Jadå, och den är ätlig och god. Jag har plockat och ätit den den före skolåldern. Under mina första 17 år plockade jag mängder i en grannes höns- och ankgård. Trivdes uppenbarligen på den näringsrika marken. Numera hittar jag den tyvärr mera sporadiskt men äter den gärna - helst stuvad - och har aldrig kokat av eller torkat den.
Jag hittade en hel del vita hatthurklor för ett par veckor sedan. Kan inte riktigt förklara smaken, men gott var det.Påminde inte om stenmurkla. Jag stekte i smör och serverade dem rakt av till kötträtt.
Tyvärr plockade jag inte så många att det räckte till torkning med.
De växte på “offentlig” plats, ett skyltat gravfält, därför ville jag inte ta alla.
Var och plockade hem resten igår, hade kommit upp några till små. Den största hade för många inneboende så den slängde jag snabbt iväg, brr…
Kände mig väldigt tveksam till att tillaga det här, lukten var ju helskum, och det rörde på sig ganska rejält då jag rensade :(, men tänkte, att jag måste ju prova i alla fall.
Skar små bitar och i stekpannan. Huh, det luktade än värre!
...men efter några minuter började det dofta riktigt gott. Smakade på några flarn som var stekta med bara lite olja + smör och salt och det var ju - GOTT!
Resten pudrade jag på lite, lite mjöl, lite fräst banancharlotten och grädde.
Supergott, en sås som jag gärna skulle äta med en köttbit eller stekt vit fiskfilé. Nu åt jag den som det var med tesked :)
Jag lagade bara till en mellanstor svamp igår och resten har torkat klart nu. Innan dom var helt torra, vart dom som suddgummi med krispig yta, men nu är dom väldigt spröda och fina, blir spännande att se hur dom blir sen.
Som sagt, jag var väldigt skeptisk innan, men blev helt klart glatt överraskad, både över smak och konsistens :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.