Kristina
29 sep 2012 kl. 17:28
Idag på lekplatsen stoppade sonen in den här svampen i munnen. Den växte under en vita vinbärsbuske på gräsmattan. Snabb som en kobra lirkade jag ut svampen igen och han fick, vad jag såg inget i sig. Enligt gftcentralen behöver jag inte vara orolig då de påstod att svampen måste förtäras för att vara farlig, men mitt mammahjärta är ändå oroligt. Vad är det för svamp?
Tusen tack för hjälpen!
vit svamp
Tack snälla för svar! Man blir ju så orolig, men jag får förlita mig på det faktum att jag hann få ut svampen igen. En skum sak, han hade nåt svart bläckliknande på fingrarna efter att ha tagit i svampen…
Han mår iaf bra och jag har stenkoll på honom. Svampen ska jag ta upp och slänga så inga andra barn äter den. Mitt i bostadsområdet liksom…
Lär gärna ditt barn att visa upp svampen för dig, bara peka, inte ta upp. Ni kan lära er om svamp tillsammans. Gör det till en rolig lek. Hjälpte mot min lilla som skulle smaka på allt i samma ålder. han plockar svamp själv nu, som ung vuxen.
Förbjuder man dem att röra svampen gör de det i smyg bara.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.