jag vill ha hjälp med. Jo det disskuteras en del på “svampplockarna” angående hur man går tillväga för att bli av med insekter i svampkollekt inkl. tickor. Räcker det med att frysa ned kollekten till - 18 g i 3 dygn? Om detta funkar förstår jag inte hur vedlevande (tänker på insekter i tickor) insekter kan överleva långa stränga vintrar? Tacksamm för svar i denna fråga.
insekterna klarar en husållsfrys ganska bra, vad de inte klarar är omställning vinter-sommar-vinter-sommar-vinter-sommar så därför frys tina upp frys tina upp.annat alternativ är att lägga svampen i plastpåse och spraya in mängder av radar och knyta igen, men då förstör man framtida ev,DNA tagning
Tack Klas! Det där med radar provade jag, en sopsäck full med stora tickor och en sprejflaska modell stor dömdes i säcken och det hela fick stå i någon vecka eller mer. Tyvärr så började det flyga skumma varelser i lägenheten efter att tickorna hade plockats fram, var kanske för många och för stora för att radarn skulle tränga in ordentligt.Men sommar-vinter- osv. låter bättre.
Hej Jan!
Jo jag kanske tänkte fel där, jag tänkte att om rubriken är lurig så kanske många tittar in av nyfikenhet, men icke sa Nicke!
Jag låter tickorna ligga några dagar i vardagsrummet vars jag har en luftvärmepump. Tror det blir för torrt för insekter. Har i varje fall inga problem med insekter i mina tickor.
Vet inte om det hjälper, men för att inte få så mycket sporer i luften brukar jag linda in dom i hushållspapper.
Jag brukar bara torka mina tickor så snabbt som möjligt. Det brukar räcka, utom för Trametesarter, som när de några år senare plockas fram ur konvoluten ibland har förvandlats till pulver och döda larver. Men hur många Trametes-kollekter behöver man egentligen?
Som jag skrev så behandlade jag dem med Klas recept i påse och radar, dessförinnan hade de torkat utomhus och efteråt eftertorkat i källaren. detta hjälpte dock inte utan uppe i lägenheten utvecklades flygfän och det höll på att gå riktigt illa för dessa flygfän gillar både trä och annan cellulosa som böcker. Nu var mina tickor rätt stora så det krävs nog lite extra för att komma åt ägg och larver längst in i djupen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.