0 897 visningar

24 svar

Fråga om skäggriskan

Madde Småland

19 sep 2012 kl. 22:06

Har idag plockat skäggriskor och tänker testa dom för första gången. Min fråga kanske låter dum men brukar ni andra dra bort ” skägget” i hattkanterna eller använder ni allt på svampen?

Tack på förhand// Madde

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2012 kl. 22:42

Det är många år sedan jag koka av denna och använde den men jag använde den som den är drog alltså inte av något skägg:)

0

Madde Småland

19 sep 2012 kl. 22:49

Tack Janne:) Nu hann jag rensa innan du svarade så skägget rök oxå;) Har dock några kvar i kylen som tillagas i morgon om vi gillar smaken och då får skägget sitta kvar. Helt angripna var dom så roligt att plocka nu när så mkt annat är nästan uppätet..

Tack igen:-D

0

Boman

19 sep 2012 kl. 23:07

Man tar bort skägget.Så du gjorde helt korrekt rensning.

0

Fredrik S.

19 sep 2012 kl. 23:29

Det finns inte den minsta anledning att ta bort skägget. Men gör som du vill.

0

Madde Småland

19 sep 2012 kl. 23:37

Tack Boman och Fredrik:) Är en smaksak då. Tyvärr föll den inte oss i smaken som enbart smörstekt men ska välja ut ngt smarrigt recept och ge den en chans till:)

Tack än en gång:))

0

Madde Småland

19 sep 2012 kl. 23:40

Oj såg nu att det blev stavfel innan… Skulle så klart stå oangripna!! Blir lätt fel med mobil och autokorrigering…

0

Fredrik S.

19 sep 2012 kl. 23:48

Jag håller mig dig - den är smaklös och helt meningslös att äta smörstekt.

Jag har flera kg risksallad på just Skäggriska och Pepparriska i kylen, det tycker jag däremot mycket om! Det skulle varit en del skogsriskor i blandningen dock - men tyvärr, inte denna gång.

0

Fredrik S.

19 sep 2012 kl. 23:50

Jag håller med dig, skulle det stå.

0

Madde Småland

20 sep 2012 kl. 00:33

Har hört mkt om risksallad men ännu inte testat. Får kolla receptet och plocka fler riskor och testa! Finns just nu massor av riskor i mina hemtrakter och ovanligt lite angrepp på dom:)

0

Daniel Åström

20 sep 2012 kl. 10:57

Risksalladen var OK men går nog att modifiera lite så det blir ännu bättre, kanske purjolök istället för gul eller röd lök.
Hade i lite svartpeppar också och det blev bättre enligt mig men det går nog att få ännu bättre.

0

Tina Nordberg

20 sep 2012 kl. 11:15

Jag tar inte bort skägget.Svampen ska saltas in innan man gör salladen. Saltade riskor kan frysas in.
Blandar i salladen: Saltade hackade riskor, röd lök, creme fraise,lite rivet syrligt äpple och kryddar med kryddpeppar och svartpeppar.

0

Boman

20 sep 2012 kl. 12:19

Skulle aldrig äta skäggriska med skägget kvar, eller skogsriska med slemlagret på hatten kvar men alla gör som de vill. För svampsalladen funkar bara saltade riskor (och avsaltade), smaken och konsistensen blir fel annars.
Smaksätta den kan man göra lite som det passar, jag har i pepparriskor och inget peppar, salt behövs inte. Smetana eller creme fraiche, dill, gul- röd eller purjolök. en del har i vitlök, men inte jag.

0

Madde Småland

21 sep 2012 kl. 12:30

Tack:) Insåg att tiden inte räckte just den här gången till att salta in så gav bort resten av svampen till grannen med era tips på recept. Ska åka förbi samma ställe i morgon på vägen hem och plocka nya. Har mer tid i morgon kväll att salta in för att göra en sallad på söndag. Vilka andra riskor kan ni rekommendera att blanda i? Är verkligen säsong just nu för riskor och de verkar vara ovanligt rena från ohyra:)

Tack än en gång!

0

Tina Nordberg

21 sep 2012 kl. 12:46

Jag tycker inte att ett dygn räcker, du kan ju prova.
Flera passande:
pepparriska
skogsriska
blekskogsriska
blekskäggriska

0

Mattias Roos

21 sep 2012 kl. 12:47

Det är väl skogsriska och pepparriska som brukar rekommenderas till just finsk risksallad. Fast i Finland äter man, vad jag förstått, i stort sett alla riskor som avger vit saft. Kanske inte svartriskan som anses ha cancerogena ämnen. Fast det anser kanske inte finnarna? Vad vet jag, jag bara spånar lite.

0

Mattias Roos

21 sep 2012 kl. 12:47

Tina hann visst före.

0

Madde Småland

21 sep 2012 kl. 15:52

Tack Tina och Mattias:) Får se vad jag kan hitta. Erkänner att det blir första gången som vi kommer salta in svamp… Så hur lång tid anser ni är det bästa ifall ett dygn riskerar att vara för kort tid?

Tack igen:)

0

Tina Nordberg

21 sep 2012 kl. 18:17

De kan vara i saltlagen länge, mormor hade över vintern. Efter 5-7 dygn blir de nog smakbara.Är det för salt vattnar man ur lite.
Men den typiska saltsvampsmaken har de fått.
Inte gott till stekning, sallad och inläggning ska det vara.

0

Boman

21 sep 2012 kl. 20:14

Tina gav dig svaret på tiden, på kortare tid blir inte konsistensen rätt. De blir fastare av saltningen. Salta av i kallt vatten när du ska göra salladen, smaka av så du får lagom med salt kvar.

0

Birgitta D

22 sep 2012 kl. 13:11

Skäggriskan står som matsvamp efter avkokning, däremot anges blek skäggriska som ej matsvamp. Vet ej skillnaden glömmer alltid fråga Micke om varför.

0

Boman

22 sep 2012 kl. 19:12

Ofta anges svampar man inte vet så mycket om eller saknar erfarenhet av, som ej matsvamp. Den äts i Finland, inga problem men den är tunnare, plattare och mindre köttig

0

Jan A, Uppsala

22 sep 2012 kl. 19:22

Jag har inte märkt nån smakskillnad mellan blek och “vanlig”. Möjligen finns det flera, mlm bleka arter…

0

Irene A

22 sep 2012 kl. 22:06

Jo, det finns flera bleka arter.

Tunnare, plattare, mindre köttig - det låter närmast som kärrskäggriska, Lactarius scoticus (en rikkärrsart som ofta är lite gultonad).

Blek skäggriska är ganska knubbig, men mindre än skäggriskan, nästan vit på hatten och med en tydlig rosa rand upptill på foten. Den tror jag inte skiljer sig särskilt mycket från skäggriskan i smaken.

0

Madde Småland

24 sep 2012 kl. 11:48

Tusen tack allihop:)
Blev tyvärr ingen svamprunda då regnet föll oavbrutet så hoppas på bättre väder till helgen när tiden finns för längre rundor:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone