0 392 visningar

9 svar

Vilken sopp

Hasse

18 okt 2012 kl. 10:30

Hej jag hittade dessa i riklig mängd i granskog.
Men jag vet ej om det kan vara rutsopp eller?
Mycket tacksam för svar.

0

Vilken sopp-länk

Se länken

18 okt 2012 kl. 11:01

0

klas jaederfeldt

18 okt 2012 kl. 11:30

varför inte brunsopp

0

Hasse

18 okt 2012 kl. 15:21

De här sopparna har en hatt som är gropig eller porig..som näsan på en pilsnergubbe.
De brunsoppar som jag brukar hitta har nästan alltid en slät hatt.

0

klas jaederfeldt

18 okt 2012 kl. 15:36

ser att den är lite röd i en grop nu

0

myfiken

18 okt 2012 kl. 15:42

Jag identifierar brunsopp med att rörlagret blånar snabbt efter tummning. Samt att snitt är vitt kött som snabbt blånar i hatten, men inte lika mycke i fot.

Då har jag funnit ganska många brunsoppar som påminner till utseende om den falska rutsoppen. Dvs sprucken hatthud. Men samtliga jag funnit har varit i direkt anslutning till tall eller gran. Nog inte funnit någon som vart längre än 1.5m från stammen.

0

Hasse

18 okt 2012 kl. 16:05

Dessa blånar ej vid beröring..bara vid snittytorna på somliga.
Hattkanten på en del är rödbrun.

0

Hasse

18 okt 2012 kl. 16:07

Och tillägas bör att inte en enda av dem ha sprucken hatthud.

0

Michael Krikorev

18 okt 2012 kl. 21:18

Boksopp skulle jag tro, den växer ibland också under gran.

0

Hasse

19 okt 2012 kl. 06:00

Tack så mycket

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone