Två svampar från idag som jag gärna vill ha hjälp med.
Den första växte under gran och hassel. Den har väldigt speciell lukt, jag associerar den till bittermandel. Hatten är helt torr och smaken är bitter. Vad tror ni om bittermusseron, Leucopaxillus gentianeus?
Det är nog bittermusseron, en blek form. Den har jag hittat bl.a. vid Örnsätra. Här hemomkring ser de oftast ut ungefär (skivorna dock ibland inte så tydligt nedlöpande!) som i den här tråden:
http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=165905&fnr=1&sok=bittermusseron&Start=0&Offset=50&3
Tack Jan. Färgen på fotot stämmer inte riktigt, de var mörkare i verkligheten. Jag har kollat sporerna idag och de stämmer väldigt bra med bittermusseron. Jag var lite osäker på om det kunde vara en avvikande pudrad trattskivling som det fanns gott om i skogen, men den har inte sådana sporer.
Gröppan då? Den ser ut som andra bilder av timmergröppa som finns på nätet. Frågan är bara om det finns andra arter som ser ut på liknande sätt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.