0 736 visningar

6 svar

Gröppa och ?

Karin W

27 okt 2012 kl. 18:17

Två svampar från idag som jag gärna vill ha hjälp med.

Den första växte under gran och hassel. Den har väldigt speciell lukt, jag associerar den till bittermandel. Hatten är helt torr och smaken är bitter. Vad tror ni om bittermusseron, Leucopaxillus gentianeus?

0

Karin W

27 okt 2012 kl. 18:19

Den andra växte på en granlåga. Den var väldigt lätt att ta loss. Timmergröppa Serpula himantioides?

0

Jan A, Uppsala

28 okt 2012 kl. 00:07

Det är nog bittermusseron, en blek form. Den har jag hittat bl.a. vid Örnsätra. Här hemomkring ser de oftast ut ungefär (skivorna dock ibland inte så tydligt nedlöpande!) som i den här tråden: 
http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=165905&fnr=1&sok=bittermusseron&Start=0&Offset=50&3

0

Karin W

28 okt 2012 kl. 10:02

Tack Jan. Färgen på fotot stämmer inte riktigt, de var mörkare i verkligheten. Jag har kollat sporerna idag och de stämmer väldigt bra med bittermusseron. Jag var lite osäker på om det kunde vara en avvikande pudrad trattskivling som det fanns gott om i skogen, men den har inte sådana sporer.

Gröppan då? Den ser ut som andra bilder av timmergröppa som finns på nätet. Frågan är bara om det finns andra arter som ser ut på liknande sätt.

0

"JAS" Helsingborg

28 okt 2012 kl. 16:52

Har musseroner så nedlöpande skivor, nja tror inte det va?

0

Irene A

28 okt 2012 kl. 17:06

Bittermusseronen hör inte till samma släkte som andra musseroner, men jag tyckte också att skivorna var lite väl mycket nedlöpande även för Leucopaxillus gentianeus. Efter att ha googlat och kollat fler bilder av den, så tror jag på förslaget ändå.

0

"JAS" Helsingborg

28 okt 2012 kl. 17:26

Jo jag googlade oxå och då hittade jag oxå en del som hade “nedlöpande” skivor men de flesta bilderna på den verkar inte ha det. Då är frågan om alla bilderna är på rätt art eller om det finns avvikande varianter?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone