0 2165 visningar

10 svar

Fjällig taggsvamp??

Rasmus Olsson

13 sep 2006 kl. 10:52

Hej!
Jag var ute i skogen idag och plockade svamp.
Jag hittde ett par fjälliga taggsvampar och nu undrar jag om dom är ätliga och i så fall hur smakar dom?
Kan man använda dom till något annat?
Tacksam för svar.
Mvh Rasmus.

0

Anna D

13 sep 2006 kl. 11:25

Ärliga är de väl, men om de är goda är en annan femma. I en av mina böcker med svamprecept, står det vid alla förslag på hantering av den fjälliga taggsvampen “om man gillar dess smak” eller något sådant. Jag gillar den inte, så jag låter den stå kvar i skogen.

Den typ som finns i norrland ska tydligen vara en bra svamp för färgning av garn, men det har jag ingen egen erfarenhet av.

0

Ann

13 sep 2006 kl. 14:25

Hej Rasmus!
Är det den lite mörk i färgen så är det nog Motaggsvamp och den kan man äta om man plockar de mindre exemplaren för de större är beska. Men jag kan säga dig att även dom mindre svamparna smakar beskt och luktar ungefär som värsta sortens fotsvett när man steker dom i pannan… alltså inget att rekommendera !!
mvh

0

Sigge

13 sep 2006 kl. 15:24

Lär vara ätliga. Provade att steka häromdan. Luktade gott när man stekte, men jätteäckligt, tyckte jag. Väldigt besk eftersmak.

0

Fjälliga taggsvampar

IreneA

13 sep 2006 kl. 15:44

För att undvika missförstånd kring de båda arterna av fjällig taggsvamp:
Det är inte så att motaggsvamp alltid är mörkare än fjällig taggsvamp. Först och främst skiljer man dem åt på växtplatsen:

Mager, lavrik tallhed för motaggsvampen

http://svampguiden.com/art/visa/sarcodon_squamosus

http://swefungi.se/PAGES_PZ/Sarcodon_squamosus2.html

Fjällig taggsvamp i äldre barrblandskog, gärna lite rikare granskog, men även tallskog. Den har mycket tydligare markerade fjäll på hatten.

http://svampguiden.com/art/visa/sarcodon_imbricatus

http://swefungi.se/PAGES_PZ/Sarcodon_imbricatus.html

0

Fjälliga taggsvampar

Ann

13 sep 2006 kl. 15:54

Men motaggsvampen hemma på min “gata” och jag har jämfört den med så många bilder att jag är helt säker på att det är den, men den växer faktiskt i granskog, är det möjligt?

0

Fjälliga taggsvampar

Jonas A

13 sep 2006 kl. 16:08

Plockade och åt ett par stycken igår, blandade med mandelkremlor. Smakade helt OK.

0

Fjälliga taggsvampar

Ann

13 sep 2006 kl. 16:21

smaken är som baken…
tur man tycker olika…
Rasmus kanske har hittat sin favvo-svamp vem vet…

0

Fjälliga taggsvampar

Kurt

14 sep 2006 kl. 08:18

Man kan också prova att förvälla och strimla och lägga in i ättika, som sill (alltså med lök etc).

0

Franco Matli

14 sep 2006 kl. 10:05

Jag har provat att tillaga den på olika sätt, också inlagd som finnarna gör och marinerad efter avkokning, men jag har inte lyckats bli av men den starka bismak av kåda.
Så jag låter den vara kvar i skogen, där han kan försätta samarbeta med sin träd och lämna plats i korgen för godare svampar.

0

Ann

14 sep 2006 kl. 10:07

jaha.. det kanske är kådan som gör att den blir besk…?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone