0 9220 visningar

11 svar

Svampar i gräsmattan - är de farliga för hundarna?

SussieH

21 sep 2012 kl. 20:46

Hej! Är “reservmatte” i tio dagar åt tre små söta vovvar. Dock så är jag lite orolig: Släppte ut dem på gräsmattan hemma där hundarna vanligtvis bor och såg då en hel del svampar i gräsmattan. Hundarna käkar en del gräs och möjligheten finns ju att en och annan svamp har slunkit ner i magarna. Bifogar bilder på de svampar jag hittade denna gång (har rensat bort all svamp som jag sett). Är Tacksam för snabbt svar.
MVH //

0

SussieH

21 sep 2012 kl. 20:48

Glömde ju fråga om de är giftiga?
Mvh//

0

Åsa S, Sthlm

21 sep 2012 kl. 21:06

Min nuvarande och alla tidigare spottar tom ut svampen om dom får överbliven köttfärssås någon gång. Mycket kan slinka ner, men absolut inte svamp :)

Har heller aldrig varir med om att dom ätit svamp ute, verkar vara något som dom instinktivt undviker.

0

mumrik

21 sep 2012 kl. 21:30

Mina hundar har glatt ätit tillagad svamp, men inte betat dem på egen hand.

Jag tror inte du behöver oroa dig. Om hundarna varit benägna att äta svamp hade ägaren säkert sagt nåt om det.

0

SussieH

21 sep 2012 kl. 21:33

Den ena hunden luktade något svampaktigt i andedräkten när jag hade pälsvård på henne. Bör tillägga att det är två valpar och en vuxen hund. Valparna är som dammsugare…. :-/

Mvh//

0

Åsa S, Sthlm

21 sep 2012 kl. 21:57

Sökte nu på “svampförgiftad hund” och det förekommer tydligen att en del hundar äter svamp och även blir sjuka.

Så ring någon jourveterinär och rådfråga!

0

särskilt små valpar

buffy

22 sep 2012 kl. 07:35

kan mycket väl få för sig att äta svamp, de smakar ju på allt möjligt precis som små barn. Hoppas någon här kan identifiera svamparna på din bild, jag kan tyvärr inte. Vad bra att du har rensat bort all svamp du hittat, man har inte en chans att bevaka valpar varje bråkdels sekund.

0

särskilt små valpar

Tor v E

22 sep 2012 kl. 10:58

Nej dom där skivlingarna är inte farliga.

0

SussieH

23 sep 2012 kl. 13:53

Tack för alla svar jag fått. :-) Jag kommer att vidarebefordra det till min faster som äger hundarna. :-) Än en gång ett stort tack! Ha en fortsatt härlig svampplockarhöst, alla!!
Mvh //

0

Lars

23 sep 2012 kl. 17:52

Är de större svamparna gråbroking? Jag har försökt lära mig en del sådana småsvampar som man ser överallt, men de är ju så lika allihop…

0

Sanna

17 okt 2016 kl. 14:45

Svampen finns i gräsmattan i våran trädgård, vet ej vad det är för svamp. Undrar om den är giftig för hundar? Tacksam för svar..

0

Lena E

1 sep 2020 kl. 18:14

Björkar och fläder finns i närheten .Har klippt gräsmatta svampen ljusgul lite taggig trot jag vet inte riktigt. Har gått 0,45 min. Han är 13 mån nyfiken smakar på det den kommer över. Såg inte att han tugga på något men fick inte tUtta i munnen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone