0 384 visningar

14 svar

Ticka på klen tallåga,

Jan A, Uppsala

9 okt 2012 kl. 19:21

nästan exakt på metern där Hans hittade ett nyvärpt sotägg förra våren.
Tacksam för förslag/besked!

0

Jan A, Uppsala

9 okt 2012 kl. 19:22

Undersidan

0

SvenD

9 okt 2012 kl. 19:34

Kanske bitterticka (postia striptica).

0

Jan A, Uppsala

9 okt 2012 kl. 19:46

Den har jag alltid på gran, mycket vitare och tjockare - men tack ändå!

0

Skogsfrun i Obbola

9 okt 2012 kl. 20:30

Skulle säga mjölkticka utifrån bilderna. Smak?

0

Jan A, Uppsala

10 okt 2012 kl. 09:55

Tack för förslag skogsfrun. Bilderna visar verklig färg. Mild och syrlig ska smaken tydligen vara! Får väl gå och ta en tugga nån dag! 
Dessa 3 frk är helt konsolformade, inget som helst resupinat finns. Den största c 4 cm. Myran sitter på den minsta.

0

Jan A, Uppsala

10 okt 2012 kl. 19:25

På de två sista porlagerbilderna syns ngt som ser ut som glesa, långa, mörka strån. Eller hur?

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2012 kl. 18:47

Det var inga strån utan ngt slags “förlängda” porer.
Men tickan smakade mycket bra. God, mild svampsmak som frestade till provtillagning och skulle bli ett nytt kryss för mig. Tickorna ska dock först få växa en tid till så ngn hinner mogna. (Kryssad svamp = ätit och överlevt. Det bör skilja åtminstone ngn vecka mellan ätning och kryssning.)

0

Jan A, Uppsala

29 nov 2012 kl. 12:20

I går återbesökte hunden och jag tickorna.  Hon vet precis när vi närmar oss ett återkommande fotoställe e.d. – och sätter sig ner c 10 m ifrån – för att inte betrampa objekten!  Så ock i går, och då såg de ut så här.  Bilden från ovan är med mest för ge Messerschmittarna nånting att klaga på.  Färgen är iaf rätt så riktig – med gulaktiga fläckar!  Nu verkar tickorna vara skördemogna och på måndag och tisdag är jag hundhandhavare - men då gäller det att hitta en liten klen låga under all snö…
Skogsfrun har föreslagit mjölkticka – och jag vet inte!  Den är isf ganska olik en normal sån, men ”arten” är väl väldigt skum…?

0

Jan A, Uppsala

29 nov 2012 kl. 21:38

...råkade skriva gulaktiga - ordet var orangeaktiga… Sorry!

0

Jan A, Uppsala

24 apr 2013 kl. 19:57

Idag 130424 återbesökte vi tickklentallågan.  Den var snöfri, rullbar och ”tickorna” fanns kvar.  Inca stannade som vanligt en bit ifrån medan jag fotade.
Först några bilder på plats.

0

Jan A, Uppsala

24 apr 2013 kl. 19:58

Eftersom hela barkstycket/-flagan de bodde på lossnade, så fick gänget följa med hem och ligger nu på tork för ev intresserade…
Därför blev det också några bilder på 5mm-rutpapper.
Vad tros?

0

Gert

25 apr 2013 kl. 14:37

Kolla gullticka, Skeletocutis amorpha. Den trivs bra på tall och blir orange fläckig.

0

Gert

25 apr 2013 kl. 15:39

... ett annat förslag är blödticka
Oligoporus fragilis vars fruktkropp mera liknar din. Den får en gulröd färg vid beröring eller med ålder.Både tall och gran.

0

Jan A, Uppsala

27 apr 2013 kl. 21:00

Tack Gert - för det andra förslaget. Mina växte dock imte så gyttrade som blödtickor - på gran - oftast gör och var heller inte så köttiga m.m.  Men de ligger nu i väntans tider, instängda i två konvolut.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone