Lite lustig fråga kanske:)Men jag “snubblade” över en blomkålsvamp idag.Nu är det så att jag är osäker på skicket!Jag anser att den luktar friskt o gott möjligen något mindre än vad dom brukar göra.Men det är marginellt.Vad anser ni?Är den ätbar?Den är ju nämligen lite brunfärgad längst ut på topparna på sina ställen.Är den då för gammal?Den växte ca 30 m från en lågt trafikerad väg.Vad anses om det?Jag har aldrig plockat svamp så nära vägen förr, men jag kunde inte låta bli:)skulle vara tacksam för svar!:)
Håller med Karin fullständigt! Skär bara bort de bruna kanterna så är det lugnt! Jag åt själv en som var i ungefär samma skick för ca 2 veckor sen. Läckert som attan! Här är receptet vi följde. Och tro mig, det var riktigt gott! Vi åt den med jasminris och sweet chili-sås till =)
Vad gäller att plocka nära vägen så beror det väl på hur hårt trafikerad den är, men överlag så kan jag inte tänka mig att det är nån större fara 30 meter från vägen, åtminstone inte om man inte äter stora mängder “väg-svamp” ofta.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.