Jag fick möjlighet att få strålningen från min torkade svamp mätt genom en bekant som jobbar med sådant inom försvaret, åt främmande makt. ;-)
Nu hade de bara lite rester av gul trumpet jag skickat tidigare kvar. Den var plockat ungefär en mil söder om stan, mot Stockholm alltså, och uppvisade inte högre strålning än motsvarande bakgrundsstålningen. Jippi!
Jag ska skicka mera svamp senare och då även trattisar och trumpet från nedfallsområdet uppåt Siggefora som en kompis bidrar med. Själv plockar jag inte där nu.
Till saken hör att han inte mäter becquerel utan CPS (Counts per second), så värdena är inte jämförbara med becquerelvärden man eventuellt kan hitta, men om jag förstått rätt ger ju båda ett mått på strålningen och det är ju det intressanta.
http://en.wikipedia.org/wiki/Counts_per_minute
Tänkte det kunde vara av intresse då jag sett flera från Uppsalatrakten här. När jag får de nya värdena kommer jag förstås att tala om resultatet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.