0 424 visningar

22 svar

utfärd i lindskogen

Bo E

25 sep 2012 kl. 18:02

Denna helg blev det två dagars naturupplevelse i natursköna naturreservatet Sörön vid Kvismaren

Miljön är alltså en fd ö i en fd sjö som sänktes och dikades ut i samband med sänkningen av Hjälmaren ca 1877 - 1888

Området är delvis betat och delvis urskogsliknande lövskog starkt dominerad av lind med inslag av björk och ek och mindre exemplar av träd som sälg, asp och hägg
Hassel är oxå talrik och enstaka enar finns

Det var första besöket i en sådan linddominerad skog och jag blev minst sagt imponerad av dessa mäktiga gamla träd och den miljö de skapade, framför allt tillsammans med hassel i de obetade områdena, men även betesmarkerna var variationsrika och mycket vackra

Här kommer jag nu att i möjligaste mån försöka lägga upp svamp- och miljöbilder från denna plats
Blir det rörigt får jag väl skapa fler inlägg
Vi får se…

foto: Bo E-son

0

Bo E

25 sep 2012 kl. 18:08

nu till svamparna

serie 1
bild 1-2
den första svampen i hagen växte på kobajs och var mycket liten
här upplagd på ett lindlöv för att visa storleken
någon som kan gissa?

bild 3
miljöbild

0

Bo E

25 sep 2012 kl. 18:13

angående serie 1
lindlövet var ganska litet / ordninärt (vet ju hur jättestora de kan bli så det behöver nog påpekas, detta var en liten svamp, som en dryg tumnagel ungefär i diameter

Serie 2
I början av promenaden var det ganska svampfattigt
Dessa växte oxå i eller invid gamla komockor

ringbroking är min gissning
vad tror ni på guiden?

0

Bo E

25 sep 2012 kl. 18:18

serie 3
nästa fynd var uppseendeväckande glansig i det fuktiga vädret

en sköldskivling gissar jag

finns det exaktare artnamn på den?

0

Bo E

25 sep 2012 kl. 18:22

sköldingen växte alldeles i kanten av det betade området, på en stubbrest som var mer jord än ved

serie 4
Små riskor
växte nära björk tillsammans med otaliga rättikmusseroner

0

Bo E

25 sep 2012 kl. 18:28

serie 5

nu började jag hitta kremlor
några vanliga milda grönkremlor fanns samt några skarpa som jag tror var pepparkremla

men så dessa, i olika åldrar och hälsotillstånd - först en gamling som förbryllande dök upp ur gräset
efter lite försiktig rensning av värsta grästäcket såg den ut såhär…
den växte f ö nära en ståtlig mulmek och äldre björkar och även en kullfallen lind fanns där

0

Bo E

25 sep 2012 kl. 18:32

serie 6
nu frångår jag kronologin och visar fler kremlor som jag tror var släkt med gamlingen i förra serien

kan det vara svartkremlor
? de smakade förvånande nog inte skarpt !

0

Bo E

25 sep 2012 kl. 18:34

serie 7
även följande dag blev det fynd av liknande

0

Bo E

25 sep 2012 kl. 18:38

första dagens höjdpunkt !

i rothål under död ek växte denna i vätan glänsande oxtungesvamp !

framför den bland brännässlor en samling små bruna skivlingar

någon som kan se vad det är ?

0

Serie 3-4

Irene A

25 sep 2012 kl. 18:40

Nr 3 är ett roligare fynd än en skölding. Det är rynkroting, Xerula radicata

Nr 4, riskan, vill jag ha till gråriska

Och jag håller med om svartkremlan

0

Serie 3-4

Bo E

25 sep 2012 kl. 18:43

tack Irene!
jag ska googla på rynkroting då och se vad det kan vara !

även andra dagen hittade vi sådana men de var inte fullt lika glänsande då vädret var något torrare

jag var så säker på att det var sköldingar, men alltid kul att hitta nya arter !

0

Bo E

25 sep 2012 kl. 18:46

avslutar för dagen med några små grönglänsande skivlingar som jag misstänker tillhör spindlingarnas släkte

växte under stor gammal lind
där jag tror det bodde både lindorm och troll !

0

Jan A, Uppsala

25 sep 2012 kl. 19:38

Jag skulle inte alls bli förvånad om din sista är en blågrön kragskivling. Trvs nog med lindormar…

0

Bo E

25 sep 2012 kl. 20:20

I så fall var de väldigt skadade av regnet Vi var två i gruppen som känner igen den men ingen av oss trodde att det var sådana…

menar du att de kan bli sådär “renspolade” efter två dagars regn ?

0

Irene A

25 sep 2012 kl. 21:06

Vad då renspolade? Blågrön kragskivling ser ut så där!
Förväxla den inte med ärggrön kragskivling..

0

blågrön kragskivling

Bo E

26 sep 2012 kl. 17:04

ja det var det vi gjorde
vi tänkte oss inte så släta ringlösa kragskivlingar som dessutom växer i lövskog o betad mark

tack för svaret
då lägger vi till rätt namn på den

0

blågrön kragskivling

Bo E

26 sep 2012 kl. 17:08

förutom okunskap om växtmiljön för den så var vi väl inte så helt fel ute ändå...såhär ser den ut om man googlar - ganska fjällig tycker jag men sånt kan ju variera med väder
http://www.biopix.net/blaagroen-kragskivling-stropharia-caerulea_photo-73158.aspx

0

Bo E

27 sep 2012 kl. 17:16

ingen som kan den lilla skivlingen i serie 1
???

0

serie 1

Irene A

27 sep 2012 kl. 17:49

Nån fränskivling kanske..

0

serie 1

Bo E

1 okt 2012 kl. 14:45

tack

den var pytteliten vilket jag försökte illustera genom att läggaq den på ett lindlöv
normalstort lindlöv för Söröns lindskog
men så kom jag på att jag i stans parker och annorstädes sett rent groteskt stora lindlöv

så jämförelsen är inte alls självklar

jag googlar på fränskivling och ser om jasg hittar nåt…

0

serie 1 svar till Irene

Bo E

1 okt 2012 kl. 15:05

fränskivling ?

jag tycker det ser ut som nejlikbroskskivling i denna länk
och inte ens i Finland är väl fränskivling en bra matsvamp…eller är det jag som fått hjärnsläpp ?

http://pinkka.helsinki.fi/virtuaalikasvio/plant.php?id=622&chlang=se

den jag hittade var en pytte pytte liten svamp som växte på komocka under ek i alla fall

0

serie 1 svar till Irene

Bo E

1 okt 2012 kl. 15:09

fanns i databasen på guiden

den liknar mer mitt fynd än vad jag fann på google i alla fall
Michael K och er andra stjärnor på guiden kan man lita på !

synd att det inte fanns lite text om den bara…

0

serie 1 svar till Irene

Bo E

1 okt 2012 kl. 15:17

funderar nu på om inte de små gyttrade som växte framför oxtungeeken i myllan med brännässlor oxå var fränskivlingar…
det kan även ha varit ett kodyngesläpp vid eken som gött nässlor och skivlingar…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone