Är detta verkligen sotvaxingar?
Finns massor häromkring nu.
Det som gör mig tveksam är att sotvaxingen enligt beskrivning ska vara vit högst upp på foten.
Men det är de inte på bilden som finns här i forumet heller tycker jag. Eller exakt var på foten ska det vara vitt?
Jag skulle ta dina som sotvaxing och det pga av färgen på hattarna som går i brunt. Streckvaxingen är grå-gråsvart utan inslag av brunt. Bägg arterna har radiära strimmor på hatten. Sotvaxingens fot går i brunt, streckvaxingen i grått. När vi pratar om det vita på foten hos sotvaxingen så är det den delen som är närmast skivorna, syns ibland mindre eller mer tydligt. Det syns inte på dina ex, ej heller på Mickes bilder här i databasen. Det kan du däremot se mer tydligt i Nya Svampboken. Streckvaxingen är mörkgrå på foten närmast skivorna och det grå går ibland även upp på själva skiveggen. Bästa sättet att se dessa skillnader är att vända svampen upp och ned. Hoppas det klarnade något…
Michael L, dina svampar har blek trådig fot, och har inte nedlöpande skivor. Det är strecknagelskivling, även om man lätt kan luras av att de små är lite mörkare i hattfärgen.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=17178&fnr=1&sok=Michael
Tack för svar.
Jag tror också att det är sotvaxing, det var just bilden i “Nya svampboken” som gjorde mej osäker.
Jag är säker på att det är en vaxing och den luktar definitivt honung.Och foten är brun, inte grå.
Streckvaxing brukar väl inte heller växa i mängder på samma ställe?
Vet någon varför streckvaxing inte är en matsvamp?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.