0 2464 visningar

14 svar

Ärggrön eller blågrön

Bo S

18 okt 2012 kl. 10:34

Hittade en svamp i skogen i helgen som var helt fantastiskt vacker. Det hade regnat hela förmiddagen så när jag hittade denna svamp var den väldig slemmig på hatten så den såg nästan glasaktig ut. Nu har jag sökt på nätet och hittat två alternativ. Är detta en ärggrön eller en blågrön kragskivling?

0

Ärggrön

Irene A

18 okt 2012 kl. 12:12

Tydlig ring och svart sporfällnig på den, det tyder på ärggrön kragskivling.

0

Ärggrön

Lill, Skellefteå

18 okt 2012 kl. 12:50

Ser att de växer bland grön sköldmossa.
Vet inte om den är vanligare i söder, men här är det sällan jag hittar den.
Den finns med som signalart i signalartsboken.

0

Ärggrön

Crister

18 okt 2012 kl. 13:08

Ser inte någon grön sköldmossa på fotot, men rikligt av vad som förefaller vara cypressfläta med rikligt av unga kapslar och någon gammal.

0

Ärggrön

Lill, Skellefteå

18 okt 2012 kl. 13:42

Man kan ju förstås bli lurad av bilder, men jag tycker inte det på formen ser ut som cypressflätans sporkapslar. Men jag kan ha fel!

0

Ärggrön

Gula

18 okt 2012 kl. 14:57

Jättefin bild Bo!

0

Ärggrön

Tina Nordberg

18 okt 2012 kl. 15:28

Tummen upp för bilden.

0

Bo E

18 okt 2012 kl. 15:39

det här verkar vara rätt plats att fråga om dessa

jag har inte lärt mig skilja på dessa arter utan trodde man kunde avgöra det utifrån växtplatsens naturtyp vilket tydligen inte är fallet

här kommer bilder där nr 1-2 är från betesmark, gräsmark med endast lövträd, i detta fall mest ask, hassel och björk

bild 3 är från ren granskog, i barrmatta under torrgran med gott om murken ved på marken

foto: Bo E-son

0

Bo E

18 okt 2012 kl. 15:45

fler bilder från granskogen

det var svåra ljusförhållanden där så jag vet inte hur stor ledning bilderna ger

men vågar gissa att de senare är samma som Bo S bild medan de första inte har någon tydlig ring på foten

foto: Bo E-son

0

Bo E

18 okt 2012 kl. 17:36

läste på guiden tidigare att det var skillnad på skivornas karaktär

det bör kanske en expert se på mina bilder 1-2

dock ej på de senare då de exemplaren inte var helt utväxta och skärpan inte är bra

0

Bo E

21 okt 2012 kl. 18:07

svåra grejor dessa ?
ingen expert på dessa arter som ser något på de skarpare bilderna ?
skivorna är ganska tydliga tycker jag
eller måste de mikroskoperas ?
jag minns inte riktigt hur skillnaden förklarades

0

Irene A

21 okt 2012 kl. 18:31

Bo E, memorera detta:  Det är ingen tvekan om att dina två första bilder föreställer blågrön kragskivling. Sporerna är inte svarta, utan blekare, mera rödtonade, och ringen är tunn och försvinner mycket snabbt på den.
Resten av bilderna säger mig inget.

0

"JAS" Helsingborg

21 okt 2012 kl. 19:54

Kolla här, Dålig eller ingen ring, ljusa/rödtonade sporer alltså inte eller svarta.
lita på Irene, hon har koll :)

0

"JAS" Helsingborg

21 okt 2012 kl. 19:56

Ha, glömde ju att tala om att det är
Blågrön kragskivlingar, Stropharia cyanea på bilderna.

0

Bo E

24 okt 2012 kl. 14:29

Tack Irene och JAS !

Då kan jag den och får väl återkomma om jag råkar på något som kan misstänkas vara ärggrön !

de som växte i granskogen var ju bara knoppar så det skulle nog vara svårt även om skärpan lagt sig bättre på svamparna !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone