Hittade ett 50-tal av dessa som jag får till scharlakansvaxing. Hatt ca 6-10 cm. Vad som förvånar mig är att många av de äldre exemplaren vitnat helt på hatten.
Är det normalt?
Jag plockade några stycken - de är ju skyddsvärda! - och jag undrar om de är matvärda - och hur ska de i så fall lagas till?
Hej! Absolut scharlakansvaxing! som jag tycker har ett bra matvärde, för att inte säga utmärkt matsvamp, stuvade tycker jag är bäst. Men…som du själv skriver så är de hotade, eftersom den naturliga växtplatsen, ängar/hagar, är på stark tillbakagång. Jag tycker det var fint att du bara plockade några, som du mycket väl kan provsmaka? ..Bra bild förresten.
Intressant att se hur svampens matvärde bedöms av olika förf i olika länder; från god matsvamp (Cetto),inget matvärde (Vesterholt), oätlig (Jordan) till
“giftig för många människor” (Arora).
Då det gäller Vesterholt (Danmarks svampe) kan omdömet kanske bero på att svampen bedöms som sällsynt och därför inte bör plockas!
För att få bekräftelse på Irenes påstående kan man lämpligen titta på denna sajt:
http://mushroomhobby.com/Gallery/Hygrocybe/Hygrocybe%20punicea/
Frida, vad mena du med onödan? Man behöver självklart inte plocka rent. Hur tror du och Jonas att vi skulle få reda på hur rödlistade svampar smakar eller kan tillagas! Det här är inte menat som någon kritik till er utan mer en frågeställning.
Det är samma sak med violgubben och där sägs det nu att man bör plocka den, dock inte alla.
Sven du har helt rätt naturligtvis! . Jag fotograferar också svampar som är sällsynt och som jag därför plockar(som du der på mitt E. bloxamii inlägg).
Dieter, också om man inte plockar helt rent, reducerar man ju chancen för svampen att föröka sig, tycker jag. På andra sidan är ju svampar som man plockar i stora mängder som jarl-johann och kantareller fortfarande vällit vanligt och verkar inte ha problem med förökningen.
Rödlistning av svampar handlar förvisso inte om att de inte ska kunna plockas, utan om att deras miljöer ska kunna bevaras - men jag undrar ändå varför det är nödvändigt att veta hur varenda art smakar och kan tillagas?
Varför inte börja med våra vanliga spindlingar då, där finns det några hundra att beta av..
Jrene, för min del har det med mitt f d yrke att göra,där kännedom om smaker och deras kombinationer har varit och är i alla högsta grad grunden till all matlagning. Varför behöver vi veta vad en mandelpotatis skiljer från en amadinpotatis eller vad är det för skillnad på olika viner? För mig är smakens fysiologi en stor del av livsnjutning. Scharlakansvaxing är upptagen av SLV som lämplig matsvamp men inte spindelskivlingar med undantag för rimspindlingen. Hopas det förklara lite av människors smakintresset som jag hyser stor
respekt för.
Tja, jag skrev personligen…. fyra av 70 skulle även jag kunna tänka mig att plocka :) Vad som är onödigt är ju även det lite svävande och man får sätta den gränsen själv antar jag. Men att se en rödlistad svamp som matsvamp och plocka rent….det känns lite magstarkt för mig.
Dieter, ingen har påstått att du plockar rent, men det finns många andra svampplockare därute.
Ju mer prisad en art blir som matsvamp, desto fler blir det som kommer att göra det.
Men vem vet, samtidigt kanske det är en fördel om fler får upp ögonen för miljön som de växer i, och lär sig sätta ett större värde på bevarande av öppna betes- och slåttermarker som inte gödslas eller plöjs.
Känns som jag uppfattas lite galet,...Dieter inget personligt! Även om det inte är exakt samma sak så skulle jag vilja göra en liten jämförelse. Om vi bytte namnet scharlakansvaxskivling mot tex vårtordyvel, klöverhumla, väddsandbi, sotnätfjäril, skogsfru, majnycklar, tundra trollslända mm mm kanske ni förstår vad jag menar? Man kan njuta av svamp utan att äta dom :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.