innan man äter den. Frågan jag då ställer mig är hur mycket svampen behöver upphettas och hur blir det med microorganismerna efter torkning?
Tråden är gammal, men ändå intressant.
Nej, jag tror på Tjernobylteorin. Kantareller är en av de arter som är bra på att ta upp cesium. Och avkokning minskar innehållet betydligt. Det står det om i flera svampböcker, bl.a. Nyléns Svampar i skog och mark (mitt ex från 2012).
Det stämmer också med att OP skulle ha läst om det för 15 år sedan när han skrev. Tjernobyl smällde 86.
Står även i Nya svampboken.
Tråden blev nog förvirrad därför att OP pratade om gift och giftig, som om kanterell skulle innehålla ett svampgift.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.