Tack Janne:) Nu hann jag rensa innan du svarade så skägget rök oxå;) Har dock några kvar i kylen som tillagas i morgon om vi gillar smaken och då får skägget sitta kvar. Helt angripna var dom så roligt att plocka nu när så mkt annat är nästan uppätet..
Tack igen:-D
Jag håller mig dig - den är smaklös och helt meningslös att äta smörstekt.
Jag har flera kg risksallad på just Skäggriska och Pepparriska i kylen, det tycker jag däremot mycket om! Det skulle varit en del skogsriskor i blandningen dock - men tyvärr, inte denna gång.
Skulle aldrig äta skäggriska med skägget kvar, eller skogsriska med slemlagret på hatten kvar men alla gör som de vill. För svampsalladen funkar bara saltade riskor (och avsaltade), smaken och konsistensen blir fel annars.
Smaksätta den kan man göra lite som det passar, jag har i pepparriskor och inget peppar, salt behövs inte. Smetana eller creme fraiche, dill, gul- röd eller purjolök. en del har i vitlök, men inte jag.
Tack:) Insåg att tiden inte räckte just den här gången till att salta in så gav bort resten av svampen till grannen med era tips på recept. Ska åka förbi samma ställe i morgon på vägen hem och plocka nya. Har mer tid i morgon kväll att salta in för att göra en sallad på söndag. Vilka andra riskor kan ni rekommendera att blanda i? Är verkligen säsong just nu för riskor och de verkar vara ovanligt rena från ohyra:)
Tack än en gång!
Det är väl skogsriska och pepparriska som brukar rekommenderas till just finsk risksallad. Fast i Finland äter man, vad jag förstått, i stort sett alla riskor som avger vit saft. Kanske inte svartriskan som anses ha cancerogena ämnen. Fast det anser kanske inte finnarna? Vad vet jag, jag bara spånar lite.
Jo, det finns flera bleka arter.
Tunnare, plattare, mindre köttig - det låter närmast som kärrskäggriska, Lactarius scoticus (en rikkärrsart som ofta är lite gultonad).
Blek skäggriska är ganska knubbig, men mindre än skäggriskan, nästan vit på hatten och med en tydlig rosa rand upptill på foten. Den tror jag inte skiljer sig särskilt mycket från skäggriskan i smaken.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.