Hej!
Är det någon som vet ungefär hur stora gula områden i foten KarlJohan brukar kunna ha utan att svampen i övrigt behöver vara dålig?
Om den inte ser dålig ut i övrigt bör man då kunna äta svampen trots att det är ganska stora gula områden som man behöver skära bort?
Hur gör ni andra? Jag har hört att man kan bli magsjuk av denna snyting och vet inte själv var gränsen går. Sen tar det ju så emot att slänga en KJ “för säkerhets skull”.
/Brittis
Skulle aldrig äta sjuka svampar. Man kan bli sjuk. Släng hela svampen, snyltingen syns inte med färg, men känns i konsistens och lukt, förrän den finns över hela svampen och för blir den gul.
http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/vaxter/kryptogamer/svampbok/soppar/soppsnylting.8617.html
Jag vet inte om det är farligt men jag brukar skära bort den bit av foten där det finns små gula fläckar, har aldrig vetat att det var snylting. Men vi är rätt okänsliga i vår familj och äter t ex strävsoppar utan att må illa.
Är man känslig ska man inte chansa, tycker jag, för det är ju inte gott att äta svamp som man misstänker är skadlig på ngt vis.
Pratar vi inte om två olika saker nu? Dels de där små gula fläckarna som kan sitta längst nere i foten på en KJ (gärna med en fet larv mumsandes) och dels en KJ angripen av soppsnylting som blir deformerad och överdragen av ett mögelliknande hölje och till slut gul?
De där små gula fläckarna skär jag bara bort med råge, men en KJ som verkar angripen av soppsnylting kasserar jag hela.
Men rätta mig gärna om jag har fel!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.