0 2469 visningar

17 svar

Sälja svamp ?

Lasse

8 okt 2012 kl. 11:39

Vet ngn. om det finns svampuppköpare i stockholmstrakten ?

0

Polisen

8 okt 2012 kl. 13:15

Du är medveten om att det är ett brott att sälja svamp som du plockat med hjälp av allemansrätten utan markägarens godkännande?

0

Irene A

8 okt 2012 kl. 13:31

Troll..

0

Polisen

8 okt 2012 kl. 13:39

Knappast Irene A.

Allemansrätten är en härlig rättighet som allt för många utnyttjar på ett felaktigt sätt. Att plocka för föräljning är inte tillåtet med stöd av allemansrätten. Att det sedan är ungefär lika olagligt som gå mot röd gubbe hör väl inte riktigt till.

Men kör på, i förlängningen så försvinner allemansrätten helt och ni riskerar att bli skjutna när ni inkräktar på annans privata mark.

0

Brandkåren

8 okt 2012 kl. 13:46

Men trilskande herr Polis kanske inte tänkte på att många plockar svamp på kommunal och statlig mark, exempelvis då naturreservat.

0

Irene A

8 okt 2012 kl. 14:07

Snälla troll, det är faktiskt fortfarande tillåtet så länge man följer allemansrättens självklara regel att inte störa eller förstöra. Att inte alla tycker att det är rätt, är en annan sak.

Tryfflar får man däremot inte gräva upp utan markägarens tillstånd.

Läs och lär:
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf

0

Brandkåren

8 okt 2012 kl. 14:28

Och så var då denna ettriga brand släckt.

0

Polisen

8 okt 2012 kl. 14:42

Det står att det tillåts pga tradition. DVS allmansrätten i sig tillåter inte plock för försäljning.

Sen kan vi såklart gåin på etik och moral. Där är det solklart fel. (Sen krävs det såklart inte mer än tio ord för att få det rätt. “Får jag plocka svamp på din mark för att sälja?”)

Brandkåren: Vilka tror du är de första att börja skjuta inkräktare om inte staten?

0

Positiv

8 okt 2012 kl. 15:07

Att någon som heter Polisen vill förbjuda en av de saker som gör Sverige så speciellt är rätt komiskt :)Vem har väl inte plockat Svamp och bär för att sälja någon gång i livet utan att fråga lov?
Var inte så bitter, det växer upp igen!

0

Jur kand

8 okt 2012 kl. 15:09

Kanske bäst att ta den publikation som Irene hänvisar till med en gnutta distans. Vi vet inte i vilket syfte den är skriven eller vilka som varit med och tagit fram underlaget till den. Jag skulle vilja veta om hur man tänkt och lagt upp arbetet innan själva rapporten blev klar innan kag litar blint på det som står i den.

0

Jur kand

8 okt 2012 kl. 15:11

Så länge de inte tydligt kan beskriva motiven till rapporten och hur bakgrundstanken såg ut så ställer jag mig lite hälsosamt skeptisk till dess innehåll.

0

Irene A

8 okt 2012 kl. 15:24

Stämmer, allemansrätten är ingen lag, men det finns inget annat lagrum heller som förbjuder svampplockning på annans mark för försäljning.

Diskutera gärna frågan om eventuella önskvärda begränsningar av allemansrätten, men försök inte skrämma svampplockare med att det är ett brott.

0

Emil

8 okt 2012 kl. 18:17

Jag kan inte hitta en enda rättegång mot en svampplockare som haft för avsikt att sälja svamp förutom när det har gällt psilocybinsvampar, och då är det inte allemansrätten som har krånglat…

Man kan jämföra svampplockning med bärplockning och än så länge har inte heller någon bärplockare blivit dömd för försäljning av bär, vilket är betydligt vanligare och sker öppet.

0

Mia

8 okt 2012 kl. 21:24

Man får plocka och sälja svamp för 12500kr utan att skatta,borde polisen veta.

0

Katrin

9 okt 2012 kl. 13:59

Här i Skåne får jag sälja svamp för 18.000 kr utan att skatta för den.Det räknas som en hobby

0

Lena M

9 okt 2012 kl. 14:59

Men man får inte ens ge bort !

Jag ringde servichemmet förra veckan när jag insåg att jag hade för mycket kantareller, tänkte att de gamla skulle kunna få en god sås .
Personalen blev glada men måste prata med chefen först, men det gjorde jag och det slutade med att hon i sin tur skulle prata med miljökontoret.
På den vägen är det, förmodligen får de inte ta emot , förvälld, fryst svamp, så tji fick jag.

0

AM

9 okt 2012 kl. 15:10

Förmodligen så konkurrerar du ut någon som måste upphandlas :=))

0

blörren

29 aug 2014 kl. 14:09

idiot

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone