0 537 visningar

8 svar

Hur äta Blodriskor?

Annette Landin

14 sep 2006 kl. 10:48

Nu måste jag få hjälp! Jag är ny med svampen och har MASSOR här i skogarna….Kollade i receptbasen men hittade inte så mycket! Jag är duktig på att laga mat, å gift med en kock, men behöver uppslag på mer än till vilt och på knäckemacka. Vi försöker få in vår svamp i vardagsmaten :=)

0

lilla my

14 sep 2006 kl. 10:59

Stek svampen och blanda i gryta med t.ex brynt kycklingfile i strimlor, minimajs, gul paprika, lök och grädde. Servera med kokt potatis eller pasta, gärna med ett gott öl och en brödbit till. Suveränt gott!

0

Mums - kul med nya recept

Annette Landin

14 sep 2006 kl. 11:03

Jag gör så här att jag tackar alla på förhand, annars blir det en gigantiskt tråd om många skriver å hjälper mig och jag tackar efter varje :=)

0

Mums - kul med nya recept

Birgitta D

14 sep 2006 kl. 12:15

Stek dom ganska hårt, blanda med råstekt potatis, stekt lök och bacontärningar. Gärna stekt ägg till.

0

Sara

14 sep 2006 kl. 15:38

Vi har också mängder! Blev så nyfiken på denna svamp, men är nu mer skeptisk. Testade att smaka en liten bit, och det var riktigt beskt! Ska det vara så?? Blir den verkligen god som tillagad?

0

Bo E

14 sep 2006 kl. 15:41

Blodriskor är goda stekta tycker jag.
Tyvärr hittar man sällan så många innan masken hunnit äta upp halva innandömet, så se upp!

0

Anne-Marie. L

14 sep 2006 kl. 15:54

Jag finhackar steker och blandar i vanlig köttfärssås. Mycket smak av ett fåtal svampar.

0

IreneA

14 sep 2006 kl. 16:11

Blodriskorna är mycket riktigt beska som råa, och jag kanske är extra känslig för den smaken, för jag tycker inte att den är så god när den blir tillagad heller. De funkar bäst att äta när de är riktigt knaperstekta - och så länge de är riktigt varma. När de börjar kallna kommer det beska tillbaks.

0

Annette Landin

15 sep 2006 kl. 09:20

Då har min man rätt alltså...han är “gammal” köksmästare och enligt honom är det en “besk sate” som helst skall ätas till sött viltkött å inget annat :=D Jag har massor här i skogarna å de är knortiga å fina, så masken har inte kommit än…Bo, det är i Åkersberga - du får komma hit å plocka svampen!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone