0 903 visningar

25 svar

Scharlakansvaxing?

SvenD

9 okt 2012 kl. 19:57

Hittade ett 50-tal av dessa som jag får till scharlakansvaxing. Hatt ca 6-10 cm. Vad som förvånar mig är att många av de äldre exemplaren vitnat helt på hatten.
Är det normalt?
Jag plockade några stycken - de är ju skyddsvärda! - och jag undrar om de är matvärda - och hur ska de i så fall lagas till?

0

SvenD

9 okt 2012 kl. 20:09

Bild 2!

0

Per-Erik

9 okt 2012 kl. 20:12

Hej! Absolut scharlakansvaxing! som jag tycker har ett bra matvärde, för att inte säga utmärkt matsvamp, stuvade tycker jag är bäst. Men…som du själv skriver så är de hotade, eftersom den naturliga växtplatsen, ängar/hagar, är på stark tillbakagång. Jag tycker det var fint att du bara plockade några, som du mycket väl kan provsmaka? ..Bra bild förresten.

0

Dieter Endom

9 okt 2012 kl. 21:00

Gör en riktig krämig risotto på scharlakansvaxingarna. Smaksätt med lite färsk stenkyndel och smaklökarna slå volter, dessutom får risotton en vacker gul färg.

0

Dieter Endom

9 okt 2012 kl. 21:00

Gör en riktig krämig risotto på scharlakansvaxingarna. Smaksätt med lite färsk stenkyndel och smaklökarna slå volter, dessutom får risotton en vacker gul färg.

0

SvenD

9 okt 2012 kl. 22:03

Tack för alla mattips! Jag lovar att testa!

0

Bo E

10 okt 2012 kl. 00:45

Utan tvekan dessa ! Grattis !
Ibland kan man hitta snarlika blodvaxingen
Men den är gul mot fotbasen och för övrigt oxå ätlig fast liten o klen ! Många gillat den har jag märkt så det är ok att äta
Se upp för liknande svartnande toppiga vaxingar
De smakar mycket illa!

0

Bo E

10 okt 2012 kl. 00:45

Utan tvekan dessa ! Grattis !
Ibland kan man hitta snarlika blodvaxingen
Men den är gul mot fotbasen och för övrigt oxå ätlig fast liten o klen ! Många gillat den har jag märkt så det är ok att äta
Se upp för liknande svartnande toppiga vaxingar
De smakar mycket illa!

0

SvenD

10 okt 2012 kl. 10:27

Intressant att se hur svampens matvärde bedöms av olika förf i olika länder; från god matsvamp (Cetto),inget matvärde (Vesterholt), oätlig (Jordan) till
“giftig för många människor” (Arora).
Då det gäller Vesterholt (Danmarks svampe) kan omdömet kanske bero på att svampen bedöms som sällsynt och därför inte bör plockas!

0

Irene A

10 okt 2012 kl. 10:40

Jag har provat den en gång, och tyckte inte alls att den var god.
Men smaken är ju olika..

0

Irene A

10 okt 2012 kl. 10:46

Och när det gäller Aroras utlåtande, så finns det en hel drös olika arter i USA som de kallar scharlakansvaxing - i princip alla med röd hatt…
Där skulle ingen veta vad det är dom äter om den arten skulle rekommenderas som matsvamp.

0

SvenD

10 okt 2012 kl. 11:09

För att få bekräftelse på Irenes påstående kan man lämpligen titta på denna sajt:
http://mushroomhobby.com/Gallery/Hygrocybe/Hygrocybe%20punicea/

0

SvenD

10 okt 2012 kl. 11:13

Nähä, fick tydligen inte med texten! Sajten heter mushroomhobby.com och där slår man upp Hygrocybe punicea.

0

Frida T

10 okt 2012 kl. 12:38

Tycker personligen inte att man ska plocka rödlistad svamp i onödan, hur god den än må vara :)

0

Jonas

10 okt 2012 kl. 13:33

Jag håller med dig Frida! Även om mycelet inte skadas, då är ju mängden sporer som svampen avger viktigt om den lyckas etablera nya mycel eller ej…

0

Dieter Endom

10 okt 2012 kl. 16:40

Frida, vad mena du med onödan? Man behöver självklart inte plocka rent. Hur tror du och Jonas att vi skulle få reda på hur rödlistade svampar smakar eller kan tillagas! Det här är inte menat som någon kritik till er utan mer en frågeställning.
Det är samma sak med violgubben och där sägs det nu att man bör plocka den, dock inte alla.

0

SvenD

10 okt 2012 kl. 16:41

Jo, det är väl svårt att invända mot, men på min lokal fanns mellan 50 och 70 svampar. Att ta fyra av dessa att undersöka, fotografera och smaka på tycker inte jag behöver vålla några höjda moraliska indignationsröster;)

0

SvenD

10 okt 2012 kl. 16:43

Mitt sista inlägg var svar på Frida och Jonas. Såg inte att Dieter hade skrivit?

0

Jonas

10 okt 2012 kl. 17:01

Sven du har helt rätt naturligtvis! . Jag fotograferar också svampar som är sällsynt och som jag därför plockar(som du der på mitt E. bloxamii inlägg).
Dieter, också om man inte plockar helt rent, reducerar man ju chancen för svampen att föröka sig, tycker jag. På andra sidan är ju svampar som man plockar i stora mängder som jarl-johann och kantareller fortfarande vällit vanligt och verkar inte ha problem med förökningen.

0

Irene A

10 okt 2012 kl. 18:30

Rödlistning av svampar handlar förvisso inte om att de inte ska kunna plockas, utan om att deras miljöer ska kunna bevaras - men jag undrar ändå varför det är nödvändigt att veta hur varenda art smakar och kan tillagas?

Varför inte börja med våra vanliga spindlingar då, där finns det några hundra att beta av..

0

Dieter Endom

10 okt 2012 kl. 19:42

Jrene, för min del har det med mitt f d yrke att göra,där kännedom om smaker och deras kombinationer har varit och är i alla högsta grad grunden till all matlagning. Varför behöver vi veta vad en mandelpotatis skiljer från en amadinpotatis eller vad är det för skillnad på olika viner? För mig är smakens fysiologi en stor del av livsnjutning. Scharlakansvaxing är upptagen av SLV som lämplig matsvamp men inte spindelskivlingar med undantag för rimspindlingen. Hopas det förklara lite av människors smakintresset som jag hyser stor
respekt för.

0

Frida T

11 okt 2012 kl. 08:30

Tja, jag skrev personligen…. fyra av 70 skulle även jag kunna tänka mig att plocka :) Vad som är onödigt är ju även det lite svävande och man får sätta den gränsen själv antar jag. Men att se en rödlistad svamp som matsvamp och plocka rent….det känns lite magstarkt för mig.

0

Frida/Scharlakansvaxing?

Dieter Endom

11 okt 2012 kl. 12:10

Har jag kanske missat något? Ingen har väl påstått att man plockat rent på rödlistade arter!

0

Frida/Scharlakansvaxing?

Irene A

11 okt 2012 kl. 14:16

Dieter, ingen har påstått att du plockar rent, men det finns många andra svampplockare därute.

Ju mer prisad en art blir som matsvamp, desto fler blir det som kommer att göra det.
Men vem vet, samtidigt kanske det är en fördel om fler får upp ögonen för miljön som de växer i, och lär sig sätta ett större värde på bevarande av öppna betes- och slåttermarker som inte gödslas eller plöjs.

0

Frida/Scharlakansvaxing?

Dieter Endom

11 okt 2012 kl. 14:45

Irene, jag känner mig inte utpekat för i grund och botten håller jag med om det som skrivits här. Reagerar bara lite på Fridas inlägg om att det är magstark med renplockning.

0

Frida/Scharlakansvaxing?

Frida T

12 okt 2012 kl. 09:36

Känns som jag uppfattas lite galet,...Dieter inget personligt!  Även om det inte är exakt samma sak så skulle jag vilja göra en liten jämförelse. Om vi bytte namnet scharlakansvaxskivling mot tex vårtordyvel, klöverhumla, väddsandbi, sotnätfjäril, skogsfru, majnycklar, tundra trollslända mm mm kanske ni förstår vad jag menar? Man kan njuta av svamp utan att äta dom :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone