Har den blivit alldeles mosad och urkramad skulle jag kanske vara lite skeptisk till att använda de svampar som legat intill den, men det kan bara du avgöra. I så fall är nog inte trattkantarellerna i så bra skick heller..
Hur säker är du på att det är just toppig giftspindling? Bild?
Jag har ingen bild och jag har slängt svampen men den hade en tydlig topp och brunröda skivor.
Alltså svamparna var i bättre skick än vad man kan tro efter att förvarats i en plastpåse fastspännda på en pakethållare!
Jag slängde de som jag uppfattade hade legat direkt intill men sedan hittade jag en liten bit som hade brutits av hatten.
I Norge er vi som kontrollerer sopp bestemte på at har du Toppig giftspindling i korge sammen med mat sopp så kaste vi alt sammen. Toppig giftspindlig er så giftig at spiser du en bit på størrelse som en karemell risikerer du å måtte skifte nyrer. Har den sluppet sporer eller vært i kontakt med matsopp kan det være nok til å bli forgitet. Vær på den sikre siden.
Nu måste jag protestera!!! (i all vänlighet förstås)
Toppig giftspindelskivling smittar inte! Om man rensar svamp noggrant och inte tar med smulor och kontrollerar varje svamp så finns det ingen risk att äta svamp som varit i kontakt med toppig giftspindelskivling, inte ens om man slickar på händerna eller skulle råka slicka direkt på svampen. För att bli förgiftad så måste man äta en bit av den giftiga svampen, gör man det så kan det gå illa, gör man inte det så finns det ingen risk. Beröring ger ingen förgiftning.Var noga och försiktiga men överreagera inte! Känner ni ej säker på en fångst så släng den i så fall för att ni inte tror att ni kan avnjuta den på ett lugnt och trevligt sätt, men rensar man noggrant så blir man ej förgiftad. Sunt förnuft gäller både för var och en OCH när man ger råd till andra! Önskar alla en trevlig fortsättning och god svampjakt.
Hur lyckades du få inlägget formaterat sådär? :-D
Jag skulle inte äta den svampen. Och skippa plastpåsen i fortsättningen. Kantareller står sig förhållandevis bra, men lägg dem luftigt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.