Det ser ut att vara en del oätliga svampar i dina svampsamlingar.
På den första bilden är det soppar alltihop. Jag ser brunsopp, sammetssopp och en karljohan som är ätliga, men också en liten pepparsopp, som inte är giftig men har en pepparstark smak och är ingen matsvamp (se röda pilen på bifogad bild).
På den 2:a och 3:e bilden ser det ut att vara kremlor alltihop även om jag inte kan garantera det. Några kremlor ser ut att vara skarpsmakande och oätliga, speciellt de med röda-rosa hattar och kritvita skivor. Har du smakat en liten bit på skivorna på alla svampar? Det måste man alltid göra om du vill lära dig vilka som är ätliga. De skarpsmakande kremlorna anses oätliga och svagt giftiga. Smaka även på de gula kremlorna för att utesluta senapskremla och andra skarpa oätliga arter..
Jag skulle absolut inte äta den svampblandning du har där på bilderna! Det är en alldeles för stor blandning av olika obestämda arter av kremlor, vilka flera ser oätliga ut.
Andra serien är som SvenD mycket riktigt påstår pluggskivling, en giftsvamp som inte ska ätas, men giftet hoppar inte över på bredvidliggande svampar.
Håller även jag med Boman och Michael att man inte ska äta svampar man inte är 100% säker på. Däremot tycker jag väl inte att det är fel att plocka med sig några stycken hem för att studera. Ska man ha möjlighet att lära sig några nya arter så måste man ju få studera dom, men det kanske räcker med ett par stycken av varje.
Gamla svampar som de flesta på din första bild är kan vara svåra att artbestämma. Rekommenderar att du försöker plocka unga exemplar.
Tack för alla svaren.
Just nu ligger alla svamparna från bild 1,2 och 3 och kokar tillsammans. Om jag förstår Michaels rekommendation rätt så borde vi alltså slänga hela batchen?
Vi hittade även ca 3 fina Karl-Johan men de ligger också är grytan, är de också körda? :(
Vi har hört om en generell metod för att avgöra om en svamp är farligt eller inte som går ut på att man kokar den tills de faller till botten av grytan ihop med en lök, om löken behåller sin färg så är svamparna säkra. Är det någon annan som känner till denna metoden?
Skulle rekommendera att du slänger alltihopa om du blandat med alla kremlorna. Ser flera skarpa kremlor på bilden.
Vet inte hur sjuk man blir av att äta skarpa kremlor och jag har inte tänkt att testa det.
På första bilden är flertalet av svamparna långt över bäst före datumet. Skulle absolut inte rekommendera att äta de!
Nu har vi kastat allt.
Om jag förstod det rätt så var vi inte helt fel på men några dåliga svampar hade smugit sig in.
Det vore jätte uppskattat om någon kunde “grön-markera” de bra svamparna på våra bilder så att vi kan ta någon lärdom av denna erfarenheten.
Tack på förhand!
Kika på avsnittet matsvampar här på guiden så får du en uppfattning av vilka det lönar sig att plocka. Svamp är svårt, det finns så många arter och de ser inte ut som i boken alla gånger.Skaffa gärna en färsk svampbok, finns små man kan ha med ut.
Plocka i en korg,sån där från mataffären duger, inte i påse. I påsen skrynklas allt ihop, mosas och blandas.Bakterier bildas snabbt också om jord är med. Då kan annars bra svamp bli farlig att äta. Man får svårt att identifiera svampar hemma och kan få med olämpliga svampbitar bland det man tänkt äta. Dela svampen i skogen så får du bort de som är maskätna eller annars dåliga.
Tar du med sådant du ska kolla vidare på, lägg det separat och spara i så fall rotbiten som är viktig för identifiering.
Lycka till i jakten!
Hej mihaly! Lägg några hundra kronor på en svampbok typ Pelle Holmberg och Hans Marklunds Nya svampboken eller liknande där även förväxlingssvampar finns med! Att lära sig svampar genom mobilfoton funkar inte! Jag lovar av egen erfarenhet att svampturerna blir mkt roligare å rent av intressanta! Lycka till!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.