Ok, då förstår jag…sid 122..:-)..., många har nog Bo Mossbergs Svampar i Naturen i sina gömmor. Att teckna/måla svampar i akvarell gör att man kan förstärka svampars artkaraktärer på ett annat sätt än vad ett “platt fotografi gör. Men tyvärr kan färgåtergivningen många gånger bli något missvisande så som i ditt fall. Behåll boken som kuriosa och investera i en nyutgiven med foto ex Nya Svampboken Marklund/Holmberg.
Sandsopp är en av mina favoriter, lätt att hitta i stora mängder, mycket och bra smak som förstärks om du torkar den. När du delar på sandsopp så övergår det gula köttet i blågrönt, men det är inget farligt enbart ämnen som oxiderar av syret. Din bild skulle kunna vara en kopia hur det såg ut på mitt köksbord för ett par timmar sedan. Tyvärr är sandsopp en av de arter med höga uppmätta värden av bequerel, något som går att minska om man blötlägger och kokar av den i rikligt med vatten.
En hyfsat detaljerad karta över nedfallet:
http://www.ssi.se/kaernkraft/Bonfortjrnobyl/Sidor/Svar1.Cs-137.html
Bra karta. Stockholms skärgård klarade sig bra vilket jag hade för mig.
Nu är svampen rensad och en del skall torkas och en del förvälld och infrusen tillsammans med blodriskorna jag också hittade.
Karl Johan och brunsoppen är strimlad, skuren och lagts för torkning.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.