Hej!
Måste få fråga, kommer trattisarna att bli större, eller är det lika bra att plocka dem nu?! Det finns massor av dem, men de är i 1-krona-storlek… Plockar ni dem när de är så små, eller ska man tordas vänta o hoppas att vädret inte försämras, blir ju frost snart, har ju haft nån frostnatt redan.. :(
Med lite tur kan de hinna med att bli större, de tål trots allt en hel del frost.
Då är jag mer orolig för vad allt regn ställer till med. Hinner det inte torka upp mellan varven, är det större risk att de börjar ruttna.
Jag tänker inte ge något råd om hur andra ska göra, men själv gillar jag inte att plocka dem så små, det blir rena straffarbetet att rensa dem - chansar hellre på att de kan växa till sig innan snön har täckt dem helt.
Det är rätt kul att kunna plocka djupfrysta trattkantareller i november/december också :-)
Är enkronas hattstorlek så himla små?
Inte undra på att jag förundras hur en del siger sig ha plockat (och rensat förmodar jag) typ 15 liter trattisar eller ännu mer.
Tycker det är ett evigt pillerjobb med den knappa litern som är det mesta jag hittat på en och samma gång :)
Hej igen! Ja, Magdalena, ett sånt ställe har jag oxå ;) Och det är ju mindre larver mm i de små...
Men undrar om jag ska tordas vänta nån vecka till gällande mina andra ställen och hoppas att de växer på sig lite, till 5-kronor iaf.
Irene - ifjol plockade jag mina sista trattkantareller dagen före första Advent :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.