Kan jag få förslag på min svamp från bokskogen på Omberg nära turisthotellet. Det mest karakteristiska tyckte jag var en ganska svag aromatisk lukt liknande metylsalicylat (vintergrönolja, vissa tandkrämer). Måtten cirka 9x9 cm (bredd över hatten och fotens längd). Foten är tjock, cirka 2 cm på det smalaste stället. Smaken är mild utan särskild karaktär. Svampen plockades 14 oktober och fotades utomhus några dagar senare. Jag har en idé men håller tyst om den tills vidare. Men jag har nog aldrig sett den här arten tidigare. Bifogar tre bilder.
Musseronliknande svamp
Jag blev tvungen att kolla vad metylsalicylat ska lukta, och björnklister var ett förslag, i alla fall det enda som säger mig något. Hur vintergröna luktar vet jag inte, men tandkräm som luktar björnklister låter inte så troligt.
I alla fall tyder det på en vaxskivling - men vilken..?
Balsamvaxskivling är en bokskogsart som skulle kunna stämma med färg och form. Synd att exemplaret var så medfaret förstås.
Ska bli spännande att se vad du själv har för teori :-)
Tack Iréne!
Det var ett bra förslag för att bryta musserontänket! Skivorna är ju också ganska tjocka och inte så täta. Synd att svampen var i så dåligt skick, vi får hålla utkik efter den kommande år och se om den dyker upp igen. Om det skulle vara en balsamvaxing är det ju högst intressant. Jag tänkte tyvärr aldrig på att torka den.
Jag tyckte som sagt att svampen svagt luktade som något jag kände igen (= metylsalicylat) och som jag känt på en förmodad irismusseron för några år sedan. Den gången stämde allt (växtplats, växtsätt och utseende)bra med irismusseron och lukten hos irismusseron skulle vara som metylsalicylat hade jag då läst någonstans.
Hej Magnus!
Min första tanke var en gammal häggtrattskivling, men färgen stämmer ju inte riktigt så jag tror att ditt eget förslag på irismusseron är närmare sanningen. Det ser ju onekligen ut som “Lepista-skivor”, då tänker jag på det sätt som skivorna ser ut att ha lossnat från hattköttet i vissa partier.
Hej Micke!
Tack för ditt svar! Häggtrattskivling dök faktiskt också upp i mitt huvud efter att jag skickat in min fråga. Men den har jag nog bara sett någon enstaka gång. Lepista ska ju ha speciella skivor som du skriver, men jag behöver för egen del kolla detta. “Lätta att lösgöra från hattköttet” står det i Ryman. Fast var hittar man en fräsch blåmusseron här i trakten efter alla dessa iskalla nätter som varit i höst?
Vi får nog försöka hitta svampen igen ett annat år. Om det är en sällsynt vaxing är det ju extra kul! Men vad det än är känns det ju bra att få ett namn på svampen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.