0 947 visningar

15 svar

FRITERING AV KORALLTICKA

Bo E

13 sep 2006 kl. 14:51

Provade igår att fritera korallticka på exakt samma sätt som jag följt rådet att fritera blomkålsvamp.
Resultatet blev inte alls lika bra! Kletigt, sliubbigt och direkt oaptitligt!
Slutsatsen jag drog är att koralltickan har en annan konsistens och innehåller mer vätska än blomkålsvamp och därmed är direkt olämplig att fritera.

Så svampbitarna stekte jag istället på vanligt sätt i panna istället.
Nu stod jag ju med en skvätt överbliven frityrsmet.
Jag löste det genom att späda resterande frityrsmet med grädde och en skvätt rött vin, varefter jag hällde den över stekt korallticka och använde det hela som pastasås istället.
Det smakade förträffligt!

Fritering av korallticka, och kanske de flesta svampar utom just blomkålsvamp, avrådes alltså enligt denna erfarenhet!

0

Mamma Mu

13 sep 2006 kl. 16:17

Låter väldigt spännande!  :-) Har lagat svamp på alla möjliga sätt men aldrig friterat. Vilka andra svampar lämpar sig för fritering, nyfiken i en strut!

0

Bo Reyer

13 sep 2006 kl. 16:21

Disksvamp blir minst lika god med samma tillagningsmetod.

0

Bo E

13 sep 2006 kl. 16:22

De ska troligen ha broskig konsistens och innehålla så lite vätska som möjligt.

Jag lyckades ju med blomkålsvampen, och det är den enda art jag sett rekommendationer att fritera.

Att jag testade med korallticka beror på i första hand dess greniga växtsätt. Jag trodde i min enfald att den skulle ta till sig frityrsmeten på samma sätt som vindlingarna i blomkålsvamp.
Tji vad jag bedrog mig!
Men i slutändan bglev det ju en god pastasås av hela kladdet, så jag blev ju ändå nöjd!

0

Ann

13 sep 2006 kl. 16:23

Det här med att använda frityrsmet som pastasås gör mig väldigt konfunderad….

0

Bo E

13 sep 2006 kl. 16:24

Metodfen fungerade ju på blomkålsvamp.

Det är nog den man ska hålla sig till när man friterar.

Ursäkta, men disksvampsliknelsen förstod jag inte helt och fullt?

0

fritering av rörlager

IreneA

13 sep 2006 kl. 16:37

Friterade rörlager av stensopp smakar bra. Ingen frityrsmet alltså, bara ned i oljan med dem och salta efteråt. Rören ska givetvis vara fasta och gråvita, får inte ha blivit gula.

0

Bo E

13 sep 2006 kl. 16:38

Naturligtvis behövde den spädas rejält. Grädde, vin, vatten eller vad du vill, vispa runt och slå över den stekta svampen och alltihop över pastan.
Mums!
Säkert inget vanligt sätt att göra pastasås, men vad skulle jag göra efter den misslyckade friteringen.
Jag behövde ju äta!

0

Bo E

13 sep 2006 kl. 16:39

Tack för tipset Irene! Det ska jag testa!

0

Tina Nordberg

13 sep 2006 kl. 16:41

Med dessa smarriga tillbehör behöver du väl knappt någon svamp.
Bättre brödlös än rådlös.

0

Gunilla

13 sep 2006 kl. 18:38

Druvfingersvamp blir åxå utmärkt friterad! Och förstås Karl-Johan-chips, men då utan smet!

0

bo e

13 sep 2006 kl. 18:53

tack för tips

har aldrig sett druvfingersvamp

men den var faktiskt en av de arter jag kollade upp noga innan jag fick hjälp på forumet att identifiera korallticka

0

Bo!

Andreas

13 sep 2006 kl. 19:06

Friterade du alltså en blomkålssvamp efter Krikorevs recept som jag tipsade om? =) Vad tyckte du??

0

Lisa

14 sep 2006 kl. 10:28

I söndags friterade jag stolt fällskivling (med smet). Den blev jättegod, dvs. när jag förstod att inte ta upp den för tidigt utan låta den bli knaprig.

0

Fritering av svamp - vanligt i Asien

Annette Landin

14 sep 2006 kl. 10:34

Där friteras svamp ofta, tempurasmet och se till att det knaprigt. Jag tycker att champinjon, blomkålssvamp, sopp, ticka blir super smarrigt. Inte för stora bitar av tickan dock…
Tempurasmet:
Blanda samman 2 äggulor, 2½ dl kall lättöl, 2 dl vetemjöl. Oljan ska sedan enligt receptet hettas upp till 180° - så att en brödbit blir guldbrund på en knapp minut, som en ungefärlig fingervisning.

0

Andreas

Bo E

14 sep 2006 kl. 13:00

Mycket gott!
Blomkålsvampen tog upp frityrsmeten på ett ypperligt sätt och det blev frasiga helt normala friterade “klumpar”, lite krispiga på ytan som sig bör.
Koralltickan blev bara ett geggigt mishmash som bara var att lägga i stekpannan och göra en helt annan rätt av!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone