Såg i M. Krikorevs rapport att distanskurser pågår i Linköping. Nån (Mikael kanske?) som kan berätta mer om dessa? Sitter själv bara några mil därifrån, litet nyfiken på om detta skulle vara något för mig, nyfiken svampälskare som jag är… (läs: kontorets egen svampnörd!)
Hej! Du kan läsa om svampkurser på http://www.emg.umu.se/utbildning/mhs-utbildning/svamp/index.htm Det är Umeå universitet som håller i dem, men själv har jag gått kurser där träffarna hölls i Linköping. Läs och bli sugen! ;-)
Hej lilla my, våra elever kommer att hålla svamputställning i Ekholmens Centrum strax utanför Linköping och på Naturcentrum mitt i stan nu på lördag, du är välkommen att titta förbi och ställa extra besvärliga svampfrågor för att testa deras kunskaper :-). Jag vet inte exakta tiden men tror det är säkrast mellan 12 och 14.
Du är välkommen att gå kursen nästa höst, den brukar vara trevlig och svamprik. Det är långa dagar, jag har inte gjort annat än att pratat svamp från 8:30 imorse fram till nu kl. 22 ikväll. Det är mycket exkursioner och huvudsakligen betoning på artkunskap. Inga förkunskaper krävs för Svampkunskap I men det underlättar om man läser på arterna i “Nya Svampboken” innan.
Återkom gärna med närmare tider. Åker möjligen dit från Tranås och vill då inte missa tiden. Var på naturhistoriska riksm. i söndags men eftersom den utställningen började på lördagen var svamparna ingen hit på söndagen. Skulle dit med barnbarn som älskar deras utställningar med stenar, kroppen och evolutionen mm. Vällingbybarnen gillar dessutom att plocka svamp och alla tittat med stort intresse i svampböcker. Barnen blir ju äldre och äldre är nu 4, 5, 6 o. 7 år
så de tar till sig lite olika kunskap varje gång vi är där.
Jobbar inför valet lördag e.m., och ska dessutom hinna plocka av en fyndplats några liter kantareller på kvällen om jag hinner, så det blir tyvärr inget Linköpingsnöje för mig just den här lördagen… men om det går skulle du Mikael kanske kunna använda forumet ibland för att tala om var du finns ute i landet inför såna här event? Skulle vara jätteroligt om vi som pratar här utan att känna varandra fick fler möjligheter att träffas personligen vid tillfällen såsom det på lördag. Men det bygger ju på att man vet om vad som ska hända :).
Har faktiskt funderat på att kontakta Boletus, men min tid räcker inte till allt jag vill… :( har ett stort projekt på gång över vintern hemma, jobbar heltid och har en dotter, det blir alltså på små stulna stunder jag kan få komma ut på mina fyndplatser, och den här säsongen har jag lekt skymningsjägare när inte dagarna vill räcka till för att komma ut. Men om du har kontaktuppgifter, gärna till dig själv eller annan representant för Boletus i Norrköping, eller kan tipsa mig om en hemsida, så skriv igen är du snäll. Förr eller senare kommer jag!
Var på utställningen på Natur Centrum i Linköping i dag. Härligt att träffa så många trevliga svampvänner utställarna hade gått eller gick steg 1 kursen och många höll på med steg 2. De gjorde verkligen reklam för utbildningen. Jag köpte det numret av sporaden som innehöll svampkonsulenternas bästa recept. Just nu gör jag Paj med nässlor och trattkantareller. Det skall bli verkligt spännande att kombinera 2 av naturens verkligt läckra naturvaror. Tack till alla utställaarna för en trevlig dag.
Kan bara rekommendera de kurserna! Kanontrevliga och man lär sig massor (även om jag fortfarande inte har fått kläm på såpmusseronen! ;-) ). Tyvärr har små barn gjort att jag har trillat ur kurseriet nu, annars hade jag gärna fortsatt med de andra spännande svampkurserna som Umeå ordnar.
Finns det inte en svampklubb i Linköping också, förresten? Undrar hon som bor väster om stan och därför tycker Norrköping är ett knöligt alternativ.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.