0 919 visningar

19 svar

Amanita virosa (vit flugsvamp)

Miranda Berg

19 okt 2012 kl. 16:15

Hej, jag heter Miranda Berg, jag och min grupp är fyra stycken naturarelever på vasaskolan i Gävle, vi har ett examensarbete som går ut på att extrahera giftiga amatoxiner från Amanita virosa, vit flugsvamp. Vårat syfte är att förstår hela extraheringsprocessen samt frå fram ett så rent resultat som möjligt.
Vi har varit ute i skogen och letat men har dock inte lyckats hitta denna så vi undrar nu om någon kan hjälpa oss.
Om någon som är ute råkar snubbla över en eller flera (trots att det är lite sent) så skulle det vara jättesnällt och till stor hjälp för oss om ni då kunde torka och skicka den, eller om någon/några har ett kollekt och skulle kunna tänka sig avvara en del.

Ni kan nå oss på mailen miranda.berg@skola.gavle.se
elisabeth.stahlberg@skola.gavle.se

address:

M. Berg Nv3B
VASASKOLAN
N. Kungsgatan 15
803 20 GÄVLE

MVH Adam Samuelson, Miranda Berg, Elisabeth Ståhlberg och Fredrik Lundgren.

0

Tor v E

19 okt 2012 kl. 17:17

Oj vad synd att jag inte visste det tidigare. Sprang på mängder med vit för några veckor sedan, mer än vad jag någonsin sett.

0

Miranda

20 okt 2012 kl. 10:30

Verkligen synd, du tror inte att det möjligen fortfarande finns lite kvar?

0

Alf Pallin

20 okt 2012 kl. 11:49

Jag har torkad amanita virosa, kan skicka ett ex

0

Tor v E

20 okt 2012 kl. 15:01

Miranda, jag såg att någon kunde skicka. Om du går bet på det så får du höra av dig, så åker jag dit och kollar. Maila i så fall till min mail gablud at yahoo.se så försöker jag lösa det. Lycka till med studierna.

0

Hans Myhre

20 okt 2012 kl. 15:31

Denne arten ble først kalt A. bisporiega. Senere ble an art navngitt A. virosa. Det viser seg at dette er samm art og da er det det første gitt navnet som er det riktige.

0

Irene A

20 okt 2012 kl. 15:59

Hans, var har du fått den informationen ifrån?

Vad jag vet, är Amanita bisporigera en nordamerikansk art, inte samma som vår europeiska virosa - men lika giftig..

0

Michael Krikorev

20 okt 2012 kl. 19:19

Spännande projekt, hoppas ni går ihop tillräckligt för ert arbete.

Hans, är också nyfiken på var du hittat info om att A. bisporigera skulle vara samma art som A. virosa?

Den verkar onekligen minst lika giftig i alla fall: http://realestate.aol.com/blog/2012/10/17/connecticut-family-hospital-ate-poisonous-mushrooms/?icid=maing-grid10%7Chtmlws-main-bb%7Cdl15%7Csec1_lnk3&pLid=221656

0

Irene A

20 okt 2012 kl. 19:34

Intressant också med Silibinin, ett tistelextrakt (från Silybum marianum) som tycks vara verksamt mot förgiftning med amatoxin.

0

Hans Myhre

20 okt 2012 kl. 19:51

Rod Tullos, fra New York, den amerikanske eksperten på Amanita viste til dette på sopptreff i Maine i 2007.

0

Irene A

20 okt 2012 kl. 20:57

Det måste vara något missförstånd här..

Rod Tulloss har en fantastisk Amanitasajt:
http://www.amanitaceae.org/

Han nämner inget sådant.
Både virosa och bisporigera finns med, och utförliga beskrivningar av dem, men det kan säkert stämma att han har tagit upp det inför en nordamerikansk publik - att man under en tid har använt namnet virosa i USA på den art som de har där, den som ska heta bisporigera..

0

Boman

21 okt 2012 kl. 09:13

Är dessa samma ungdomar som flera höstar försökt att lura någon att skicka dem giftig svamp? Det har varit mycket got tom Vit flugsvamp, så att inte hitta den är underligt.
Om ni funderar på att göra det, kolla med deras handledare om projektet är riktigt.

0

Tor v E

21 okt 2012 kl. 15:51

Boman, tror inte vi behöver vara oroliga. Det låter som ett seriöst arbete med adress till skolan.
Lycka till med studierna.

0

Irene A

21 okt 2012 kl. 16:52

Det må vara ett seriöst arbete, men personligen är jag väldigt skeptisk till att skicka giftiga svampar till någon jag inte känner..

0

Boman

21 okt 2012 kl. 22:05

Minns andra upprop, seriöst skrivna med skolans namn. De kollades och var bluff.
Är dock fortfarande inte övertygad om äktheten då ingen handledare är nämnd här heller, vilket de måste ha.

0

Tor v E

21 okt 2012 kl. 23:20

Miranda, maila din handledares namn, tjänstebefattning och telefonnummer så kan jag försäkra mig om äktheten innan vi skickar något, se min mail ovan.

0

"JAS" Helsingborg

21 okt 2012 kl. 23:54

Var inne på samma spår som Boman igår men glömde bort det idag, man bör kolla dem i vilket fall som helst.

0

Miranda

23 okt 2012 kl. 14:37

Vår handledare heter Kurt Söderblom och är biologi/kemilärare, ni kan kontakta honom på hans mail ifall ni känner er osäkra och om vårt arbete inte känns seriöst.

kurt.soderblom@gavle.se

Anldeningen till att vi inte hittat någon är för att vi varit för sent ute, det tog tid att få fram metod med mera så när vi väl visste allt så hittade vi ingen svamp.
Om det fortfarande finns misstankar så kan ni höra av er och få ytterligare information.

0

Alf Pallin

23 okt 2012 kl. 15:07

Som upplysning, jag har varit i kontakt med berörd lärare och handledare för projektet och allt är i sin ordning. Skickar amanita virosa till projektgruppen på skolan

0

Irene A

23 okt 2012 kl. 15:26

Ett alternativ för att få mer material att jobba med (eller som jämförelseobjekt), är att ni gör likadana försök med gifthättingar. Såna borde inte vara något problem att hitta nu.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone