0 883 visningar

16 svar

Fråga om Fårticka ?

Lena B

13 sep 2006 kl. 20:49

I skogen jag var idag växte kopiösa mängder av Fårticka. Stora och ej angripna.
Är de goda att äta ?

0

Annika Eriksson

13 sep 2006 kl. 21:20

Prova fårtickesoppa, blir lite grågrön i färgen men god. 1/2 liter svamp kokas i 1/2 liter vatten. Häll av spadet och spar det till utspädning. Fräs svampen med hackad lök, krydda m salt o pepar. Strö över lite mjöl och ta lite av svampspadet + lite grädde och mjölk. Kör i mixer, häll tillbaka allt i kastrullen och späd med resten av det sparade spadet + mer grädde och mjölk till önskad konsistens. Serveras med rostade brödtärningar.

0

Birgitta D

13 sep 2006 kl. 21:22

Jag inkokar dom i bland och mal ihop eller blandar med mald köttfärs, Blir gott i bullar, biffar eller limpa.

0

oxå fårticka

Alf Pallin

13 sep 2006 kl. 21:45

Så där som på din bild såg det också ut i den skog som jag plockade mina fårtickor i nu i dag, dom fanns i massor. Håller på att förvälla dom nu. Är mycket goda att blanda i pytt i panna, eller steka till en bonnomelett.

0

Lena B

13 sep 2006 kl. 21:51

Ska man torka den eller frysa den ?

0

Britt-mari Häggbom

14 sep 2006 kl. 00:13

går bra både och, även att burkkonservera

0

Fritera :=)

Annette Landin

14 sep 2006 kl. 10:52

Skär den i smala remsor 0, 5 cm och fritera i tempura smet…ät dem sedan genom att doppa dem i sweetchili utblandad med turkiskyoghurt…Mums

Sen gör jag pytt på den, lägger in den i 321 lag, gör stuvning och har på mackor…tänk på att den kan få lite “rolig” färg bara…

0

Fritera :=)

Tommy

14 sep 2006 kl. 11:33

Vad är 321 lag?

0

Bo Reyer

14 sep 2006 kl. 11:38

Kul att se att fler uppskattar denna underskattade art. Dessutom är den extremt proteinfattig i år.(larver).

0

3 2 1

Annette Landin

14 sep 2006 kl. 13:27

Är 3 dl vatten, 2 delar socker & en del ättiksprit, se exempel nedan…sen kan du ha i lök, nejlikor, morot, kanel mm ungefär som gurka eller sill…

1, 5 dl ättiksprit (12%)
3 dl strösocker
6 dl vatten

0

3 2 1

per d

14 sep 2006 kl. 13:43

anette landin, hur har du det med mattematiken ? ditt recept är inget exempel på 321 lag, det blir det med 1 dl ättika 2 dl socker och 3 dl vatten.
och den gängse benämningen är 123 lag.
förövrigt perfekt även till småkantareller och trattkantareller som sedan äts på en leverpastej smörgås med knäckebröd eller en viltpate.

0

3 2 1

Annette Landin

14 sep 2006 kl. 13:49

sorry :=)Det skall stå 3 del vatten på första raden…Nä, jag räknade nog fel i hastigheten, du låter väldigt otrevlig!

0

3 2 1

per d

14 sep 2006 kl. 15:43

???? vad är det för otrevligt i att fråga någonhur det står till med mattematiken och ge en liten rättelse på ett felaktigt recept plus att ge tips om insyltning av fårticka och trattkantarell ???
det måste då vara extremt känsliga individer som tar åt sig sådant, eller ???

0

per d

Boel

14 sep 2006 kl. 16:54

Nåste då påpeka att matematik stavas med 1 T.

0

Boel

Ras J

14 sep 2006 kl. 19:43

Jaa… och måste med m! ;)

0

Britt-mari Häggbom

15 sep 2006 kl. 00:43

inte här Reyer

0

3 2 1

Annette Landin

15 sep 2006 kl. 09:23

Nä, bara en icke utsövd mamma :=D läste mitt svar idag å skrattade lite! Sorry!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone