0 1158 visningar

7 svar

Insyltade trattkantareller?

Lars

23 sep 2012 kl. 18:03

Jag testade att sylta in några liter trattkantareller för några veckor sedan enligt det här receptet: http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=17

Jag har provsmakat nu och måste säga att jag inte riktigt förstår meningen med anrättningen - det smakar ju bara socker och nejlika, ingen svampsmak alls. Inte så att det smakar illa, men man hade lika gärna kunna lägga in något helt smaklöst i samma lag och få samma effekt.

Fungerar det bättre med större svampar?

0

mumrik

23 sep 2012 kl. 21:14

Det kanske är det som är meningen. Att använda smaklösa svampar alltså och sätta piff på dem genom syltningen. Har aldrig smakat, jag bara gissar.

0

Boman

23 sep 2012 kl. 22:53

Gillar dem inte heller. Lägger in pepparriska, små exemplar, i en ättikslag typ den man har till kryddgurkor. Mumsigt!

0

zingo

23 sep 2012 kl. 23:00

ja smaken är som baken :-)
själv tycker jag detta är något av det godaste som går att ha till kötträtter med sås odyl..
tex kålpudding
Jag har gjort min trattsylt utan ingefära och muskot och i stället haft i kanelstång, stjärnanis och någon gång även lite kardemumma utöver nejlika. Koktid 2 tim!
Däremot gjorde jag nån inläggning med olja och ?? div smaksättare samt en annan ättiksinläggning som båda blev nåt av det värsta jag smakat..

0

mumrik

23 sep 2012 kl. 23:03

Jaha, när meningarna är så här delade så måste nästan testa jag också. Har överskott på rödgul trumpet, det borde väl gå lika bra va?

0

per dunhoff

24 sep 2012 kl. 08:34

synd att du funnit ett helt tokigft recept !!!!! uteslut muskot och nejlikor. møjligen kan du ha med lite rødløk. men det er inte nødvændigt. går helt fint med 1 2 3 lag. læste också i ditt recept at det skall koges eller sjudas i 2 timmar, helt FEL !!!!! DET SKALL BARA SJUDES I CA 2 MINUTER !!! prøv før øvrigt sylta taggsvamp, den blir bæst och bara bættre med åren om du uppbevarer den køligt

0

Tina Nordberg

24 sep 2012 kl. 17:54

Jag gillar syltade kantareller, riktigt gott på pepparkaka med blå/grönmögelost till glöggen.

0

zingo

24 sep 2012 kl. 21:15

Om det står 2 timmar i receptet med dessa kryddor för att det ska bli denna sylt - så är det väl 2 timmar och inte 2 minuter med lök.
Lika Om man ska göra dillstuvad potatis kan jag väl inte följa receptet för Janssons Frestelse

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone