0 1435 visningar

10 svar

Vit hattmurkla?

Åsa S, Sthlm

1 okt 2012 kl. 20:37

Måste det väl vara?

Om så, är det något att äta och går dom att torka? Ska dom kokas av?

0

Jan A, Uppsala

1 okt 2012 kl. 21:32

Jadå, och den är ätlig och god. Jag har plockat och ätit den den före skolåldern. Under mina första 17 år plockade jag mängder i en grannes höns- och ankgård. Trivdes uppenbarligen på den näringsrika marken. Numera hittar jag den tyvärr mera sporadiskt men äter den gärna - helst stuvad - och har aldrig kokat av eller torkat den.

0

Åsa S, Sthlm

1 okt 2012 kl. 21:44

Tack för svaret!

Är inte sugen på att tillaga just nu och har ändå ingen grädde hemma, så vågar mig på att torka som ett försök, om jag nu klurar ut hur man delar och rensar såna här filurer :)

0

Jan A, Uppsala

1 okt 2012 kl. 22:02

Det gäller bara att hitta och avlägsna de sniglar och andra invånare som trivs i skrynkliga svampar - men var snäll mot ev tvestjärtar!

0

Åsa S, Sthlm

1 okt 2012 kl. 22:07

Den var väldans seg i foten och en liten larv tittade ut när jag skulle rensa den, men i övrigt fin.

Ligger i alla fall på tork nu. Får se hur det blir. Kan ju hämta upp resterande imorgon, om det verkar bli bra :)

0

Dieter Endom

1 okt 2012 kl. 22:29

Hej Åsa, vore trevligt om du kunde delge oss dina smakupplevelser av de vita hattmurklorna. Vi har testat dessa i vår smakpanel och någon AHA-upplevelse lär du knappast få!
Dom är lika intetsägande som färsk tillagat sandsopp.

0

Åsa S, Sthlm

1 okt 2012 kl. 22:36

Jo, det kan jag göra, testar dom nog i slutet på veckan.

Sandsopp har jag inte smakat än, trott jag hittat massor ibland, men dom har inga fräknar :)

Finns det en speciell tråd för det här smaktestet? Så jag lägger min smakupplevelse rätt, menar jag.

0

Dieter Endom

1 okt 2012 kl. 22:49

Ingen speciell tråd för svampsmaker här på guiden så du kan hålla din tråd vid liv. Lyft tråden när du vill skriver om vita hattmurklans smak.

0

Tina Nordberg

2 okt 2012 kl. 11:26

Jag hittade en hel del vita hatthurklor för ett par veckor sedan. Kan inte riktigt förklara smaken, men gott var det.Påminde inte om stenmurkla. Jag stekte i smör och serverade dem rakt av till kötträtt.
Tyvärr plockade jag inte så många att det räckte till torkning med.
De växte på “offentlig” plats, ett skyltat gravfält, därför ville jag inte ta alla.

0

Vilken spännande svamp!

Åsa S, Sthlm

3 okt 2012 kl. 09:45

Var och plockade hem resten igår, hade kommit upp några till små. Den största hade för många inneboende så den slängde jag snabbt iväg, brr…

Kände mig väldigt tveksam till att tillaga det här, lukten var ju helskum, och det rörde på sig ganska rejält då jag rensade :(, men tänkte, att jag måste ju prova i alla fall.

Skar små bitar och i stekpannan. Huh, det luktade än värre!

...men efter några minuter började det dofta riktigt gott. Smakade på några flarn som var stekta med bara lite olja + smör och salt och det var ju - GOTT!

Resten pudrade jag på lite, lite mjöl, lite fräst banancharlotten och grädde.

Supergott, en sås som jag gärna skulle äta med en köttbit eller stekt vit fiskfilé. Nu åt jag den som det var med tesked :)

Jag lagade bara till en mellanstor svamp igår och resten har torkat klart nu. Innan dom var helt torra, vart dom som suddgummi med krispig yta, men nu är dom väldigt spröda och fina, blir spännande att se hur dom blir sen.

Som sagt, jag var väldigt skeptisk innan, men blev helt klart glatt överraskad, både över smak och konsistens :)

0

Vilken spännande svamp!

Jan A, Uppsala

3 okt 2012 kl. 21:22

Roligt att också du gillar den! Synd att jag numera har så ont om den - bara några få på höstarna.
Tur att det finns annan god svamp då här års.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone