Jag har hittat många tegelröda slöjskivlingar i östra Finland och undrar om dom är ätbara.
Åtminstone Paul Stamets är av den åsikten, att svampen är läcker.
T.ex. i Japan odlas den här svampen.
I Finland anses svampen antingen lindrigt giftig eller oätbar på grund av mycket dålig smak.
Finns det någon som vet om saken?
Jag har smakat på svampen och jag tycker, att den är alldeles bra, men vågar jag verkligen äta dem?
Tack för svaren SvenD och “JAS”. Jag förväxlar inte svampen med rökslöjskivling, eftersom jag ofta plockat och ätit den (= Hypholoma capnoides).
Svampen är tegelröd, speciellt på toppen av hatten. I övre delen av foten finns resten av en svag ring. Alla kännetecken visar mot Hypholoma sublateritium.
Foten är ytterst seg, men jag har smakat bara på hatten.
Är det möjligt, att Hypholoma sublateritium har olika “former” i olika delar av världen?
Paul Stamets har i sina böcker
(Mycelium Running; Mushroom Cultivator; Growing Gourmet and Medical Mushrooms) konstaterat bl.a. följande: Growing Gourmet and Medicinal Mushrooms (s.247):
“Flavor, Preparation, and Cooking: Exellent in stirfries and baked.”
Alexander H. Smith berättar i sin bok Mushrooms in Their Natural Habitats: “...some strains of this species from Europe
have been implicated in poisonings. I have seen no other reference to this phenomenon in North America or Japan,
where this mushroom has long been enjoyed as a favorite edible. Nor have I heard of any recent reports that would suggest
alarm.”
Jag tycker att frågan är principiellt intressant.
Det verkar onekligen intressant, jag måste erkänna att jag aldrig har fördjupat mig i denna svamp då jag alltid antagit att den inte är en bar eller god matsvamp och dessutom lärt mig att den kan vara giftig. Hoppas någon stjärna har något att säga om saken.
Det har använts två olika vetenskapliga namn på den, och jag har ofta undrat varför.
Först fick jag lära mig att den hette Hypholoma sublateritium, och då ställde jag mig förstås frågan vad lateritium var för något.
De båda namnen anses nu vara synonymer och vi använder oss av lateritium eftersom det rimligtvis är det äldre namnet.
Jag tolkar det som att det finns en viss variation inom arten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.