0 617 visningar

15 svar

mjöldoftande pudrad trattskivling?

Elsa

24 sep 2012 kl. 17:22

Hej, hittade dessa troligtvis unga små svampar i kanten av en kohage med blandskog intill. De luktar som en mjölskivling och är kompakta med knubbiga fötter.

artbestämningshjälp kanske pudrad trattskivling

0

Elsa

24 sep 2012 kl. 17:34

Storleken är förresten 1-3 cm i diameter på hattarna, och de är i en något brunare nyans än vad som syns på bilden.

0

Irene A

24 sep 2012 kl. 18:12

Jag tror att det kan vara fläckrussling, Rhodocybe popinalis, en starkt mjöldoftande art.
Normalt svartnar den något i skador.

0

Elsa

24 sep 2012 kl. 18:27

Oj, det lät udda! Den här svartnar dock ingenting, köttet inuti håller sig helt vitt när man skurit.

0

Jan A, Uppsala

24 sep 2012 kl. 19:12

Såna mjölskivlingar har jag sett och skördat många gånger!

0

Elsa

24 sep 2012 kl. 19:31

Tycker att de ät för mörka för att vara trattskivling, och det som tyder på pudrad trattskivling är att när jag skrapar på hatthuden så är det ganska mörkt brunt därunder “pudret”. Men har aldrig sett svampen innan, så därför osäker. Sugen på att steka på och bara äta en liten smakbit, men blir alltid så nojjig även om just denna inte borde ha nån jättegiftig förväxlingssvamp. Bolmörtsskivling är det helt klart inte i alla fall.

0

Elsa

24 sep 2012 kl. 19:32

“för mörka för att vara MJÖLSKIVLING” skulle det stått såklart :)

0

Jan A, Uppsala

24 sep 2012 kl. 19:34

Det tycker inte jag. Att de är för mörka alltså!

0

Irene A

24 sep 2012 kl. 19:36

Har du tagit något smakprov på svamparna då..?

Pudrad trattskivling luktar inte mjöl - och mjölskivling har inte gråaktiga skivor..

0

Jan A, Uppsala

24 sep 2012 kl. 19:38

Vem har sagt att skivorna är grå?

0

Irene A

24 sep 2012 kl. 19:41

Ingen har sagt något om skivfärgen, Jan.
Jag har bara bilden att gå efter, och där har de grå skivor - och hattkanter som har svartnat fläckvis..

0

Elsa

24 sep 2012 kl. 19:47

Skivorna är ljusa, lite grågula som en välanvänd vit t-shirt… Smakar rå enligt mitt spott-ut-prov ganska speciellt, lite som gurka kanske eller något blommigt. Inte bittert, ganska gott tycker jag.

0

Lill, Skellefteå

24 sep 2012 kl. 20:03

Ibland kan det ju vara svårt utifrån bilder och växtplatsen kanske säger helt emot, men jag tycker det ser ut som lyophyllum decastes. Jag kan ju förstås vara helt ute å cykla! :-)

0

Elsa

24 sep 2012 kl. 20:20

Väntar på sporprov också, (på både svart och vitt papper) men det segar sig, inte hänt nåt på några timmar. Kan det vara så att svamparna är för unga för att släppa sporer?

0

Jan A, Uppsala

24 sep 2012 kl. 21:03

Jag vet att mycket unga mjölskivlingar är lätt gråaktiga “runr om”. Inget konstigt med det!

0

Elsa

24 sep 2012 kl. 22:04

Tog och smörstekte ett par svampar nu, tuggade och spottade ut (hoppas på överlevnad, det är inget jag vanligen gör med icke-bestämda svampar!), och det var riktigt gott. Ingen jättetydlig smak, men smakade både lite karljohan och lite champinjon.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone