0 324 visningar

10 svar

Vårens första bombmurklor

Jan A, Uppsala

11 okt 2012 kl. 18:33

fanns idag att beskåda på en av våra allra egnaste lokaler i Jumkils s:n.

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2012 kl. 18:34

På samma kvadrataln fanns också små hättor, en liten trattskivling av ngt slag, en massa knappt mm-små klubbsvampar och kanske också annat! Jfr allt med barren! Bilderna tyvärr lika usla som ljuset…

0

S. Kak

11 okt 2012 kl. 18:41

Verkar som om marken skakar rejält när bomberna kreverar.

0

Irene A

11 okt 2012 kl. 18:42

Det var de minsta (och suddigaste) bombmurklor jag har sett! :-)

De andra pyttesvamparna tror jag är barrmurkling, Heyderia abietis.

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2012 kl. 18:56

Tack Irene, barrmurkling hittar jag tyvärr inte mycket om.
Det finns flera bra skäl till att bombmurklorna är suddiga. Det viktiga för mig var att inte betrampa eller beknäa svårsedda småttingar. Bilderna fick därför bli som de ville!

0

Ewa Lilliesköld

11 okt 2012 kl. 23:16

Men va…kommer de nu? Det var roligt att få veta då har man mera att leta efter. Lär ju ha setts här i mina trakter men ingen har sett dem..hur låter det??

:)

0

Jan A, Uppsala

12 okt 2012 kl. 10:32

Förra året var de på en lokal vuxna före jul.
De jag hittade igår är så små och svårfunna att jag föredrar att avstå från vidare tramp där. Bäst att låta dem växa i lugn och ro tills den ev vintersnön flyter bort.
Men det blir nog mycket svårt att helt avstå från en eller annan mycket försiktig titt - i förbifarten…;)

0

Jan A, Uppsala

25 apr 2013 kl. 08:51

Nu har de blivit snöfria – och större.  I går såg några ut så här.  Skogen översvämmad/svårforcerad och viktiga delar av lokalen ännu under vatten.

0

Cissi

25 apr 2013 kl. 09:24

Vad härligt att bombmurklan är igång. Har själv varit ut och kikat efter den, men har inte hittat den än. Är det någon som har nått tips om var man kan hitta den. Vet att de trivs under gamla granar i granskog. Mer sen vet jag inte särskilt mycket mer.
Bor i Hälsingland. :-)

0

Lena M

25 apr 2013 kl. 09:28

Grattis till fynden Jan ! Roligt att det börjar röra på sig. Kollade rökpipsstället igår, men inget ännu.

0

Suddiga Sune i Sunne

25 apr 2013 kl. 11:25

Detta med att visa suddiga bilder. Vad ger det för mervärde?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone