Jan A, Uppsala
29 okt 2012 kl. 15:37
men det får inte bli nån ovana…
Modigt trotsande det underkylda regnet - som gjorde trappan oerhört lätt att komma ner ifrån – gack jag ut i halvmörkret att trädgårdssmåstäda lite. Och väldigt lite blev det, då det som vanligt fanns alltför mycket att titta på.
På det några år självdöda ”katrin”plommonträdet var återigen både kantarellmussling och (imperfekt) violett geleskål pg. Trodde inte att de förra skulle komma igen sedan de gamla ledsnade och helt försvann i försomras. Men nu finns flera nya, 1-2 mm stora - och dessutom många riktigt små!
Valnöten har släppt sina, men pimpernöten,Staphylea pinnata, har frukterna, något hundratal. kvar. Usla bilder med felinställd kamera och mörker – men ändå!
Arten på sista bilden, Ambrosia artemisifolia, malörtsambrosia, har jag visat förr, men nu finns återigen flera dvärgplantor vid vinterfågelutfodringen och en fick komma in.
http://www.naturochtradgard.se/smattogott_malortsambrosia.html
För ett tag sedan frågade jag något. Fick inget svar. Får väl inte vara med och leka i er sandlåda kan tänkas. Får väl ställa samma fråga en gång till som test. Vad är det som gör dessa bilder så unika/ intressanta att det är vettigt att visa dessa suddiga bilder?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.