Hittade en fingersvamp igår tillsammans med tall. När jag artbestämmer den med hjälp av Nordic Macromycetes hamnar jag på Ramaria lutea. Enligt artbeskrivningen växer den i löv- och barrskog och alla karaktärer stämmer. Men när jag googlar detta artnamn får jag upp ett artfaktablad som berättar att Ramaria lutea är det vetenskapliga namnet för guldfingersvamp, som växer med bok. Är det någon som har en aning om vad R. lutea i NM motsvarar i dagens terminologi?
Nej, det är nog inte den gamla Nordic Macromycetes som man ska lita till när det gäller Ramaria.
Arten som kallas lutea där, har inte fått något eget namn i de nyaste nycklarna som jag har sett.
Det finns en nyckel till norska arter med flera “cf”, “aff” och andra preliminära namn, och där är det nog den som tills vidare kallas “lutea-heath”.
.
.
.
Båda dessa är kromgula:
.
16. Fruitbody medium sized; spores small, 7,5 – 9,0 x 4 – 4,5 μm, ellipsoid to cylindrical,; in rich deciduous and mixed coniferous forests
…………………………………………………………………R. lutea
‐ Fruitbody rather stout; spores medium sized 9 ‐11 x 4,5 – 5 μm, cylindrical to narrowly lacrymoid, most basidia without clamps; in oligotrophic to calcareous pine forests on sandy ground or in mesic spruce forests
………………………R. lutea-heath
Detta var inte lätt… Irene hade vänligheten att sända mig en fräsch bestämningsnyckel, men det var svårt! Jag hamnar på Ramaria “tiliae”, en art som ska leva med lövträd. Det känns väldigt mycket som tallskog där jag hittade mitt exemplar.
Svampen är blekgul och har inga tydliga färgskiftningar, vare sig i grentopparna eller på stammen. Grenarna är inte tydligt solfjädersformade och köttet inte direkt klibbigt. Hyferna har inga söljor. Sporerna är skrovliga, 9-12x4,5-5,5 my.
Har en bild nu. Någon som har ett förslag?
Ramaria i tallskog
I den nyckeln kommer jag närmast Ramaria “lutea-heath”, d.v.s. den som har gått under namet R. lutea från tallhed.
Antingen har den ännu inte beskrivits och saknar namn, eller också är experterna (Brandrud, Bendiksen m.fl.) bara osäkra på vilket gammalt namn som ska användas på den…
Om du vill ha svar kan du torka en bit samt beskriva svampenoch skicka till Lennart Söderberg han är duktig på ramarior.
Förstår att du tyckte att den var vacker så den fick stå kvar, Vissa karaktärer på några av ramariorna som finns i mitt område kan jag gissa mig till när jag studerar svampen och särskilt foten hos vissa av dem. Jag har 11 olika ramarior i mitt område som jag fått artbestämt.
Kjellin: Jag har svårt att tro att det kan vara R. lutea i den bemärkelse som namnet används av Artdatabanken. Enligt artfaktabladet bildar den mykorrhiza med bok och är med säkerhet bara funnen en gång i Sverige, i Skåne 2004. Namnförvirringen är mitt största problem här - så vad menar du med Ramaria lutea?
Elisabeth: Jag har kollekt, även om det mesta fick stå kvar. Har däremot inte kommit mig för att skicka den vidare, mycket beroende på nämnda namnförvirring.
Ja, Ramaria lutea är nog fortfarande en lövskogsart, och denna på våra tallhedar kanske fortfarande är obeskriven..stor risk när det gäller det här släktet.
Är det någon som har sett den nya upplagan av Funga Nordica och vilka arter som finns i den?
Hos MycoBank finns beskrivningar av många Ramarior - olika auktorers tolkningar i utdrag ur artiklar från Persoonia.
En tolkning där säger att lutea inte har abortiva grenar, däremot en förväxlingsart som heter flavo-saponaria (låter som nåt som skulle kunna ha klibbigt kött..).
http://www.mycobank.org/Biolomics.aspx?Table=Mycobank&Page=200&ViewMode=Basic
Uppdatering. Bild på sporer, Ramaria lutea vid EK, medelstorlek cirka 7,8 . Bilden taget på mitt labb. Rev, Ramaria lutea på gran har fått ett nytt arbetsnamn, Ramaria aff. flavoides. Den äkta Ramaria lutea skapar alltså mykorrhiza med Ek och inte Bok.
Sporer tagen med fluorescent mikroskop, 1000x fh2, filter och infärgning med HX-C
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.