Hej!! Jag har inte själv provat att torka taggsvamp, men jag har hört från andra som provat att de kan bli lite beska. Jag föredrar att frysa dom. Och jag brukar låta taggarna vara kvar, men det är en smaksak. Se vidare under Ta bort taggarna? från 03-10-09. Sopparna brukar jag torka i ugnen genom att skära dom i tunna skivor och breda ut på bakplåtspapper på galler och plåt. Max 50 grader med luckan helt öppen för luftväxlingens skull. Blir torra på ett par timmar!
Jag brukar låta vätskan koka in i svampen innan jag fryser in dom så tar dom mindre plats. Då håller dom ca ett år i frysen. Steker du dom med smör innan infrysningen minskar hållbarheten till endast 3 månader. Läs gärna mer i “Svamp kokboken” av Ingrid och Pelle Holmberg samt Dieter Endom. Där finns många bra tips både om tillagning och frysning och svamp i allmänhet!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.