0 1328 visningar

33 svar

Ramaria lutea

Skogsfrun i Obbola

25 sep 2012 kl. 10:30

Hittade en fingersvamp igår tillsammans med tall. När jag artbestämmer den med hjälp av Nordic Macromycetes hamnar jag på Ramaria lutea. Enligt artbeskrivningen växer den i löv- och barrskog och alla karaktärer stämmer. Men när jag googlar detta artnamn får jag upp ett artfaktablad som berättar att Ramaria lutea är det vetenskapliga namnet för guldfingersvamp, som växer med bok. Är det någon som har en aning om vad R. lutea i NM motsvarar i dagens terminologi?

0

Skogsfrun i Obbola

25 sep 2012 kl. 10:36

Förlåt, jag tittade lite snett - i Nordic Macromycetes anges enbart barrskog som växtplats för R. lutea. Alltså ännu svårare att få ihop det med bokskogsarten.

0

Irene A

25 sep 2012 kl. 12:22

Nej, det är nog inte den gamla Nordic Macromycetes som man ska lita till när det gäller Ramaria.

Arten som kallas lutea där, har inte fått något eget namn i de nyaste nycklarna som jag har sett.
Det finns en nyckel till norska arter med flera “cf”, “aff” och andra preliminära namn, och där är det nog den som tills vidare kallas “lutea-heath”.
. .
. Båda dessa är kromgula:
. 16. Fruitbody medium sized; spores small, 7,5 – 9,0 x 4 – 4,5 μm, ellipsoid to cylindrical,; in rich deciduous and mixed coniferous forests
…………………………………………………………………R. lutea

‐ Fruitbody rather stout; spores medium sized 9 ‐11 x 4,5 – 5 μm, cylindrical to narrowly lacrymoid, most basidia without clamps; in oligotrophic to calcareous pine forests on sandy ground or in mesic spruce forests
………………………R. lutea-heath

0

Skogsfrun i Obbola

25 sep 2012 kl. 12:46

Tack tack! Jag kämpar vidare och går kanske även tillbaka och tar en bild endera dagen.

0

Ramaria sp

Skogsfrun i Obbola

2 okt 2012 kl. 18:17

Detta var inte lätt… Irene hade vänligheten att sända mig en fräsch bestämningsnyckel, men det var svårt! Jag hamnar på Ramaria “tiliae”, en art som ska leva med lövträd. Det känns väldigt mycket som tallskog där jag hittade mitt exemplar.

Svampen är blekgul och har inga tydliga färgskiftningar, vare sig i grentopparna eller på stammen. Grenarna är inte tydligt solfjädersformade och köttet inte direkt klibbigt. Hyferna har inga söljor. Sporerna är skrovliga, 9-12x4,5-5,5 my.

Har en bild nu. Någon som har ett förslag?

Ramaria i tallskog

0

Ramaria sp

Irene A

2 okt 2012 kl. 18:50

I den nyckeln kommer jag närmast Ramaria “lutea-heath”, d.v.s. den som har gått under namet R. lutea från tallhed.
Antingen har den ännu inte beskrivits och saknar namn, eller också är experterna (Brandrud, Bendiksen m.fl.) bara osäkra på vilket gammalt namn som ska användas på den…

0

irene

klas jaederfeldrt

2 okt 2012 kl. 19:46

kan du sända mej nyckel oxå  klas@jaederfeldt.com

tack klas

0

Nyckling

Skogsfrun i Obbola

2 okt 2012 kl. 20:12

Anledningen till att jag inte landade på samma art som Irene var att jag inte tyckte att “flesh sticky‐viscid in cross‐section; trunk (...) covered with rudimentary branches” stämde.

0

Ramaria sp

Elisabeth jansson

3 okt 2012 kl. 00:24

Om du vill ha svar kan du torka en bit samt beskriva svampenoch skicka till Lennart Söderberg han är duktig på ramarior.
Förstår att du tyckte att den var vacker så den fick stå kvar, Vissa karaktärer på några av ramariorna som finns i mitt område kan jag gissa mig till när jag studerar svampen och särskilt foten hos vissa av dem. Jag har 11 olika ramarior i mitt område som jag fått artbestämt.

0

Skogsfrun i Obbola

Elisabeth jansson

6 okt 2012 kl. 19:36

Hej!
Puttar upp den här länken!
Om den inte finns kvar i år så kanske den kommer nästa år så du får namn på den.

0

Kjellin :)

6 okt 2012 kl. 22:47

Nog ser det ut som en R.lutea, de brukar vara gelatinartade, som äldre är de nästa obehagliga att ta på. Den jag torkade luktade rutten fisk ett par dagar. På lokalen växte det totalt ett 20tal under 5 veckors tid.

0

Bild Skogsfrun

6 okt 2012 kl. 22:52

Bild på Lutea!

0

6 okt 2012 kl. 23:03

Bild från sidan.
Dessa växte troligtvis med ek fast närmsta träd var björk. Sydlig backe med Aspskog. Normalt har jag hittat Druvfingersvamp på denna lokal. Så det är extra spännade att hitta flera nya arter Ramarior på samma lokal, några helt nya för Huddinge.

0

Skogsfrun i Obbola

7 okt 2012 kl. 06:57

Kjellin: Jag har svårt att tro att det kan vara R. lutea i den bemärkelse som namnet används av Artdatabanken. Enligt artfaktabladet bildar den mykorrhiza med bok och är med säkerhet bara funnen en gång i Sverige, i Skåne 2004. Namnförvirringen är mitt största problem här - så vad menar du med Ramaria lutea?

Elisabeth: Jag har kollekt, även om det mesta fick stå kvar. Har däremot inte kommit mig för att skicka den vidare, mycket beroende på nämnda namnförvirring.

0

EG

7 okt 2012 kl. 13:00

Har Ramaria lutea några abortiva grenar ?

0

Skogsfrun i Obbola

Elisabeth jansson

7 okt 2012 kl. 15:57

Hej!

Maila till mig under följande adress så ska du få namn på din ramaria och så ska jag berätta mer. naturtorp snabela telia punkt com

Mvh Elisabeth

0

Skogsfrun i Obbola

EG

7 okt 2012 kl. 21:54

Lyfter upp den här tråden igen!

0

Irene A

7 okt 2012 kl. 22:44

Ja, om “abortiva grenar” är detsamma som “covered with rudimentary branches”, så ska lutea och några till ha såna.

0

Skogsfrun i Obbola

8 okt 2012 kl. 07:27

Jag vet inte riktigt hur abortiva grenar ser ut, men jag hittar inget i den vägen på min fingersvamp.

0

Irene A

8 okt 2012 kl. 08:15

Ja, Ramaria lutea är nog fortfarande en lövskogsart, och denna på våra tallhedar kanske fortfarande är obeskriven..stor risk när det gäller det här släktet.

Är det någon som har sett den nya upplagan av Funga Nordica och vilka arter som finns i den?

Hos MycoBank finns beskrivningar av många Ramarior - olika auktorers tolkningar i utdrag ur artiklar från Persoonia.
En tolkning där säger att lutea inte har abortiva grenar, däremot en förväxlingsart som heter flavo-saponaria (låter som nåt som skulle kunna ha klibbigt kött..).

http://www.mycobank.org/Biolomics.aspx?Table=Mycobank&Page=200&ViewMode=Basic

0

Abortiva grenar

EG

8 okt 2012 kl. 09:39

De små grenarna på foten kallas abortiva grenar
Dessa ex är från Surö bokskog
Samma art men varierar i färg beroende på ålder samt växtplatsen
Om man känner på foten är den oftast “halkig”

0

Abortiva grenar

Mattias Andersson

8 okt 2012 kl. 10:22

Den där halkigheten är en viktig karaktär för R. Lutea.

0

Stefan J

8 okt 2012 kl. 18:17

Nya Funga nordica saknar både Gomphales och Cantharellales, så trots namnet saknas både clavarioida och gastroida svampar.

0

Irene A

8 okt 2012 kl. 18:43

Tack för info Stefan!

Hade glömt att Gomphales inte var med den här gången..

0

Skogsfrun i Obbola

9 okt 2012 kl. 07:04

Och när du, Mattias, skriver R. lutea - menar du då den art som är knuten till bok och som bara är funnen någon enstaka gång i Sverige?

0

Mattias Andersson

9 okt 2012 kl. 09:17

I Tyskland och Skåne kan den vara knuten till bok, men den kan även vara knuten till ek eller barrträd (varianten lutea-heath)

0

EG

9 okt 2012 kl. 10:38

R. lutea har den abortiva grenar?
Är den alltid gulaktig i färgen eller skiftar den åt ex rosaton ?

0

Skogsfrun i Obbola

18 okt 2012 kl. 13:43

Lennart S. har nu tittat på min svamp och bestämt den till Ramaria pallidosaponaria. Han säger att den växer med tall, gran och bok och att den är relativt sällsynt.

Arten går tyvärr inte att slå upp i Artportalen - då hamnar man på Ramaria lutea…

0

Irene A

18 okt 2012 kl. 14:56

Hmm.. Kul att få ett namn på den - men så länge inga av artnamnen som figurerar i Ramariasläktet finns representerade med DNA-sekvenser av typkollekter i GenBank, får de nog betraktas som högst preliminära..

0

Skogsfrun i Obbola

19 okt 2012 kl. 10:10

Tittar jag på Dyntaxa kallas den för Ramaria lutea… Så då är jag till slut tillbaka där jag började!

0

Skogsfrun i Obbola

19 okt 2012 kl. 10:11

Förlåt mitt förra förvirrade inlägg - hade fått för mig att Dyntaxa sa något annat än Artportalen, men det var ju alldeles samma.

0

Kjellin:)

29 apr 2013 kl. 13:51

Mikroskopierade min R. Lutea (bilden) idag, det är en lutea :-) Har 12 Ramarior till att kartlägga, är numera sponsrad med ordentligt mikroskop hos Institution!

0

Kjellin .-)

12 jan 2014 kl. 14:51

Uppdatering. Bild på sporer, Ramaria lutea vid EK, medelstorlek cirka 7,8 . Bilden taget på mitt labb. Rev, Ramaria lutea på gran har fått ett nytt arbetsnamn, Ramaria aff. flavoides. Den äkta Ramaria lutea skapar alltså mykorrhiza med Ek och inte Bok.

Sporer tagen med fluorescent mikroskop, 1000x fh2, filter och infärgning med HX-C

0

Mattias Andersson

14 jan 2014 kl. 22:16

Och granvarianten ska ha något större sporer.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone