Siv, vilket slags recept på syltning har du använt då?
Jag gör regelbundet syltade trattisar på torkad svamp - obligatoriskt till julbordet..
Svampen får alltså koka med lagen och kryddorna ca 2 timmar tills allt får en geléartad konsistens och det finns inte en chans att det blir beskt.
En variant där man kokar upp lagen och häller över svampen, eller bara kokar allt i några minuter, ungefär som en vanlig sillinläggning, är jag skeptisk till (borde förstås kallas inlagd och inte syltad).
Det recept som jag använder finns i SvampGuidens receptsamling (Currysyltade trattisar).
Istället för receptets 5 liter färska trattisar brukar jag väga in ca 75g torkade, men det är inte så kinkigt med mängden.
Jag ser att samlingen innehåller ett till recept som bygger på samma metod men med annan kryddning, under namnet “Insyltade trattisar”:-) Det har jag inte testat än.
Jag brukar använda ganska små burkar just med tanke på att jag vill göra åt en öppnad förpackning åt gången, men det har visat sig att ett par månader med sparade slattar i ett kallt kylskåp ändå inte har varit några problem.
Jag antar att man kan jämföra det med marmelad och liknande varor.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.