0 304 visningar

11 svar

Amanita caesare

Birgitta D

15 okt 2012 kl. 10:10

Hemmkommen från spanien med denna i bagaget.Någon som har ett bra recept
Vad är den bäst till?

Kryddning?

0

Tor v E

15 okt 2012 kl. 14:00

Min favoritsvamp! Fast jag har bara sett den på bild så jag har tyvärr inga tillagningstips.

0

Dieter Endom

15 okt 2012 kl. 14:17

Franco Matli har kanske lite tips om denna delikatess! Han visade iaf några bilder här för något år sedan.

0

Birgitta D

16 okt 2012 kl. 08:22

Dieter
Franco föreslår att den skall ätas rå i en sallad. Det var inte lätt ta med sig rå hem så jag har bara torkad.
Avvaktar torkad smakaar den inte så mycket, torkade KJ chips är mycket godare.

0

OlaH

17 okt 2012 kl. 20:12

Hej Birgitta. har predcis smällt i mig en panna caesare och finner till min förtjusning en tråd här om densamma! Jag fräste på den lite i komben olja och smör. halvägs la jag till en rejäl klyfta hackad vitlök. Persilja sägs funka bra men det hade jag ingen. Vidare enl tips jag fick vid googling hällde jag bara det hela från stekpannan på ett vitt rostat bröd. Påminde inte riktigt om något annat jag ätit men gott var det. Ryktet är inte helt oförtjänt. Detta var färsk svamp och jag ser att dina är torkade, men det borde väl funka med blötläggning.

0

Ola/Amanita caesare

Dieter Endom

17 okt 2012 kl. 20:35

Hej Ola, får man fråga var Kajsarflugsvampen, du åt,kommer ifrån? Har själv försökt att få tag på några färska ex men ej lyckats med detta.

0

Ola/Amanita caesare

OlaH

22 okt 2012 kl. 22:42

Hej Dieter, ursäkta dröjsmålet. Flugsvampen flögs hit från Bulgarien tillsammans med en pall Boletus. Jag gjorde ett test med import av färsksvamp.
Synd att jag inte såg din fråga genast för vi upptäckte någon dag senare att det blivit mögel i lådan så vi slängde 2-3kg

0

Ola/Amanita caesare

Dieter Endom

26 okt 2012 kl. 14:10

Hej Ola och tack för svaret. Hade ingen aning om att den fanns i Bulgarien. Synd, hade gärna köpt svamparna av dig. Kanske köper du in fler gånger! Är mycket intresserat att köper några kg.

0

Ola/Amanita caesare

OlaH

26 okt 2012 kl. 14:58

Dieter - jag har ev på ingång nästa vecka. maila mig
ola@wsfab.se

0

Ola/Amanita caesare

Dieter Endom

26 okt 2012 kl. 22:46

Ola, mail på G:

0

Ola/Amanita caesare

OlaH

30 okt 2012 kl. 19:07

Dieter, vart tog du vägen??

0

Birgitta D

4 nov 2012 kl. 19:58

Jag stekte den bara med lite salt och långkokade i grädde, blev glatt överaskad eftersom jag tidigare blivit besviken på goliatmusseron.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone