0 1465 visningar

10 svar

toppig giftspindling

Kristin

6 okt 2012 kl. 22:22

Bland alla trattkantarellerna som min son plockat idag låg en toppig giftspindling. Jag har rensat noga. Är det ok att spara svampen trots att de har legat tätt tätt ihop med den giftiga svampen under flera timmar?

0

"JAS" Helsingborg

6 okt 2012 kl. 22:29

Ingen fara, giftet smittar inte;)

0

Kristin

6 okt 2012 kl. 22:34

Tack!
Jag hittade just någon som ställt samma fråga och fått samma svar!
Jag tänkte bara att han har förvarat svamparna i en plastpåse väldigt packade under flera timmar och att jag är helt säker på den giftiga svampen.

0

Irene A

6 okt 2012 kl. 22:38

Har den blivit alldeles mosad och urkramad skulle jag kanske vara lite skeptisk till att använda de svampar som legat intill den, men det kan bara du avgöra. I så fall är nog inte trattkantarellerna i så bra skick heller..

Hur säker är du på att det är just toppig giftspindling? Bild?

0

Kristin

6 okt 2012 kl. 22:46

Jag har ingen bild och jag har slängt svampen men den hade en tydlig topp och brunröda skivor.
Alltså svamparna var i bättre skick än vad man kan tro efter att förvarats i en plastpåse fastspännda på en pakethållare!
Jag slängde de som jag uppfattade hade legat direkt intill men sedan hittade jag en liten bit som hade brutits av hatten.

0

"JAS" Helsingborg

6 okt 2012 kl. 23:33

Köp en svampkorg till sonen:)

0

Hans Myhre

7 okt 2012 kl. 15:46

I Norge er vi som kontrollerer sopp bestemte på at har du Toppig giftspindling i korge sammen med mat sopp så kaste vi alt sammen. Toppig giftspindlig er så giftig at spiser du en bit på størrelse som en karemell risikerer du å måtte skifte nyrer. Har den sluppet sporer eller vært i kontakt med matsopp kan det være nok til å bli forgitet. Vær på den sikre siden.

0

Lill, Skellefteå

7 okt 2012 kl. 15:50

Att förvara svamp i påse är en risk i sig bara det!
Ca 90% av alla förgiftningsfall av svamp i Sverige beror på förtäring av fel behandlat svamp, inte giftsvamp.

0

Tor v E

7 okt 2012 kl. 19:53

Nu måste jag protestera!!! (i all vänlighet förstås)
Toppig giftspindelskivling smittar inte! Om man rensar svamp noggrant och inte tar med smulor och kontrollerar varje svamp så finns det ingen risk att äta svamp som varit i kontakt med toppig giftspindelskivling, inte ens om man slickar på händerna eller skulle råka slicka direkt på svampen. För att bli förgiftad så måste man äta en bit av den giftiga svampen, gör man det så kan det gå illa, gör man inte det så finns det ingen risk. Beröring ger ingen förgiftning.Var noga och försiktiga men överreagera inte! Känner ni ej säker på en fångst så släng den i så fall för att ni inte tror att ni kan avnjuta den på ett lugnt och trevligt sätt, men rensar man noggrant så blir man ej förgiftad. Sunt förnuft gäller både för var och en OCH när man ger råd till andra! Önskar alla en trevlig fortsättning och god svampjakt.

0

kan man äta, utan att bli sjuk, kantareller som är i en plastpåse i kylskåp i en vecka

Elinida

27 sep 2018 kl. 23:25

?

0

mumrik

28 sep 2018 kl. 04:26

Hur lyckades du få inlägget formaterat sådär? :-D

Jag skulle inte äta den svampen. Och skippa plastpåsen i fortsättningen. Kantareller står sig förhållandevis bra, men lägg dem luftigt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone