0 2420 visningar

42 svar

GOLIATMUSSERON!!?

Björn

23 sep 2012 kl. 19:21

Är detta vad jag tror att det är? Plockad strax söder om Stockholm tidigare idag. Doftar/luktar väldigt… speciellt…

0

Björn

23 sep 2012 kl. 19:40

Fler bilder

0

Umebon

23 sep 2012 kl. 19:49

Japp! Visst är det goliatmusseron du hittar, grattis.

0

Mattias Andersson

23 sep 2012 kl. 20:01

Kul, den har hittats vid flera tillfällen i Stockholm i år. Har du lust att avslöja vilken kommun du hittat den i?

0

Björn

23 sep 2012 kl. 20:14

Mellan Huddinge och Haninge, vet inte om jag vill avslöja mer än så för tillfället :) Hade inte mer info än så själv när jag åkte ut tidigare idag och häpp så snubblade jag över två i mossan :)

0

Umebon

23 sep 2012 kl. 20:18

Gott att fler och fler inser att den går att hitta även söder om Norrland.

0

Karl S

24 sep 2012 kl. 18:03

Växte den i tallskog? Jag har en gång hittat Tricholoma dulciolens i granskog inte långt från din lokal. Kan det vara så att många av fynden i Stockholmstrakten är denna art?

0

Mattias Andersson

24 sep 2012 kl. 19:05

Jag skulle gissa på tallskog, just Huddinge-Haninge har tallhedsområden där man kan hitta arter man annars hittar företrädesvis norrut.

0

Gustav.S

24 sep 2012 kl. 21:04

Ja,Goliatmusseron,grattis,den har en mkt speciell doft,jag har hittat en del i västergötland.

0

Umebon

24 sep 2012 kl. 21:09

Och sannolikheten att hitta goliatmusseron lär vara betydligt större än att hitta doftmusseron!

0

Umebon

24 sep 2012 kl. 21:11

Och för den som undrar kring doft- kontra goliatmusseron så kan man läsa mer här:

http://www.goliatmusseron.blogspot.se/2011/12/blog-post.html

0

Goliatplockare sedan 12 år

25 sep 2012 kl. 09:44

Känns som det viktigaste när det gäller artbestämningen är att använda det material man har tillgång till, i detta fall bilder. Och nog ser det i mina ögon ut som goliatmusseron allt.

Vore intressant att veta hur Karl skiljde ut sin doftmusseron via kännetecken på själva fruktkroppen. Jag har hört via svampforskare i Uppsala att flera fynd av goliatmusseron blivit felaktigt artbestämda som doftmusseron. Däremot verkar inte det omvända ha skett.

0

Irene A

25 sep 2012 kl. 09:54

Jag undrar också hur den på bilderna ska kunna vara något annat är goliatmusseron.

Den som jag har kallat doftmusseron har samma lukt, men är mörkare och lite mindre, växer i kalkrik granskog, och smakar pyton. Fast egentligen kanske den ska heta caligatum..

0

Goliatplockare

25 sep 2012 kl. 10:47

Instämmer helt med Irene!
Den långa foten, ljusa färgen samt totalt stora formatet gör att jag inte kan få det till något annat än goliatmusseron. Och jag undrar också hur mycket kalk som egentligen fanns i marken som Karl nämner, alla belagda fynd så här långt av doftmusseron verkar ha gjorts i kalkrika områden.

0

Karl S

25 sep 2012 kl. 22:00

Som jag förstått det är det som huvudsakligen skiljer T. matsutake och T. dulciolens är värdträdet, tall resp. gran; dom verkar vara värdspecifika. Jag skulle önska att jag hade kvar min bild av det fynd jag nämnde, men kan tyvärr inte hitta den. Däremot tycker jag mig minnas att jag käkade upp den och att den var god, men det var mycket länge sedan och jag kan ha fel.

0

Goliatplockare

25 sep 2012 kl. 22:43

Att bara låta art av träd vara vägledane vid artbestämmning låter mycket osäkert om man läser i länken ovan samt bifogade länk:

https://colloque4.inra.fr/var/icmbmp7/storage/fckeditor/file/individual%20oral%204/ICMBMP7-Oral-5-1-%20Vaario.pdf

0

Björn

25 sep 2012 kl. 23:51

Musseronerna hittades i anslutning till tall. Här är några bilder på omgivningarna där jag fann dem.

0

Björn

25 sep 2012 kl. 23:59

Första bilden föll visst bort, här kommer den…

0

Björn

26 sep 2012 kl. 00:00

Märkligt, verkar vara nån bugg med bildhanteringen…

0

Björn

26 sep 2012 kl. 00:06

Testar igen…

0

Irene A

26 sep 2012 kl. 09:56

Intressant artikel om den fakultativa mykorrhizan hos goliatmusseron!
Sånt brukar ses som en extra överlevnadsmöjlighet för svampar när det egentliga värdträdet försvinner, och det är nog betydligt fler arter än vi tror som har det.

Jag vet inte om jag läste den slarvigt, men det framgick väl inte om mykorrhizan med gran gav tillräckligt utbyte för att svampen skulle kunna bilda fruktkroppar då? Frågan är också hur långlivad den kan bli.

Intressant att den japanska och den nordiska formen av goliatmusseron uppförde sig olika..

Björn, det var fina bilder du hade på en vacker goliatmiljö!

0

Goliatplockare

26 sep 2012 kl. 10:05

In “Introduction” stod det ju att det är en svamp som hittas både i gran- och tallskog. Och troligast får man då vän anta att ordet hittas syftar på att någon sett fruktkroppar av arten i fråga. Och han Kytövuori (enligt länken ovan) nämner ju att doftmusseron hittas även i barrblandskog men sällan i rena tallskogar.

0

Goliatplockare

26 sep 2012 kl. 10:11

Glömde att ge Björn beröm för de fina bilderna. Och denna typ av skog är ju inte helt ovanlig i södra delarna av Sverige (undantaget då Skåne kanske) vad jag sett av mina besök söderöver. Så nog borde fler kunna hitta några goliat då och då.

0

Mattias Roos

26 sep 2012 kl. 10:19

Den sortens miljö har vi några mil av längs nordöstkusten i Skåne. Jag kollar av många av ställena efter just goliatmusseron. Har tyvärr inte hittat något än, men det är inte omöjligt. Närstående arter har tydligen hittats i dessa miljöer, så att inte goliatmusseron skulle finnas känns lite konstigt. Den borde ju inte vara knuten till nordligare breddgrader med tanke på att den finns nere i Europa (Tjeckien, Slovenien, Turkiet för att nämna några). Så jag letar envist vidare.:)

0

Goliatplockare

26 sep 2012 kl. 10:23

Härligt Mattias!
Och trägen brukar ju lyckligtvis ha en förmåga att bli belönad för sitt slit :-)

0

Mattias Roos

26 sep 2012 kl. 10:35

Hehe, jepp. Jag hoppas verkligen att jag hittar goliatmusseron där. hade varit väldigt kul. Och visat en gång för alla att den inte bara är en nordlig art i Sverige. Iofs, den har väl hittats vid Ljungby i Småland, det sydligaste fyndet hittils, och det är inte så jättelångt ifrån de här trakterna.

0

Goliat

26 sep 2012 kl. 10:47

0

Mattias Roos

26 sep 2012 kl. 11:06

Se där ja. Det ger mig ännu mer inspiration att fortsätta leta! Inte för att jag gillar svampen, tycker den smakar hemskt, men för att det är så kul att leta svamp, och att få hitta en sån här eftertraktad dyrgrip hade varit hur häftigt som helst!

0

"JAS" Helsingborg

2 okt 2012 kl. 20:46

Håller med dig Mattias! den borde finnas på Skånska ostkusten, förra året hittade vi denna (Kråsmusseron, Tricholoma focale. Sweden, Skåne, Yngsjö, Gropahålet. 2011-10-29) vid en exkursion med Puggehatten och den har ju samma krav som Goliat.

0

Lisa.S

2 okt 2012 kl. 20:49

Vad kul!
Jag hittade 3 stycken i Lida i dag.

0

Mattias Roos

2 okt 2012 kl. 21:06

Ja det känner jag till! Jag var och letade förra veckan. Ingen tur den gången heller, dock hittade jag många fina stensoppar, brunsoppar och sandsoppar. Dock inga musseroner. Men jag hann inte gå någon längre runda. Det är ett väldigt stort reservat jag har att leta igenom om man säger så. Men till helgen ska jag finkamma området tänkte jag. Säsongen för eventuella fynd av musseronen borde ju infalla vid den här tiden.

0

Magnus i Umeå

5 okt 2012 kl. 00:01

Och kråsmusseronen brukar ju komma i slutet av växtsäsongen för goliatmusseron, så det borde vara precis just nu som goliatmusseronen borde kunna växa här. För övrigt verkar det som krås- och kragmusseron är samma art, se länken.

http://www.goliatmusseron.blogspot.se/2010/05/kragmusseron-och-tegelrod-kragmusseron.html

0

Magnus i Umeå

5 okt 2012 kl. 00:01

Och kråsmusseronen brukar ju komma i slutet av växtsäsongen för goliatmusseron, så det borde vara precis just nu som goliatmusseronen borde kunna växa här. För övrigt verkar det som krås- och kragmusseron är samma art, se länken.

http://www.goliatmusseron.blogspot.se/2010/05/kragmusseron-och-tegelrod-kragmusseron.html

0

Irene A

5 okt 2012 kl. 08:08

Undersökningen av krås- och kragmusseron får nog tas med en liten nypa salt, eftersom namnen sen långt tillbaka har uppfattats som synonymer..
Några har använt namnet focale, andra har använt namnet robustum när man har samlat in kråsmusseroner.

Jämför man då sådana kollekter blir de givetvis samma art, även om det har stått olika på etiketterna.

0

Myko

5 okt 2012 kl. 09:12

Men det fina med att hämta material från universitetet i Oslo (vilket gjorts enligt länken) är ju att det torde vara artbestämt av Gro Gulden, och hon om någon borde ha koll på musseronernas utseende och systematik. Så en bättre artbestämning kring det hela är nog svår att få, åtminstone i norra Europa.

0

Myko

5 okt 2012 kl. 09:13

Lägger in en länk som berättar lite mer om Gro Gulden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gro_Gulden

0

Irene A

5 okt 2012 kl. 13:25

Inte för att det är särskilt viktigt i sammanhanget, men Gro Gulden har inte bestämt allt material i Osloherbariet, inte ens alla musseroner trots att de hörde till hennes specialiteter (bara en fjärdedel av de 90 focale- och robustumkollekterna).
Sen är det förmodligen inte heller hon som stått för urvalet av kollekter som skickades eftersom hon gick i pension för sex år sen.

Jag vidhåller att undersökningen ska tas med en nypa salt. Vi har inte fått se DNA-sekvenserna, och vi vet inte hur kollekterna såg ut.

Det finns däremot DNA-sekvenser att hämta hos GenBank. Ingen av de europeiska kollekterna går under namnet robustum, däremot finns det några som har benämnts focale som man själv kan analysera och jämföra - och det finns skillnader i DNA mellan dem. Tyvärr vet vi inte hur de har sett ut heller..

0

Myko

5 okt 2012 kl. 13:34

I stället för att spekulera och tro saker kan man väl kontakta någon av de inblandade för att få reda på vem som bestämt kollekterna och vem som valt ut kollekterna…

0

Irene A

5 okt 2012 kl. 14:15

Varför det?

Den som vill göra en sån undersökning trovärdig är väl den som ska offentliggöra sina data, helst också visa fotografier av de kollekter som är inblandade.

Faktum kvarstår, alla focale-kollekter har inte identiska DNA.

0

Kjellin :)

6 okt 2012 kl. 23:28

De är väl snart på sista versen. Denna hittade jag förra söndagen, dagen innan hittade en av mina klubbmedlemmar en i samma skog i Huddinge.

0

Glada Lärkan

7 okt 2012 kl. 17:46

Om två kända universitet finns med i en studie så inbillar jag mig att det kan ge viss tyngd åt et påstående, men det är bara min högst personlinga åsikt.

0

Anna_

26 sep 2021 kl. 16:43

Hittad i blandskog Värmdö. doftar av mossa, vanilj, jord

0

Anna_

26 sep 2021 kl. 16:47

Här kommer bilderna

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone