0 2863 visningar

14 svar

Vilken sopp har bruna rör?

Eva

13 sep 2006 kl. 21:45

Bor på Sandhamn och har plockat dessa soppar idag men blir osäker då jag inte hittar soppen i min svampbok. Jag har hittills trott att det varit sammestsopp eller sandsopp men ingen i boken har dessa rör.

0

Annika Eriksson

13 sep 2006 kl. 21:50

Då är frågan vilken bok du tittar i ? för det är sandsoppar du har på bild.

0

Eva

13 sep 2006 kl. 21:54

Boken heter Svampar i naturen och har några år på nacken.
Där beskrivs sandsoppen med olivfärgade till brunaktig men bilden visar mer ljusgula rör.

Även unga exemplar har mörkt bruna rör.

0

Annika Eriksson

13 sep 2006 kl. 22:02

Ok, då förstår jag…sid 122..:-)..., många har nog Bo Mossbergs Svampar i Naturen i sina gömmor. Att teckna/måla svampar i akvarell gör att man kan förstärka svampars artkaraktärer på ett annat sätt än vad ett “platt fotografi gör. Men tyvärr kan färgåtergivningen många gånger bli något missvisande så som i ditt fall. Behåll boken som kuriosa och investera i en nyutgiven med foto ex Nya Svampboken Marklund/Holmberg.

0

Eva

13 sep 2006 kl. 22:16

Jag gillar visserligen de tecknade bilderna i boken men att köpa en ny bok har vi varit på gång länge med att göra.

Anledningen till att jag blivit så osäker är att jag inte brukar plocka denna svamp men i år har det kommit mängder och de små knubbiga är så fina.

0

Annika Eriksson

13 sep 2006 kl. 22:27

Sandsopp är en av mina favoriter, lätt att hitta i stora mängder, mycket och bra smak som förstärks om du torkar den. När du delar på sandsopp så övergår det gula köttet i blågrönt, men det är inget farligt enbart ämnen som oxiderar av syret. Din bild skulle kunna vara en kopia hur det såg ut på mitt köksbord för ett par timmar sedan. Tyvärr är sandsopp en av de arter med höga uppmätta värden av bequerel, något som går att minska om man blötlägger och kokar av den i rikligt med vatten.

0

Eva

13 sep 2006 kl. 22:36

Jag har för mig att Sandhamn klarade sig när Tjenobyl släppte ut sin radioaktivitet -86.
Du kanske bor där nedfallet var större.

0

Annika Eriksson

13 sep 2006 kl. 22:42

Det stämmer och det var bara en allmän upplysning. Vill du veta mer hur det förhåller sig hos dig så kontakta miljöförvaltningen på ditt kommunalkontor om uppdaterade värden.

0

IreneA

13 sep 2006 kl. 22:46

En hyfsat detaljerad karta över nedfallet:
http://www.ssi.se/kaernkraft/Bonfortjrnobyl/Sidor/Svar1.Cs-137.html

0

"cesium nedfallskarta"

Eva

13 sep 2006 kl. 22:57

Bra karta. Stockholms skärgård klarade sig bra vilket jag hade för mig.

Nu är svampen rensad och en del skall torkas och en del förvälld och infrusen tillsammans med blodriskorna jag också hittade.

Karl Johan och brunsoppen är strimlad, skuren och lagts för torkning.

0

Tyckte du om smaken?

Annika Eriksson

13 sep 2006 kl. 23:08

...vore kul att få se ett inlägg till huruvida du gillar sandsoppen..

0

Tyckte du om smaken?

Eva

13 sep 2006 kl. 23:12

Jag har ätit den förut men aldrig plockat så många som nu. Den är okej i smaken. Vi gjorde pastasås med sandsopp och lite kyckling och lite lök o grädde. Det blev jättegott. Min favorit annars bland soppar är brunsoppen. Den och Karl-Johan.

0

Kul kalle på bild

Annika Eriksson

13 sep 2006 kl. 23:14

..låter mums..ang. kj - har du kollat in bilden som jag la in igår - leta rätt på Siameskallar på kalle…:-)...

0

Kul kalle på bild

Eva

13 sep 2006 kl. 23:18

Ja den var lite annorlunda :-)

Smakade den bra?

0

Kul kalle på bild

Annika Eriksson

13 sep 2006 kl. 23:37

...brukar inte smaka på det som är annorlunda..jag skar upp den men hittade inga fler hyresgäster…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone