Hur nära trafikerade vägar kan ni tänka er att plocka svamp för att äta?
För några veckor sedan hittade jag en stor kungschampinjon fem meter från en tvåfilig, ganska tungt trafikerad väg.
På väg hem från jobbet idag hittade jag mitt livs första sillkremlor, ca tio meter från en enfilig väg där det också är rätt mycket trafik.
Jag plockade ingen av svamparna, (champinjonen var jag osäker på och kremlorna var gamla och torra) men stället finns ju kvar och därför undrar jag inför framtiden: Hur mycket trafik tål ni i närheten av er matsvamp? Finns det några allmänna råd?
Ställde frågan till Livsmedelverket i Uppsala. Fick då detta svar:
“Hej!
Tack för ditt mejl.
Vi har nu en snabbare väg att få svar på sina frågor. Om du använder länken nedan kommer du direkt till Livsmedelsverkets “Frågor & svar”.
Nej, numera finns inga rekommendationer om att inte plocka svamp eller exempelvis odla nära vägar. Tidigare, när det fanns bly i bensin och diesel, hade vi sådana råd.
Välkommen igen, gärna via Frågor & svar, länk nedan.
Ingela
Upplysningen
Observera att vi inte tar emot följdfrågor via denna mejladress. Om du har ytterligare frågor vänligen använd dig av “Frågor & svar”.
Box 622, 751 26 Uppsala
018-17 55 00 “
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.