0 11049 visningar

15 svar

Taggsvamp, ätlig?

Lisa Boström

27 sep 2012 kl. 13:04

Jag undrar om det finns ljusa taggsvampar i Sverige som är giftiga? Hittade vanliga vita taggsvampar och några lite mer gul/beiga med tunnare fot. Vågar man äta även de som inte är helt vita? Är de goda?
Mvh Lisa

0

myfiken

27 sep 2012 kl. 13:17

Skulle gissa på att du hittat antingen blek taggsvamp eller rödgul taggsvamp.

Båda är ätliga. Har inte testat den rödgula, men tycker personligen den bleka är lite för fadd i smaken (Men jag gillar också lite starkare svampsmaker)

0

mumrik

27 sep 2012 kl. 15:51

Och jag gillar blek taggsvamp just därför att jag tycker den har en utpräglad (och god) smak! Det här är så intressant, hur olika vi uppfattar smaker.

0

Silaivirt

27 sep 2012 kl. 21:39

Det finns några giftiga taggissar hos oss. Jag har ätit någon som denna men jag blev sjuk. Var försiktig ty det finns giftiga lömska taggisar även om stjärnorna säger ifrån.

0

Boman

27 sep 2012 kl. 23:30

ät inget du inte helt, absolut helt säkert vet vad det är.Få gärna svampen identifierad av någon som verkligen kan, på en svamputställning tex.
Det finns fö. inga av mig kända taggsvampar som är giftiga.

0

Silaivirt

28 sep 2012 kl. 20:02

Den här taggsvampen växte på ved tillsammans med små exemplar av föränderlig tofsskivling. Jag anrättade båda och mådde dåligt någon dag efter. Det verkar ju finnas giftiga taggisar.

0

Boman

28 sep 2012 kl. 23:03

http://svampguiden.com/taggsvampar.asp

Undrar om inte du menar fingersvampar http://svampguiden.com/fingersvampar.asp
Av dem finns det några man ska akta sig för, och de går inte att skilja från de ätliga utan mikroskop

0

Agneta

29 sep 2012 kl. 02:38

Silaivirt: Det kanske inte var små exemplar av föränderlig tofsskivling, utan små exemplar av gifthätting?

0

mumrik

29 sep 2012 kl. 04:57

Alternativt finns det giftiga svampar som liknar föränderlig tofsskivling.

0

Tor v E

29 sep 2012 kl. 09:41

Helvit finns på Gotland men är inte giftig. Ätlig taggsvamp dvs blek och rödgul är god, och växer enligt mig aldrig på stubbar. Det finns ljusare stubbtaggsvampar men dom skulle jag aldrig få för mig att anrätta…inte pga giftighet utan pga osmaklighet.

0

Tor v E

29 sep 2012 kl. 20:54

...däremot kan den bleka växa väldigt nära stubbar men inte direkt på dom utan i jord runt stubben eller jord inuti.

0

Silaivirt

29 sep 2012 kl. 22:25

Det finns ätliga taggisar på stubbar. Den som växer som tegel är god. Dom bruna svamparna med ring som växer där kan var svåra. De flesta är tofsskivlingar och goda.

0

klas jaederfeldt

29 sep 2012 kl. 22:30

inte för jag vet vad han menar, men gyttrad taggsvamp har jag ätit och den smakar bra, den växer på ved

0

klas jaederfeldt

29 sep 2012 kl. 22:30

inte för jag vet vad han menar, men gyttrad taggsvamp har jag ätit och den smakar bra, den växer på ved

0

Silaivirt

29 sep 2012 kl. 22:36

Jag menar gyttrad taggis. Tack Klas

0

Tor v E

29 sep 2012 kl. 23:39

Gyttrad finns men har aldrig hittat den, däremot musslingar som är ätliga…fast nu var det väl tal om taggisar. Ska du testa gyttrad så prova lite först och se om magen pallar med :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone