Plockade massoooor med trattisar igår. När jag idag skulle rensa dem hittar jag en liten brun svamp som smugit sig med.
Är inte alldeles bra på att identifiera svampar så jag blir väldigt osäker. Om det visar sig vara en toppig giftspindling (eller vad de nu heter), måste jag kasta all svamp då? Eller törs man torka dem som vanligt?
Väldigt tacksam för hjälp.
Linda
Närå, jag är helt säker på trattisarna. Blev bara orolig att de giftiga kunde smitta av sig eller nåt. Risken finns ju att det kan finnas nån liten floss av den bruna nånstans.
Borde väl räcka med att jag är noga och borstar av trattisarna?
Läste på nåt forum där någon var i samma sits som jag, denne blev rekommenderad att kasta ALLT!
Huga .... Men.. hur farliga är de dödligt giftiga svamparna?
Den dödligt giftiga svampen är dödligt giftig =)
De brukar skrivas att en bit stor som en sockerbit är gränsvärdet som giftcentralen utgår från. Jag avråder dock helt från att äta den giftiga svampen. Dvs har du en svampbit som du är osäker på, så ta det säkra framför det osäkra.
Men den giftiga svampen “smittar” inte av sig till annan svamp. Det gäller alltså att du råkar äta av den för att det ska bli farligt.
För framtiden råder jag dock att seöver ditt plockbeteende. Endast slarv som gör att man kan få en giftsvamp i korgen (om det inte är en medveten handling då). Upprepas det slarvet även i rensningsprocessen så är det lätt hänt att det hamnar giftsvamp i grytan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.