0 1490 visningar

8 svar

svampkniv?

myfiken

22 okt 2012 kl. 16:40

Har själv en billig modell med ett rakt blad. Upplever den som rätt omständig att ha att göra med tex när man ska försöka avlägsna en skiva på en kremla för smaktest.

Men när jag kollar på andra svampknivar så verkar de än värre, dvs med “konvex” ägg, så ser mer ut som en burköppnare än kniv.

Antar att det finns någon smart tanke bakom detta, så varför är det så?

Vad föredrar ni själva?

0

Irene A

22 okt 2012 kl. 17:30

Den perfekta svampkniven har väl aldrig uppfunnits, och vi använder dem tydligen olika.
Har själv t.ex. aldrig krånglat med kniv för att ta en smakbit av en kremla.

Vet inte vad du menar med konvex egg, jag har inte sett en sån svampkniv. Om du menar konkav egg, som på den här:
http://www.art4m.se/Images/Produkter/svampkniv_5002417.jpg
så har jag faktiskt börjat använda en sån i år, och har lärt mig att uppskatta den modellen.

Fördelar: Fällbar - ögla att knyta fast den i - inte för vass så man riskerar blodvite - kraftigt blad som även håller att tälja i tickor och ved med. Funkar säkert bra till fiskrensning också..
För mjuk borste, men det har å andra sidan alla andra svampknivar som jag träffat på också. Har jag en stor skörd av svampar som är besvärliga att borsta rena, tar jag fram en styvare lackpensel.

0

myfiken

22 okt 2012 kl. 17:48

irene: Det handlar om betraktelsevinkeln såklart =) uppifrån är den ju konvex, men ser man eggen som ovansidan så blir den konkav =) Men det var precis en sådan som du länkade som jag menade.

Upplever samma problematik med borsten i början, men nu är min så urtvättad så det inte är mycke kvar av borsten, så nu är den för hård istället, så skadar mer än den gör nytta (därav tankarna på en ny kniv).

Vad gäller smakprov av kremla så är det väl jättesmidigt om man bara kan föra in bladet och knäcka av en skiva för smakprov. Hur gör du?

Upplever du några fördelar av att bladet är format som det är?

0

Irene A

22 okt 2012 kl. 18:54

För vanlig svamprensning känns det inte som om bladets form har haft någon betydelse. Ibland använder jag billiga fruktknivar med rak egg, såna som man ibland kan hitta som 5-pack i butikernas tiokronors-lådor, och det märks ingen större skillnad.

Tumnageln funkar fint att peta loss prov från kremlorna med, och råkar den vara för kort så är det bara att nypa en bit :-)

0

Tor v E

22 okt 2012 kl. 19:01

Här är en till som gillar billiga fruktknivar, raka med så kort egg som möjligt. Gillade inte den där konkava varianten.
Tyvärr verkar de där fruktknivarna inte vara inne just nu så jag hittar dom inte…

0

myfiken

22 okt 2012 kl. 20:00

Tack Irene A, det fungerar inte för mig, blir både snabbt smutsig om händerna och har för små naglar.
Kniven fungerar, fast kan nog fås att fungera bättre med mer anpassad form på bladet.

Tor v E: Vad upplevde du för problem med den konkava? (Även andra får såklart svara).

0

Svampkniven

23 okt 2012 kl. 19:35

Den här tycker jag är bra

0

Tor v E

23 okt 2012 kl. 20:16

Den konkava tyckte jag låg fel i handen men det är säkert en smak och vanesak.

0

"JAS" Helsingborg

24 okt 2012 kl. 00:21

Köper fruktknivar i parti och minut på alla loppisar som jag besöker :)
gillar inte de krokiga knivarna som svampknivar de lämpar sig bättre i trädgården som ympkniv, sticklingskniv mm.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone