0 354 visningar

8 svar

Obestämd ticka!

Håkan Bråkan

25 okt 2012 kl. 17:56

Hej igen! Kommer här med en ticka som jag inte kan bestämma själv. Den satt på ett körsbär. I stadsskogen, Uppsala ca. 10-15cm bred. Någon som känner igen den? Tyvärr satt de två en bit upp så det var svårt med skärpan och någon bra bild på hatten!

Artbestämning, ticka

0

Irene A

25 okt 2012 kl. 19:16

Skumticka kanske? Gissar bara.

0

Caspar

26 okt 2012 kl. 13:17

Den skumticka jag har sett hade inte så skarp kant. Kanske apelticka? Eller något annat.

0

Håkan Bråkan

26 okt 2012 kl. 17:12

Tack så mycket för tipsen. Har tittat li på bilder jag har och googlat så verkar det stämma med det Caspar säger att skumtickan verkar ha mer mjukare kant och apeltickan har kantigare kant. Annar stämmer det bättre in på färgen med skumticka. Skall ta luktprov och titta mer på porerna. Få se m det kommer fler svar.

0

håkan bråkan

27 okt 2012 kl. 16:01

Kommer fler bilder kväll har varit vid trädet idag trädet är en rönn. Väldigt lättsvamp och den luktar mycket svagt sötaktig champinjon

0

håkan bråkan

27 okt 2012 kl. 16:01

Kommer fler bilder kväll har varit vid trädet idag trädet är en rönn. Väldigt lättsvamp och den luktar mycket svagt sötaktig champinjon

0

Håkan Bråkan

27 okt 2012 kl. 18:35

Kör ett litet varv till på tickan. Den tredje bilden visar hur det såg ut bakom svampen som var lätt att ta bort. är detta brunröta eller är det för tidigt att säga. Jättetacksam för svart!

Artbestämning, ticka

0

Håkan Bråkan

27 okt 2012 kl. 20:03

Trist när man svarar sig själv men. Smakade på tickan och den smakar bittert kan det vara bitterticka. :-)

0

Skogsfrun i Obbola

28 okt 2012 kl. 16:25

Jag tror på Håkans senaste teori.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone