0 11138 visningar

9 svar

Infrysning av trattkantarell

Tommy

14 sep 2006 kl. 06:57

Jag undrar om någon har erfarenhet av att frysa in trattkantarellen efter rensning utan förvällning? Den går ju att plocka i “fryst skick”?

0

per d

14 sep 2006 kl. 08:34

tommy, finns ingen anledning att slösa pådyr elgenomatt frysa in trattkantareller, visst går det utmärkt men resultatet blir bäst omdu torkar dem i stället. torkade håller sig sedan i pricip i oändlig tid.

0

Tommy

14 sep 2006 kl. 09:15

Jag har mycket torkade trattisar men jag tycker inte de smakar lika bra som “färska”, därför undrar jag om det är möjligt att frysa dem i färskt skick.

0

Tommy

14 sep 2006 kl. 09:29

Låter nu som jag svarar mig själv men följande text hittade jag på Linköpings svampklubbs hemsida “Frys gärna all svamp rå - men var noga med att ta bort nedre delen på foten. Speciellt gäller detta för taggsvamp, kantareller och trattkantareller. Glöm inte täta plastpåsar eller förpackningar. Tina inte innan tillagning!”
Så tydligen funkar det bra, ska testa hur de blir i smaken!

0

Lena M

14 sep 2006 kl. 09:35

Tommy. Jag brukar i mån av plats frysa lite kantareller. Det är kul att ta upp dem på vintern och tillaga, nästan som färska.Jag har aldrig provat med trattkantareller, men tycker att det skall gå lika bra.Lycka till !

0

Jonnie

14 sep 2006 kl. 09:38

Har aldrig testat att frysa in rå trattkantarell, eller någon annan svamp heller förresten, men håller nog med Tommy, riktigt samma som färsk är inte torkad, ska också prova frysa in färsk i år.

0

Fia A

14 sep 2006 kl. 09:55

Styckfrys dem på en bricka eller liknande innan ni lägger dem i påse. Då kan man ta precis så mycket man behöver.

0

Tommy

14 sep 2006 kl. 10:20

Bra idé Fia A!

0

Vacca dem :=)

Annette Landin

14 sep 2006 kl. 11:08

Om du har mycket tid så gör som Fia, styckfrys. Jag tycker att det blir allra bäst, men oftast hittar man ju många å då tar det tid. Det som jag tycker du skall vara mycket noga med är (vid all frysning) att få ur luften ur påsen…Sug i dig luften och slut påsen…bra att ha två händer till…eller köp en vac!

0

Johnny

14 sep 2006 kl. 13:34

Fryser alltid in Trattkantareller råa, tar inte så stor plats då man kan klämma ihop påsen rejält, är lika goda som färska!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone