0 1025 visningar

6 svar

För sent? Plocka små trattisar?

Malin i Jämtland

3 okt 2012 kl. 11:03

Hej!

Måste få fråga, kommer trattisarna att bli större, eller är det lika bra att plocka dem nu?! Det finns massor av dem, men de är i 1-krona-storlek… Plockar ni dem när de är så små, eller ska man tordas vänta o hoppas att vädret inte försämras, blir ju frost snart, har ju haft nån frostnatt redan.. :(

0

Irene A

3 okt 2012 kl. 11:29

Med lite tur kan de hinna med att bli större, de tål trots allt en hel del frost.
Då är jag mer orolig för vad allt regn ställer till med. Hinner det inte torka upp mellan varven, är det större risk att de börjar ruttna.

Jag tänker inte ge något råd om hur andra ska göra, men själv gillar jag inte att plocka dem så små, det blir rena straffarbetet att rensa dem - chansar hellre på att de kan växa till sig innan snön har täckt dem helt.
Det är rätt kul att kunna plocka djupfrysta trattkantareller i november/december också :-)

0

myfiken

3 okt 2012 kl. 11:49

Jag plockar gärna små (1krona storlek då), fast inte större mängder utan bara det jag behöver för tillfället. 

Men jag är också rätt kräsen, så plockar i regel bara fina svampar som är lätta att rensa. Resten får vara kvar i skogen och driva arten vidare till nästa år.

0

Åsa S, Sthlm

3 okt 2012 kl. 12:05

Är enkronas hattstorlek så himla små?

Inte undra på att jag förundras hur en del siger sig ha plockat (och rensat förmodar jag) typ 15 liter trattisar eller ännu mer.

Tycker det är ett evigt pillerjobb med den knappa litern som är det mesta jag hittat på en och samma gång :)

0

Plocka små trattisar?

Bo E

3 okt 2012 kl. 14:04

jag tycker heller inte att enkronas diameter är så smått
rensa trattkantareller är inte heller så svårt
grovrensar i skogen och ska man torka dem delar jag dem hemma på längden så att ev. barr i “tratten” kan avlägsnas

0

Magdalena

3 okt 2012 kl. 17:30

Jag tycker de små är godast, höstens primörer! Men det tar sin tid att plocka, men plockar inte jag dem har någon annan hunnit före där jag brukar plocka!

0

Malin i Jämtland

4 okt 2012 kl. 09:07

Hej igen! Ja, Magdalena, ett sånt ställe har jag oxå ;)  Och det är ju mindre larver mm i de små...
Men undrar om jag ska tordas vänta nån vecka till gällande mina andra ställen och hoppas att de växer på sig lite, till 5-kronor iaf.
Irene - ifjol plockade jag mina sista trattkantareller dagen före första Advent :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone