Jag testade att sylta in några liter trattkantareller för några veckor sedan enligt det här receptet: http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=17
Jag har provsmakat nu och måste säga att jag inte riktigt förstår meningen med anrättningen - det smakar ju bara socker och nejlika, ingen svampsmak alls. Inte så att det smakar illa, men man hade lika gärna kunna lägga in något helt smaklöst i samma lag och få samma effekt.
Fungerar det bättre med större svampar?
ja smaken är som baken :-)
själv tycker jag detta är något av det godaste som går att ha till kötträtter med sås odyl..
tex kålpudding
Jag har gjort min trattsylt utan ingefära och muskot och i stället haft i kanelstång, stjärnanis och någon gång även lite kardemumma utöver nejlika. Koktid 2 tim!
Däremot gjorde jag nån inläggning med olja och ?? div smaksättare samt en annan ättiksinläggning som båda blev nåt av det värsta jag smakat..
synd att du funnit ett helt tokigft recept !!!!! uteslut muskot och nejlikor. møjligen kan du ha med lite rødløk. men det er inte nødvændigt. går helt fint med 1 2 3 lag. læste också i ditt recept at det skall koges eller sjudas i 2 timmar, helt FEL !!!!! DET SKALL BARA SJUDES I CA 2 MINUTER !!! prøv før øvrigt sylta taggsvamp, den blir bæst och bara bættre med åren om du uppbevarer den køligt
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.