0 747 visningar

19 svar

Artportalen, grrr

"JAS" Helsingborg

7 okt 2012 kl. 19:34

Jag vet inte men jag kanske är knäpp i skallen:(. Jag har gett upp förr men nu tänkte jag ta tag i det igen inspirerad av Irene och “vem i hel värden kan man lita på” Jag har användarnamn, lösenord osv. så kommer man till att registrera nytt fynd och då skal man ange koordinaterna, kartan kommer upp och sedan skiter det sig som vanligt, jag klickar och inte f-n ser jag några koordinater som jag kan ange:( Antagligen gör jag något fel men varför skall man kunna göra det, GRRRRRR

0

Michael Krikorev

7 okt 2012 kl. 21:02

Artportalen är tyvärr inte det mest användarvänligaste systemet.

Jag brukar göra så att jag har en excelfil i min dator. Den finns att hämta här:
http://artportalen.se/plants/plants_mall_ver81114.xls

Där kan man fylla i sina fynduppgifter (7 fält är obligatoriska) och sedan kopierar man och klistrar in de rader man vill rapportera i det tomma formulärfältet som finns under fliken Rapportera/Excelinmatning i Artportalen.

Förstår din frustration då det är ganska omständigt att lära sig, men när man väl kan det är det inte speciellt svårt och det går rätt snabbt att rapportera många fynd.

0

Irene A

7 okt 2012 kl. 21:16

JAS, om du ska rapportera in en ny fyndplats (det är då du kan behöva kartan), zooma in till området, klicka sen på blomman, sen på platsen på kartan som du vill ange som mittpunkt för fyndlokalen. Om du redan har koordinaterna från en GPS eller någon annan karta, är det bara att skriva in dem i rutorna där det står “nordkoordinat” och “ostkoordinat”.

Klicka på “Läs mer” under rubriken Lokalangivelse så kanske det blir lättare.

0

"JAS" Helsingborg

7 okt 2012 kl. 21:17

Tack Michael, men hur fixar jag koordinaterna för utan dem går det ju inte att rapportera!

0

"JAS" Helsingborg

7 okt 2012 kl. 21:21

Upps så kan det bli ibland:) Jaha, jag fattade det som om att när jag klickar på kartan och blomman så skulle koordinaterna visas på kartan, det hade varit jäkligt bra eller hur!? Nu skall man alltså ha koordinaterna klara från annat håll, snacka om stenåldern:( Jag skall fortsätta och se om jag kan knäcka den jäkla koden den här gången:)

0

Ewa Lilliesköld

7 okt 2012 kl. 21:36

Ge inte upp “JAS”, det går!!
:)

0

Irene A

7 okt 2012 kl. 22:22

JAS, om du klickar på blomman och sen på kartan, så får du koordinaterna automatiskt. Men först måste du zooma in på kartan till största förstoring.

0

"JAS" Helsingborg

7 okt 2012 kl. 22:58

Nix gick inte och då hämtade jag koordinaterna från Googel Maps och då svara rapporteringssystemet att koordinaterna inte ligger i Sverige? Inte nog med det systemet säger oxå att artnamnet är ogiltigt,
Ascocoryne solitaria?
Jag skiter i det:(

0

SvenD

7 okt 2012 kl. 23:47

Varför i hela fridens namn måste man göra ett så krångligt system. Det skrämmer garanterat iväg massor med presumtiva rapportörer (bl a mig!). Har flera gånger gjort försök men har nu gett upp!

0

anithau

8 okt 2012 kl. 05:38

Håller med föregående talare

0

Skogsfrun i Obbola

8 okt 2012 kl. 07:43

Jag brukar hämta koordinater från länskartor i och med att Artportalens kartor är så undermåliga. http://www.gis.lst.se/lanskartor/ Det ska än så länge vara koordinater i RT90.

Att rapportera med Excelfil är sedan det absolut enklaste.

Snälla JAS, ge inte upp! Vi behöver din kunskap!

0

Skogsfrun i Obbola

8 okt 2012 kl. 07:44

Kan också säga att jag har betydligt färre problem med Artportalen när jag använder Explorer i stället för Firefox.

0

Lena M

8 okt 2012 kl. 08:17

Jag tycker också att länskartorna är bra för att ta ut kordinater.

Mer exakt blir det om man har en GPS och kan se dem på plats. Men det är långt ifrån alla gånger den följer med och vi är kanske inte så många som nyttjar en sådan.
Undras hur GPSklockorna är, någon som har erfarenhet av dem ?

0

"JAS" Helsingborg

8 okt 2012 kl. 08:45

Jo jag skiter i det:( Jag har försökt ett antal gånger och varje gång är det något nytt som strular. Denna gång höll jag på i över 2 timmar och när man tror att allt är ok så duger varken koordinater eller artnamnet, koordinaterna kan jag i viss mån ha förståelse för men artnamnet? Nej och åter nej jag lägger inte mer tid på den jäkla portalen:((((
Jo jag är medveten om att all kunskap och alla fynd är viktiga men se då till att systemet blir enklare. Någon får se till att elda i baken på de som skall förenkla portalen.

0

Artportalen, grrr-JAS

Knäppskallen

8 okt 2012 kl. 09:14

Nej ,du är inte knäpp i skallen.
I så fall är du i gott sällskap:=)

0

Irene A

8 okt 2012 kl. 09:28

Konstigt, jag testade att lägga in Ascocoryne solitaria, det gick bra.

Annars är det sant att många arter saknas i databasen, men den nya versionen kommer nog inte att avhjälpa just det problemet.

0

"JAS" Helsingborg

8 okt 2012 kl. 09:34

Ja du ser Irene, det kanske är som med bilen, den låter konstigt ända tills man kommer till verkstaden då funkar den utmärkt! Ja något fel gör jag så klart men jag kan inte klura ut vad och det är inte samma varje gång?

0

Irene A

8 okt 2012 kl. 09:53

Inte alls säkert att det är du som gör fel, JAS.
Det kan vara tillfälligheter som spökar, för Artportalens databaser verkar inte helt stabila. Ibland kommer man inte åt kartbilder, ibland är det bildsökning som strular.

Mest irriterad blev jag när det inte gick att registrera något så trivialt som Cortinarius semisanguineus. Inte gick det att ta bort bara den raden heller, så jag fick radera allt jag skrivit in..

Jag hoppas förstås också på den nya versionen. Skulle bra gärna vilja veta varför den dröjer så.

Ett tidigare meddelande på Artportalen såg ut så här:

“Bytet till nya Artportalen var tänkt att starta 12 mars men det dröjer nu någon vecka pga vattkoppor i utvecklingsteamet.”

Bästa ursäkten hittills :-))

0

anithau

8 okt 2012 kl. 16:29

Jag har full förståelse för vad du säger JAS. Jag känner igen mig.

Det går lätt att lova och lova om artportalens förändring, men någon gång måste det övergå till aktion. En mässling pågår inte heller hur länge som helst.

Vi är faktiskt inga snorungar som man kan lura el dupera med en slickepott.

0

Caspar

8 okt 2012 kl. 17:51

Har själv programmerat hemsidor och ibland är det irriterande när folk bara förväntar sig att allt ska fungera utan någon prestation från deras sida, som att läsa instruktionerna. Med det sagt hade t o m jag svårt att begripa rapporteringsformuläret i början.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone