Hur giftig är den riktigt? En svampkunnig i ett annat inlägg här säger släng allt, en annan säger att det inte “smittar”. Undrar eftersom jag själv igår råkade ut för att en väninna plockade en toppig giftspindling och satte i vår papperspåse med trattkantareller. Är allt som är skuret med samma kniv oätbart eller bara det som legat närmast svampen? min tanke är att slänga allt som låg i samma påse som giftsvampen. Svamparna i andra påsen (rödgul trumpetsvamp) funderar jag på att använda?? Men dom är skurna med samma kniv?
Inget är oätbart om matsvamparna rensas och putsas noga så att det inte följer med någon bit av en giftsvamp.
Men jag undrar varför man plockar en toppig giftspindling och lägger bland trattkantarellerna?
Är inte det ganska dumt?
Varför tror alla att en främmande svamp i korgen är just toppig giftspindling?
Jag menar, kan man den arten, så plockar man den väl inte!?
Visstnej, det är ju alltid någon _annan_ som har plockat den - make, väninna, barn…
Tack för ditt svar. Ja, det är jättedumt att plocka en sådan, jag har själv plockat mycket svamp i ca 20 års tid och ännu aldrig lyckats få med en giftsvamp i SAMMA påse. Men nu hände det. Min väninna är inte lika van så därför misstänker jag att hon plockat den, men visst, det kan lika gärna vara jag. Det viktigaste är väl ändå att den inte äts upp? Jag har själv ofta plockat med okända svampar för artbestämning, men då lägger jag dom i en egen påse. Om jag tolkar ditt svar rätt nu så borde jag kunna använda de övriga svamparna som inte legat och gnott in sig i giftspindlingen. Tar dock det säkra för det osäkra och lämnar alla som var i samma påse eftersom det var så blött då vi plockade.
till min glädje har ingen som jag plockat svamp med lagt några giftspindlingar i korgen !
vi har konstaterat att svampen sedd rakt från ovan kan ha viss likhet med en trattkantarell färgmässigt
men där slutar likheterna
jag har inte träffat på någon nybörjare hittills som tycker att de liknar varandra om man tar och jämför sida vid sida så man ser foten, och känner konsistensen eller visar skillnaderna på spindlingens skivor och trattkantarellens åsar
det är sorgligt att de ändå förväxlas vilket ju ibland kommer upp här på guiden…
En fråga till Hans Myhre, om du har skurit spindelskivlingen med samma kniv som du har skurit svampar som sen läggs i en egen påse, kan man äta dom svamparna? Eller rekommenderar ni att man slänger även de som legat skilt men skurits med samma kniv? Och det är nog en sådan svamp som fanns i påsen, jag tycker nog inte heller att den liknar på trattkantarell…
Det är en mycket svår fråga du ställer Annika. För att bli förgiftad måste man svälja en riktig bit av svampen, men vad är en “riktig” bit? Det beror på om man är spädis, barn, eller vuxen, hur frisk man är, och generella regler går inte att ställa.
Om du skurit en giftspindling med en kniv och sedan torkar av den, och sedan skär en annan svamp med den, skulle jag säga att mängden giftsvamp som överförs är försumbar och antagligen långt under gränsen för märkbar förgifting. Men det gäller att inte torka slarvigt!
Annika, jag tror att du frågade ända tills att du fick höra det du från början ville höra, och det var svaret att slänga svampen i den påsen.
Bra regel att alltid slänga det man är osäker på eller som man inte kan avnjuta utan oro, oavsett om det finns någon verklig förgiftningsrisk eller ej.
Visst kan man alltid plocka nytt, skogen är full av svamp iaf trattisar. Önskar lycka till med fortsatt svampjakt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.