0 1052 visningar

6 svar

bakterier från jorden

malin

20 sep 2012 kl. 22:28

hej
bakterier från jorden har man ju hört överallt att de är så farliga
hur gör ni för att uniminera risken att få i sig farliga jorbakterier som ni får med er från skogen?
eller dör alla vid tillagning?

0

"JAS" Helsingborg

20 sep 2012 kl. 23:25

Jag som började gräva i jorden som ettåring och har hållit på sedan dess, började springa i skogen i stort sett i samma ålder har ätit bär och svamp sedan dess, det blir 58 år nu och jag mår utmärkt. Jag tror att jordbakterier är bra i alla fall de som är bra ;) Du kan nog sluta oroa dig, men det är ju min personliga åsikt.
Men se upp för alla kemikalier i alla de köpta produkterna du omger dig med varje dag och alla tillsatser i maten från livsmedelsindustrin:(

0

mumrik

21 sep 2012 kl. 00:08

Har också undrat över det. Man läser ibland här att man inte bör äta vild svamp rå av denna orsak. Jag älskar att knapra på torkade trumpeter.

0

Boman

21 sep 2012 kl. 06:50

Det skiljer nog på var de där bakterierna är. Hamnar de i levande form i tillagad mat, ljummen och fin, så växer de snabbt och kan ge problem.Varför enlighet i kök är ett måste. Noja inte annars över bakterier, utan dem skulle vi dö, tillsatser och kemikalier runt oss är betydligt värre.

0

Birgitta D

21 sep 2012 kl. 10:40

Bakterier från jorden som får frodas på svamp i en instängd plastpåse kan nog växa och bli riktigt obehagliga.

0

"JAS" Helsingborg

21 sep 2012 kl. 17:47

Stoppar man huvudet i en plastpåse så blir det oxå riktigt otrevligt, och har man sedan huvudet under armen så blir det ännu värre ;))))

0

Tor v E

22 sep 2012 kl. 11:14

Själv fastnade jag med skägget i brevlådan, inte roligt men heller inte troligt som Povel sjöng.
Ja just det, bakterierna ja. Tillreder man svampen genom kok/stek så kan man vara lugn. Rå svamp innebär förstås en viss men ändå låg risk, än lägre med torkad.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone