0 366 visningar

8 svar

I samma skog som

Birgitta D

13 sep 2006 kl. 19:54

trumpeten och kantarellerna dvs blandskog en del hassel, björk och enstaka barrträd httade jag dessa. Vad - Violgubbe?

0

Svartnande

IreneA

13 sep 2006 kl. 20:52

Om jag inte tar alldeles fel, är det ett mycket fint fynd du har gjort! Svartnande kantarell, Cantharellus melanoxeros. Vet du om skogen där du hittade den är skyddad på något sätt?

0

Svartnande

Birgitta D

13 sep 2006 kl. 21:15

Nej det är gamla betesmarker. Nu mycket avverkad och jag har sett dessa förut men kraftigare. Därav frågan violgubbe, färgen stämmer tycker jag. Har hittat mycket kantareller därgenom åren och tidigare (för mer än 5 år sedan) svart trumpetsvamp vilken vi åter hittade i dag. Dagens 3 ex hittades på 2 ställen. Vi hade ingen kamera med ut i skogen. Därför tog vi hem några ex. Hade problem med att få bra bildkvalite men det finns fler bilder ur andra vinklar.  Svapenhöll på att torka i solen så nu ligger den i svalen i väntan påkomposten.

0

Annika Eriksson

13 sep 2006 kl. 21:46

Håller med Irene, de påminner starkt om svartnande kantarell. På bilden syns att svamparna har börjat bli svarta på vissa partier. Jag föreslår att du tar ut några ex från svalen och låter dom ligga i solen för att se om de svartnar ännu mer. Sök upp Violgubbe här i databasen, Mickes bild är rätt så typisk med exemplar med rättuppstående kanter på svampen. Dina hattkanter går inte rätt upp utan börjer sig nedåt. Jämför åsarna, violgubbens täta och som går rätt lså ångt ned på foten, medan dina svampar har glesa. Rapportera ditt fynd till Skogsstyrelsen och lägg in dom på Artdatabasen

0

Svartnande

IreneA

13 sep 2006 kl. 21:59

0

Birgitta D

13 sep 2006 kl. 22:20

Snäll rara första gången jag såg dessa svampar, så existerade inte snampguiden i min sinnesvärld. Plockade dem inte då för jag hade ingen aning om var jag skulle få hjälp. Det vore otrolig om det vore något särskillt med den här skogen .

0

Annika Eriksson

13 sep 2006 kl. 22:39

Din erfarenhet delar du nog med många här på forumet och alla andra som vandrar omkring därute i svamprikets tassemarker, helt omedvetande att svampar även är indikatorarter på skyddsvärda biotoper. Fler borde lära sig fler av de arterna. Lättare att se än pyttesmå knappnålslavar, dessutom sitter de stilla..flyger inte iväg som hackspettar och skalbaggar…:-)...

0

Affe

13 sep 2006 kl. 23:05

Tror jag sprang på ett mindre gäng Svartnande kantareller idag.
Skall se om jag hittar dom igen….

0

Birgitta D

14 sep 2006 kl. 08:57

Efter att läst på inser jag att det helt klart är en svartnande kantarell. Kul - Jag kanske skall be ägarna att släppa in Tjurkalvar igen. Det var väldigt spännande att plocka kantareller där när kalvarna var på plats.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone