Denna helg blev det två dagars naturupplevelse i natursköna naturreservatet Sörön vid Kvismaren
Miljön är alltså en fd ö i en fd sjö som sänktes och dikades ut i samband med sänkningen av Hjälmaren ca 1877 - 1888
Området är delvis betat och delvis urskogsliknande lövskog starkt dominerad av lind med inslag av björk och ek och mindre exemplar av träd som sälg, asp och hägg
Hassel är oxå talrik och enstaka enar finns
Det var första besöket i en sådan linddominerad skog och jag blev minst sagt imponerad av dessa mäktiga gamla träd och den miljö de skapade, framför allt tillsammans med hassel i de obetade områdena, men även betesmarkerna var variationsrika och mycket vackra
Här kommer jag nu att i möjligaste mån försöka lägga upp svamp- och miljöbilder från denna plats
Blir det rörigt får jag väl skapa fler inlägg
Vi får se…
foto: Bo E-son
angående serie 1
lindlövet var ganska litet / ordninärt (vet ju hur jättestora de kan bli så det behöver nog påpekas, detta var en liten svamp, som en dryg tumnagel ungefär i diameter
Serie 2
I början av promenaden var det ganska svampfattigt
Dessa växte oxå i eller invid gamla komockor
ringbroking är min gissning
vad tror ni på guiden?
serie 5
nu började jag hitta kremlor
några vanliga milda grönkremlor fanns samt några skarpa som jag tror var pepparkremla
men så dessa, i olika åldrar och hälsotillstånd - först en gamling som förbryllande dök upp ur gräset
efter lite försiktig rensning av värsta grästäcket såg den ut såhär…
den växte f ö nära en ståtlig mulmek och äldre björkar och även en kullfallen lind fanns där
förutom okunskap om växtmiljön för den så var vi väl inte så helt fel ute ändå...såhär ser den ut om man googlar - ganska fjällig tycker jag men sånt kan ju variera med väder
http://www.biopix.net/blaagroen-kragskivling-stropharia-caerulea_photo-73158.aspx
tack
den var pytteliten vilket jag försökte illustera genom att läggaq den på ett lindlöv
normalstort lindlöv för Söröns lindskog
men så kom jag på att jag i stans parker och annorstädes sett rent groteskt stora lindlöv
så jämförelsen är inte alls självklar
jag googlar på fränskivling och ser om jasg hittar nåt…
fränskivling ?
jag tycker det ser ut som nejlikbroskskivling i denna länk
och inte ens i Finland är väl fränskivling en bra matsvamp…eller är det jag som fått hjärnsläpp ?
http://pinkka.helsinki.fi/virtuaalikasvio/plant.php?id=622&chlang=se
den jag hittade var en pytte pytte liten svamp som växte på komocka under ek i alla fall
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.