Och för den som undrar kring doft- kontra goliatmusseron så kan man läsa mer här:
http://www.goliatmusseron.blogspot.se/2011/12/blog-post.html
Känns som det viktigaste när det gäller artbestämningen är att använda det material man har tillgång till, i detta fall bilder. Och nog ser det i mina ögon ut som goliatmusseron allt.
Vore intressant att veta hur Karl skiljde ut sin doftmusseron via kännetecken på själva fruktkroppen. Jag har hört via svampforskare i Uppsala att flera fynd av goliatmusseron blivit felaktigt artbestämda som doftmusseron. Däremot verkar inte det omvända ha skett.
Instämmer helt med Irene!
Den långa foten, ljusa färgen samt totalt stora formatet gör att jag inte kan få det till något annat än goliatmusseron. Och jag undrar också hur mycket kalk som egentligen fanns i marken som Karl nämner, alla belagda fynd så här långt av doftmusseron verkar ha gjorts i kalkrika områden.
Som jag förstått det är det som huvudsakligen skiljer T. matsutake och T. dulciolens är värdträdet, tall resp. gran; dom verkar vara värdspecifika. Jag skulle önska att jag hade kvar min bild av det fynd jag nämnde, men kan tyvärr inte hitta den. Däremot tycker jag mig minnas att jag käkade upp den och att den var god, men det var mycket länge sedan och jag kan ha fel.
Att bara låta art av träd vara vägledane vid artbestämmning låter mycket osäkert om man läser i länken ovan samt bifogade länk:
Intressant artikel om den fakultativa mykorrhizan hos goliatmusseron!
Sånt brukar ses som en extra överlevnadsmöjlighet för svampar när det egentliga värdträdet försvinner, och det är nog betydligt fler arter än vi tror som har det.
Jag vet inte om jag läste den slarvigt, men det framgick väl inte om mykorrhizan med gran gav tillräckligt utbyte för att svampen skulle kunna bilda fruktkroppar då? Frågan är också hur långlivad den kan bli.
Intressant att den japanska och den nordiska formen av goliatmusseron uppförde sig olika..
Björn, det var fina bilder du hade på en vacker goliatmiljö!
In “Introduction” stod det ju att det är en svamp som hittas både i gran- och tallskog. Och troligast får man då vän anta att ordet hittas syftar på att någon sett fruktkroppar av arten i fråga. Och han Kytövuori (enligt länken ovan) nämner ju att doftmusseron hittas även i barrblandskog men sällan i rena tallskogar.
Den sortens miljö har vi några mil av längs nordöstkusten i Skåne. Jag kollar av många av ställena efter just goliatmusseron. Har tyvärr inte hittat något än, men det är inte omöjligt. Närstående arter har tydligen hittats i dessa miljöer, så att inte goliatmusseron skulle finnas känns lite konstigt. Den borde ju inte vara knuten till nordligare breddgrader med tanke på att den finns nere i Europa (Tjeckien, Slovenien, Turkiet för att nämna några). Så jag letar envist vidare.:)
Hehe, jepp. Jag hoppas verkligen att jag hittar goliatmusseron där. hade varit väldigt kul. Och visat en gång för alla att den inte bara är en nordlig art i Sverige. Iofs, den har väl hittats vid Ljungby i Småland, det sydligaste fyndet hittils, och det är inte så jättelångt ifrån de här trakterna.
Mattias: Och även Danmark verkar ju ha några fynd.
http://www2.dmu.dk/1_Om_DMU/2_Tvaer-funk/3_fdc_bio/projekter/redlist/data.asp?ID=2017&gruppeID=90
Ja det känner jag till! Jag var och letade förra veckan. Ingen tur den gången heller, dock hittade jag många fina stensoppar, brunsoppar och sandsoppar. Dock inga musseroner. Men jag hann inte gå någon längre runda. Det är ett väldigt stort reservat jag har att leta igenom om man säger så. Men till helgen ska jag finkamma området tänkte jag. Säsongen för eventuella fynd av musseronen borde ju infalla vid den här tiden.
Och kråsmusseronen brukar ju komma i slutet av växtsäsongen för goliatmusseron, så det borde vara precis just nu som goliatmusseronen borde kunna växa här. För övrigt verkar det som krås- och kragmusseron är samma art, se länken.
http://www.goliatmusseron.blogspot.se/2010/05/kragmusseron-och-tegelrod-kragmusseron.html
Och kråsmusseronen brukar ju komma i slutet av växtsäsongen för goliatmusseron, så det borde vara precis just nu som goliatmusseronen borde kunna växa här. För övrigt verkar det som krås- och kragmusseron är samma art, se länken.
http://www.goliatmusseron.blogspot.se/2010/05/kragmusseron-och-tegelrod-kragmusseron.html
Undersökningen av krås- och kragmusseron får nog tas med en liten nypa salt, eftersom namnen sen långt tillbaka har uppfattats som synonymer..
Några har använt namnet focale, andra har använt namnet robustum när man har samlat in kråsmusseroner.
Jämför man då sådana kollekter blir de givetvis samma art, även om det har stått olika på etiketterna.
Men det fina med att hämta material från universitetet i Oslo (vilket gjorts enligt länken) är ju att det torde vara artbestämt av Gro Gulden, och hon om någon borde ha koll på musseronernas utseende och systematik. Så en bättre artbestämning kring det hela är nog svår att få, åtminstone i norra Europa.
Inte för att det är särskilt viktigt i sammanhanget, men Gro Gulden har inte bestämt allt material i Osloherbariet, inte ens alla musseroner trots att de hörde till hennes specialiteter (bara en fjärdedel av de 90 focale- och robustumkollekterna).
Sen är det förmodligen inte heller hon som stått för urvalet av kollekter som skickades eftersom hon gick i pension för sex år sen.
Jag vidhåller att undersökningen ska tas med en nypa salt. Vi har inte fått se DNA-sekvenserna, och vi vet inte hur kollekterna såg ut.
Det finns däremot DNA-sekvenser att hämta hos GenBank. Ingen av de europeiska kollekterna går under namnet robustum, däremot finns det några som har benämnts focale som man själv kan analysera och jämföra - och det finns skillnader i DNA mellan dem. Tyvärr vet vi inte hur de har sett ut heller..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.