Knappast Irene A.
Allemansrätten är en härlig rättighet som allt för många utnyttjar på ett felaktigt sätt. Att plocka för föräljning är inte tillåtet med stöd av allemansrätten. Att det sedan är ungefär lika olagligt som gå mot röd gubbe hör väl inte riktigt till.
Men kör på, i förlängningen så försvinner allemansrätten helt och ni riskerar att bli skjutna när ni inkräktar på annans privata mark.
Snälla troll, det är faktiskt fortfarande tillåtet så länge man följer allemansrättens självklara regel att inte störa eller förstöra. Att inte alla tycker att det är rätt, är en annan sak.
Tryfflar får man däremot inte gräva upp utan markägarens tillstånd.
Läs och lär:
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
Det står att det tillåts pga tradition. DVS allmansrätten i sig tillåter inte plock för försäljning.
Sen kan vi såklart gåin på etik och moral. Där är det solklart fel. (Sen krävs det såklart inte mer än tio ord för att få det rätt. “Får jag plocka svamp på din mark för att sälja?”)
Brandkåren: Vilka tror du är de första att börja skjuta inkräktare om inte staten?
Kanske bäst att ta den publikation som Irene hänvisar till med en gnutta distans. Vi vet inte i vilket syfte den är skriven eller vilka som varit med och tagit fram underlaget till den. Jag skulle vilja veta om hur man tänkt och lagt upp arbetet innan själva rapporten blev klar innan kag litar blint på det som står i den.
Stämmer, allemansrätten är ingen lag, men det finns inget annat lagrum heller som förbjuder svampplockning på annans mark för försäljning.
Diskutera gärna frågan om eventuella önskvärda begränsningar av allemansrätten, men försök inte skrämma svampplockare med att det är ett brott.
Jag kan inte hitta en enda rättegång mot en svampplockare som haft för avsikt att sälja svamp förutom när det har gällt psilocybinsvampar, och då är det inte allemansrätten som har krånglat…
Man kan jämföra svampplockning med bärplockning och än så länge har inte heller någon bärplockare blivit dömd för försäljning av bär, vilket är betydligt vanligare och sker öppet.
Men man får inte ens ge bort !
Jag ringde servichemmet förra veckan när jag insåg att jag hade för mycket kantareller, tänkte att de gamla skulle kunna få en god sås .
Personalen blev glada men måste prata med chefen först, men det gjorde jag och det slutade med att hon i sin tur skulle prata med miljökontoret.
På den vägen är det, förmodligen får de inte ta emot , förvälld, fryst svamp, så tji fick jag.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.